اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

روش های طلائی درس خواندن

راهبرد های مطالعه و یادگیری:

روانشناسان یادگیری در طول بیست سال اخیر به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به دیدگاههای تازه ای نسبت به مطالعه و یادگیری رسیده است. نظریه ها و روش های جدید یادگیری و مطالعه که عمدتاً از روانشناسی خبر پردازی  سر بر آورده اند. در بسیاری از مواقع مکمل نطریه ها وروش های قدیمی هستند، اما در بعضی موارد با آن ها متفاوت است. بنا بر نظریه های قدیمی خواندن که در روش های مطالعه زیر بنای روش های تند خوانی قرار گرفته، چنین فرض شده است که سرعت مطالعه وابسته به حرکات سریع چشم است، یعنی هر چقدر چشم سرعتر از روی کلمات بگذرد، ذهن نیز سریع تر اطلاعات موجود در کلمات را درک می کند. بر خلاف این نظریه در روان شناسی یادگیری جدید که از یک رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات سر چشمه می گیرد، اینگونه استدلال می شود که عامل مهم در سرعت مطالعه، پردازش اطلاعات در ذهن خواننده است. یعنی هر چه ذهن آدمی اطاعات دریافتی را سریع تر پردازش کند، سرعت درک ولذا سرعت مطالعه او نیز بیشتر خواهد بود. تفاوت های فردی افراد در خواندن به فرآیند پردازش اطلاعات مرکزی وابسته است نه به فرآ یند های حسی پیرامونی.

روش های یادگیری موثر:

به منظور بهبود فرآیند یادگیری ،روش های متعددی بیان شده اند. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این روش ها به طور اجمالی به بررسی دو روش موثر به نام های روش پس ختام و مردر میپردازیم.

روش پس ختام:

این روش شامل ۶ مرحله وکلمه ی پس ختام از حروف اول این مراحل تشکیل شده که عبارتند از :

۱-پیش خوانی:

به معنای اجمالی به منظور دریافت کلیات موضوع و سازمان دهی کلی مطلب است . در این روش، خواننده قبل از خواندن دقیق، کل مطلب را مرور و بررسی   می کند.

۲- سوال کردن:

برای هر قسمت از کتاب یا هر فصلی که مطالعه میشود ،میتوان پرسش هائی مطرح کرد و با مطالعه ی بیشتر به آن ها پاسخ داد . سوال ها را با کلمات چگونه ، چه کسی چرا ، چه چیز وغیره باید مطرح کرد.

۳ـ خواندن:

در این مرحله، کل متن یا کتاب مطالعه می شود و به پرسش های مطرح شده پاسخ داده می شود. سرعت خواندن باید با سادگی یا پیچیدگی متن تناسب داشته باشد.

۴ـ تفکر:

اندیشیدن در مورد موضوع مطالعه به آن معنا می دهد و به یاد سپاری آن کمک می کند. به منظور یادگیری بهتر مطالب، از پیش آموخته شده ارتباط داده، نکات اصلی وفرعی را شناسایی کرده وبه یکدیگر پیوند داده و تناقضات موجود در متن را حل کرد. با توجه به آنچه که گفته شد، مهمترین اصل زیربنای تفکر در جریان مطالعه، بسط معنایی است. یعنی شاخ و برگ دادن به مطالب آموخته شده و ایجاد ارتباط بین آنها و آموخته های قبلی که می تواند به یاد سپاری مطالب کمک کند.

۵ـ از حفظ گفتن:

پس از مطالعه هر قسمت، باید مطالب آن توسط خواننده به زبان ساده بازگو شود. این بازگویی مطالب، معلوم می کند که کدام قسمت ها به خوبی یاد گرفته نشده و باید مجدداُ مطالعه شود.

۶ـ مرور کردن:

پس از اتمام مطالعه یک کتاب یا مطالب درسی به منظور جلوگیری از فراموشی مطالب باید کل مطلب مرور شود. بهترین راه مرور کردن این است که بدون مراجعه به متن اصلی به پرسش های مطرح شده پاسخ داده شود. در صورتی که خواندن متن، نتواند به پرسش ها پاسخ دهد، لازم است به متن اصلی مراجعه کرده و مجدداُ اقدام به مطالعه قسمت فراموش شده نمایید. پژوهش های مختلفی که در رابطه با تاثیر روش پس ختام در افزایش پیشرفت تحصیلی و بالا بردن کیفیت یادگیری دانش آموزان و دانشجویان انجام شده نشان داده اند که این روش تاثیر زیادی دارد. 

روش مردر:

یکی از روش های مطالعه یادگیری، روش مردر نام دارد. مراحل این روش عبارتند از:

۱ـ حال وهوا:

منظور این است که برای مطالعه باید سر حال وآماده یادگیری باشید. بدین منظور سعی کنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه کرده و افکار مثبت را جانشین افکار منفی و شک تردید های بیهوده سازید.

۲ـ درک و فهم:

در این مرحله بکوشید تا آنجا که ممکن است، مطالبی را که می خوانید به طور عمیق درک کنید. از میزان درک خود آگاه باشید و مطالبی را که خوب نفهمیده اید، با علامت سؤال مشخص کنید.

۳ـ یادآوری:

آنچه را که در هر مرحله خوانده و فهمیده اید، به یاد آورید.در این مرحله با استفاده از تخیل، تفسیر و تحلیل مطالب به یادگیری مطلب کمک کنید. 

۴ـکشف و هضم:

در این مرحله مطالبی که در مراحل قبل نفهمیده اید، مراجعه کرده و به یادگیری آنها و کشف ارتباط بین مطالب با یکدیگر بپردازید. مطالب پیچیده را به اجزای ساده تر تجزیه کنید و برای فهم آنها از معلمان، اساتید ومنابع معتبر کمک بگیرید.

۵ـ بسط و گسترش:

مطالبی را که می خوانید به آنچه که قبلا‏ٌ  آموخته اید، ارتباط داده و به آن شاخ و برگ دهید و سؤال هایی نظیر این سؤال ها را از خود بپرسید:

ـ اگر به نویسنده ی مطلب دسترسی داشتید، از او چه سؤال هایی می پرسیدید؟
ـ چگونه می توانید آنچه را که آموخته اید، برای دیگران قابل فهم سازید؟
ـ چگونه می توانید از اطلاعاتی که کسب کرده اید، در عمل استفاده کنید؟

۶ـ مرور وپاسخ دادن:

مرور مطالب آموخته شده و پاسخ دادن به سؤال های طرح شده به منظور رفع ابهامات و اشکالات احتمالی، یکی از مهمترین مراحل در تمام روش های یادگیری است.

چگونه می توانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟

   

    

کسـب اعـتبار و شهرت شاید 20 سال طول بکشد، اما امکان دارد در عـرض 5 دقیـقـه تـمـام آن از بیـن برود.

اگـــر بر روی این مـوضـوع کـــمی دقیق‏تر فکر کنید، کارهایتان را طور دیگری انجام خواهید داد. در حیطه‏ی ‏شغلی، نقطه نظر دیگران نسبت به شما جزء امور پر اهمیت شناخته می شود. تاثیر اولیه در مدت چند ثانیه شـکل مـی گیـرد امـا شـایـعه‏های بـی‏پـایه و اســاس آن‏چنان صدمه‏هایی به آبـروی شما می زنند که در بسیاری از موارد قـابل جـبـران نـمی بـاشند.

آیا می دانید دیدگاه همکارانتان نسبت به شما چیست؟ آیا کسی در مورد شما انتقاد می کند؟ آیا کارفرمای شما در زمان ارزش‏یابی کارکنان، شما را سرزنش می کند؟ آیا دوستان در مورد خصوصیت‏های اخلاقی شما چیزهایی می گویند؟

اگر می‏خواهید نظر واقعی دیگران را در مورد خودتان بدانید باید از کسی سؤال کنید که به‏طور واقعی به او اعتماد داشته باشید و بدون هیچ گونه احساس رنجشی، نظرهای او را تحلیل و بررسی نمایید. شاید دیگران در مورد شما نظر درستی نداشته باشند، اما بهتر است به جای اینکه عرصه را به خودتان تنگ کنید و از دیدگاه‏های آنان، آزرده خاطر شوید سعی کنید تا نقطه نظر آنان را نسبت به خود تغییر دهید. فقط باید به خاطر داشته باشید که برخورد و حرکت‏های شما در اولین ملاقات و در همان ثانیه‏های ابتدایی است که نظر اصلی آنها را در مورد شما تشکیل می‏دهد .

تلاش کردن برای تغییر نظرات دیگران در مورد خود، به این معنا نیست که شما آنها را پذیرفته‏اید بلکه فقط تلاش می کنید تا افرادی که با شما در حال کار کردن هستند، دید بهتری نسبت به شما پیدا کنند.

در اینجا، برخی از تصورات اشتباهی که ممکن است در ذهن دیگران نسبت به شما به‏وجود آید، به همراه راه‏های جلوگیری از آنها آورده شده است.

تصور می کنند شما تنبل هستید

 

- پیش قدم شوید

درخواست قبول مسئولیتهای بیشتری کنید و کمی بیشتر از ساعت مقرر کاری، در محل کار خود باقی بمانید. بدون توجه

به برنامه‏ی کاری، شما باید خود را طوری نشان دهید که سخت‏کوش‏تر از دیگران به نظر بیایید.

- توانایی‏های خود را به نمایش بگذارید

از خودتان کمی خلاقیت به‏خرج دهید تا شایعه‏های بی‏اساسی که پشت سر شما وجود دارند، تبدیل به تشکر و قدردانی شوند. مردم از اینکه کسی از آنان تشکر و قدردانی کند لذت می‏برند. می‏توانید به آنان بگویید: "از اطلاعاتی که در اختیار من گذاشتی، ممنونم. آنها به من در گزارشی که برای هیات مدیره نوشتم، کمک زیادی کردند ."

- مراقب حرکت‏های جسمانی خود باشید

سعی کنید قوز نکنید و به دیوار کناری یا میز خود لم ندهید. پاهای خود را با یک شکل مناسب از میز، دور نگه دارید. با انرژی و اشتیاق کامل بر سر کار حاضر شوید و توانایی رویارویی با کلیه‏ی فشارهای کاری را در خود تقویت کنید .

تصور می کنند شما بی‏تجربه هستید

 

- نحوه‏ی آداب و معاشرت خود را تغییر دهید

ادب و تواضع، همه گیر می باشد. زمانی که شما با دیگران، بااحترام و ادب برخورد کنید، این امر، کار را برای آنها مشکل می‏سازد که هر طور دل‏شان خواست، راجع به شما قضاوت کنند، کارهای شما را به باد انتقاد بگیرند و یا به شما بی‏احترامی نمایند.

- انتقاد پذیر باشید

زمانی که بازخوردهای اجتماعی رفتارهای خود را دریافت کردید؛ نیازی به رنجش نیست. با روی باز از انتقادها استقبال کنید و به آنهایی که برای شما سازنده است گوش دهید چرا که نشانه‏ای از بلوغ، کمال و حرفه‏ای بودن شما می‏باشد.

- حرف‏های خود را از پیش بسنجید

پیش از صحبت کردن به خوبی فکر کنید. بدون توجه به اینکه تا چه حد، عصبانی هستید، خونسردی خود را حفظ کنید. مراقب حرف زدن‏تان باشید و دقت کنید که با چه کسی در حال صحبت کردن هستید .

- به جزئیات دقت کنید

لباس‏های مرتب بر تن کرده و درست صحبت کنید. با خط‏ مشی و زبان صنفی که در آن مشغول کار کردن هستید، آشنایی پیدا کنید. برای جلسه‏های رسمی آماده باشید و سعی کنید محل کارتان، همیشه مرتب و سازمان یافته به نظر برسد.

تصور می کنند شما همیشه تاخیر دارید

- وقت‏شناس باشید

زودتر از خواب بیدار شوید و جزو اولین افرادی باشید که وارد محل کار می‏شوید. با برنامه‏ی شغلی خود، واقع‏بینانه برخورد کنید. اگر پی‏درپی از برنامه‏های زمان‏بندی شده عقب بمانید، خیلی زود از شما انتقاد خواهد شد. تاخیر، به عنوان نوعی بی‏احترامی و بی‏برنامگی به شمار می‏رود.

- از برنامه جلو باشید

یک لیست از کل کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید و هر چند وقت یک‏بار آن‏را  چک کنید. هیچ کاری را معوق نگذارید. اگر زمان خود را به خوبی مدیریت کنید به راحتی قادر خواهید بود تمام پروژه‏‏های‏تان را پیش از زمان تحویل به اتمام برسانید و هرگز مهم نیست که در طول مسیر، ممکن است چه اتفاق‏های غیر منتظره‏ای رخ دهد.

 تصور می کنند شما به اخلاقیات پای‏بند نیستید

 

- درستکار باشید

به پیشنهادهایی که می‏دهید، دقت کنید. از افکار دیگران با ذکر ماخذ استفاده کنید وبه دیگران نیز چنین توصیه‏ای کنید. هر نظری که در مورد مسائل مختلف می‏دهید، باید دارای منبع مطمئن و اثبات شده‏ای باشد .

- درستی خود را ثابت کنید

از رهنمودهایی که محل کار شما برای کارمندان خود در نظر گرفته پیروی کنید و هیچ گاه از دارایی‏های شرکت به نفع خود، سوء‏استفاده نکنید؛ برای نمونه، تماس‏های تلفنی راه دور را با استفاده از تلفنی که در اختیارتان قرار داده‏اند و استفاده‏های غیر مجاز از دستگاه کپی موجود درمحل کار.

خط مشی محل کارتان را در مورد دریافت کردن هدیه از مشتری‏ها و فروشنده‏ها به‏خوبی مطالعه کنید تا هیچ‏گونه شک و شبهه‏ای باقی نماند .

- مسئول باشید

اگر اشتباهی از شما سر زد، آنرا بپذیرید. به جای اینکه بهانه‏جویی کرده و اشتباه را به گردن دیگران بیندازید، مسئولیت کارها را به گردن بگیرید و در جبران آنها بکوشید .

تصور می کنند که شما در کارهای گروهی، ضعیف ظاهر می شوید

 

- برخوردی دوستانه از خود نشان دهید

نام افراد را یاد بگیرید و در روابطه‏های خود، از آنها استفاده کنید. در مورد علاقه و توانایی‏های شغلی همکاران‏تان، بیشتر اطلاعات جمع‏آوری کنید.

- به همکاران اتکا کنید

همواره به همکاران خود در انجام کارهایشان کمک کنید و پس از اینکه کاری باموفقیت انجام شد، از آنان قدردانی و تشکر کنید. زمانی که مقامات بالا از زبان همکاران شما شنیدند که کار کردن با شما، برایشان لذت‏بخش است شما خود به خود به یک رهبر تبدیل می شوید .

- روی هدف‏تان متمرکز شوید

چه دیدگاه همکاران نسبت به شما درست باشد چه اشتباه همین نظرها است که می‏تواند شما را به موفقیت نزدیک سازد و یا موجب شکست خوردن شما در زمینه‏ی شغلی گردد. از یکی از همکاران قابل اعتماد خود، بپرسید که دیگران در مورد شما چه می‏گویند. این پرسش را می‏توانید با به جا آوردن مراتب، از کارفرمای خود نیز بپرسید. شما می‏توانید انتقادات منفی را به نظرهای مثبت تبدیل کنید. بسیاری از نظرها، چند منظوره بوده و قابل تغییر می‏باشند. فقط باید به خاطر داشته باشید که نباید از آنان آزرده خاطر شوید .

تلاش کردن برای تغییر نظرات دیگران در مورد خود، به این معنا نیست که شما آنها را پذیرفته‏اید بلکه فقط تلاش می کنید تا افرادی که با شما در حال کار کردن هستند، دید بهتری نسبت به شما پیدا کنند. پس لازم نیست که سعی در تغییر شخصیت خودتان داشته باشید. بلکه بی‏ریا و درست‏کار باقی بمانید و همواره نسبت به ارزش‏های‏تان پای‏بند باشید.

آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر اغلب خانواده های ایرانی را در بند خود اسیر کرده است و به دلیل افزایش جمعیت که نیاز به مسکن جدید را در پی داشته است موجب گردیده تا خانه باغ های قدیمی ...

که در قالب اتاق های ساده اما صمیمی دور تا دور حوض و استخر و باغچه های زیبا بنا شده بودند جای خود را به واحدهای کوچک و مدرن آپارتمان بدهند

اگرچه این واحدها در متراژهای مختلف و نقشه های متنوع از انواع امکانات و تکنولوژی های روز بهره می برند اما هیچ گاه آن صفا و صمیمیت خانه های باغی قدیمی را در اذهان مالکین خود تداعی نمی کنند و آن طراوت و شادابی بی انتهای حیاط و باغچه های خانه های گذشته را به یادگار نمی گذارند. به هرحال خانه های مصفای قدیمی امروز جای خود را به آپارتمان های تنگ و تاریک و شلوغ داده اند که تا عرش آسمان قد برافراشته و جلوه نمایی می کنند. دیگر هم در شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت، به ندرت می توان اثری از آن خانه های اعیانی و با صفا پیدا کرد که تنها خودت و خودت بر آن حکم می راندی و قانون صادر می کردی و لذت می بردی …

نکاتی که در ادامه یادآور شده ایم بدین منظور است که اگر شما جزء افرادی هستید که پس از یک دوره طولانی اجاره‌نشینی قصد خرید آپارتمان شخصی خود را دارید و یا برای شروع یک زندگی مشترک می‌خواهید برای اولین بار اقدام به خرید یک آپارتمان کنید، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. مواردی هست که قبل از خرید اولین آپارتمان باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید تا بتوانید به نتیجه مطلوب خود برسید.

در خصوص منطقه‌ای که قصد دارید در آن یک آپارتمان خریداری کنید بیشتر تحقیق و بررسی کنید و از نقاط ضعف و قوت آن آگاهی کامل پیدا کنید. این کار مستلزم آن است که هر از گاهی به آنجا سر بزنید، مدت زمانی را در آنجا سپری کنید و تحقیقات کافی را در مورد آن بعمل آورید.

در خصوص قیمت و ارزش ملک در منطقه مورد نظر تحقیق کنید و تنها به گفته یک فرد و یک بنگاه اکتفا نکنید. تحقیق کنید که نرخ آخرین خرید و فروش ملک در آن منطقه چقدر بوده و آیا روند نزولی دارد یا صعودی.

تا می‌توانید از تعداد بیشتری آپارتمان بازدید کنید، زیرا در این صورت تجربه به دست می‌آورید و راحت‌تر می‌توانید معایب و مزایای هر آپارتمانی را سریعا متوجه شوید.

فاصله آپارتمان مورد نظر خود را نسبت به مکان‌هایی که زیاد به آن‌ها مراجعه خواهید کرد از قبیل سوپرمارکت، میوه‌فروشی، پارک، مدرسه، محل کار و … بررسی کنید و ببینید آیا رفت و آمدتان از خانه به چنین مکان‌هایی آسان و بی‌دردسر است یا خیر.

دقت کنید که آپارتمان آینده شما نزدیک و در مسیر مکان‌هایی شلوغ و پر رفت و آمد از قبیل باشگاه‌ها یا پمپ بنزین نباشد زیرا در این صورت باید سر و صدای زیادی را در زمانهای مختلف روز تحمل کنید و این آزاردهنده است.

قبل از خرید یک آپارتمان سال ساخت آنرا جویا شوید و تحقیق کنید که آیا تجهیزات آن به مرور زمان خراب شده و یا سالم و استوار باقی می مانند.

مسائل ایمنی ساختمان از دیگر موارد مهم است. پیگیر شوید که تردد اشخاص ناآشنا و غریبه به چه میزان آزاد و بدون محدودیت است و آیا آپارتمان دارای مسئول یا سرایداری جهت مراقبت و نظافت هست یا خیر.

همچنین به این نکته نیز توجه کنید که آیا آپارتمان مورد نظر شما دارای بالکن و نمایی باز و زیبا هست یا توسط ساختمان‌های بلند مجاور دارای دیدی مسدود و بسته است.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم، همسایه‌های آینده شما هستند. در خصوص آن‌ها تا جایی که می توانید تحقیق کنید و جویا شوید که آیا ساختمان دارای نظم و قانون هست یا خیر و آیا همسایه‌ها به مسائل آپارتمان‌نشینی پایبند هستند یا خیر. این مورد می‌تواند در آرامش زندگی شما در آن آپارتمان بسیار تاثیرگذار واقع شود.

چنانچه اتومبیل دارید یا قصد خرید آن را دارید، در خصوص پارکینگ آپارتمان نیز فکر کنید. اگر ساختمان دارای پارکینگ کافی باشد مشکلی نخواهید داشت، اما در غیر این‌ صورت در زمینه وجود جای کافی برای پارک در مقابل ساختمان و همچنین امنیت منطقه توجه بیشتری کنید.

در عصر حاضر آپارتمان و آپارتمان نشینی یک اصل است که اگر بخواهی از آن کناره بگیری باید قدرت خرید خانه های ویلایی را داشته باشی وگرنه باید بپذیری که در این واحدهای آپارتمانی دیگر خبری از آن آزادی های گذشته نیست و دیگر نمی توان هرطور که مایل بود رفتار کرد و قانون گذاشت. آپارتمان نشینی زیرمجموعه ای از روابط اجتماعی است که ناگزیر است از قوانین اجتماعی پیروی کند. از آن جا که آپارتمان محل سکونت افراد است و تمام اتفاقات و مراحل مختلف زندگی اعضای خانواده در همین محل شکل می گیرد و تاثیر می پذیرد بهتر است که همه افراد برای ایجاد آرامش و آسایش بیشتر و در عین حال حفظ و ارتقای موقعیت اجتماعی و خانوادگی خود با قوانین اجتماعی مربوط به آپارتمان نشینی آشنایی کامل داشته باشند و در انجام و رعایت کامل آن بکوشند.

نکاتی که در اینجا یادآور می شویم گوشه ای از قوانین اجتماعی آپارتمان نشینی است و در صورتی که مورد توجه و اجرا قرار بگیرد اغلب مشکلات و سختی های مجتمع نشینی را در خود حل می نماید و آرامش و آسایش خانه های قدیمی را به ارمغان می آورد.

لازم است بپذیریم که آپارتمان ملک شخصی ما نیست و به نسبت واحدهای موجود در مجتمع دارای شریک هستیم.

ما تنها به میزان مالکیتی که در آن مجتمع داریم حق دخالت در امور و ارایه نظر داریم.

بهتر است از همان ابتدای اقامت از کلیه حق و حقوق خود در آپارتمان مطلع شویم. محل پارک اتومبیل و انباری خود را طبق سند شناسایی کنیم و از اشغال پارکینگ و انباری دیگران هر زمان و به هر دلیل بپرهیز کنم.

مکان های عمومی آپارتمان مختص ما نیست و دیگران هم به همان نسبت حق استفاده دارند و هیچکس حق تصرف مکان های عمومی را بدون رضایت و اجازه کامل سایر شرکا ندارد.

گذاشتن کفش یا وسیله های شخصی مانند گلدان و تابلو غیره در راهروی آپارتمان و محل گذر سایر همسایه ها ممنوع است.

صحبت کردن در راپله ها یا از پنجره آپارتمان خلاف ادب و نزاکت است.

ریختن آشغال در راه پله، حیاط و پارکینگ آپارتمان جایز نیست.

هرگونه تغییر در نما و شکل ظاهری آپارتمان ولو این که با هزینه خودتان باشد باز هم باید با نظر سایر مالکین صورت پذیرد.

پیش از برگزاری میهمانی و مراسمی که تا دیروقت طول می کشد و رفت و آمد و سر وصدا افزایش می یابد باید تک تک همسایه ها را در جریان گذاشت و از آن ها اجازه گرفت. در چنین مواقعی که همسایه شما را در جریان می گذارد و اجازه می گیرد بهتر است با روی خوش با او نهایت همکاری را داشته باشید.

زمانی که قصد پختن غذا، نذری یا هر استفاده دیگری از آب، گاز و برق عمومی را دارید علاوه بر مسئولین ساختمان باید از تک تک همسایه ها اجازه بگیرید.

اگر ناگزیر شدید تا از پارکینگ همسایگان استفاده کنید از قبل با آن ها هماهنگ نمایید و بدون اجازه اتومبیلی در پارکینگ دیگران پارک نکنید.

در اوقات استراحت مانند ساعات پایانی شب، ظهرها و روزهای تعطیل از بازی بچه ها در پارکینگ و حیاط آپارتمان که منجر به آلودگی صدا می شود جلوگیری کنید. در این زمان ها صحبت کردن با صدای بلند در فضای آپارتمان خلاف ادب است.

جابه جا کردن میز و صندلی یا هر وسیله دیگر و ضربه زدن به دیوارها موجب می شود تا همسایه های شما مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. حتی الامکان از این کارها جلوگیری کنید یا در زمان مناسبی نسبت به انجام آن اقدام کنید.

صدای دعوا و جر و بحث خانوادگی شما ممکن است به بیرون از واحدتان منتقل شود و به گوش همسایگان برسد که تاثیر بسزایی در آبرو و شخصیت خانوادگی شما خواهد داشت.

گذشت، همکاری و همراهی با همسایگان از اساس آپارتمان نشینی است.

از امکانات رفاهی و عمومی آپارتمان به نحو احسن و با دقت استفاده کنید از بالابردن اصطحلاک بی مورد آن ها بپرهیزید.

به قوانین آپارتمان که به تصویب ساکنین و مسئولین رسیده است پیروی کنید.

شارژ و هزینه های ماهیانه خود را به موقع پرداخت کنید.

نظافت آپارتمان را رعایت کنید.

با همسایگان دعوا و جر و بحث نکنید.

مزاحم نوامیس همسایگان نشوید.

به اموال همسایگان خسارت وارد نکنید.

بدون اجازه به وسایل دیگران دست نزنید و آن ها را جا به جا نکنید حتی اگر در مکان عمومی باشد.

به همسایگان امر و نهی نکنید آن ها هم به اندازه شما از آن آپارتمان سهم دارند. اگر هم سهمشان کم تر باشد بازهم حق امر و نهی به آن ها را ندارید.

پشت سر همسایه ای غیبت نکنید و مسایل شخصی آن ها را برای دیگر همسایگان بازگو نکنید.

با میهمانان همسایه ها در کمال ادب و متانت رفتار کنید.

همیشه در جلسات عمومی آپارتمان شرکت کنید و هنگام حل مشکلات ساختمان عصبانی نشوید و جر و بحث و توهین نکنید.

از همسایه ها انتظار بی مورد و بیش از اندازه نداشته باشید.

وسایل شخصی همسایه ها مانند، قاشق و چنگال، لیوان و صندلی و غیره را قرض نگیرید.

اوقات استراحت درب منزل همسایه ها نروید.

از ارایه اطلاعات خصوصی همسایگان به غریبه ها و افراد بیگانه خودداری کنید.

هنگام ورود خروج درب اصلی ساختمان را ببندید.

در مصرف انرژی عمومی آپارتمان صرفه جویی کنید.

تمامی همسایگان حق این را دارند که کلید قفل های تمام مکان های عمومی از قبیل پشت بام، حیاط عمومی و موتورخانه و غیره را داشته باشند.

نگهبان و سرایدار ساختمان باید به یک میزان به اعضای ساختمان سرویس دهی کند.

هرگونه خرابی را باید فورا به مسئول ساختمان اطلاع داد یا با هماهنگی او نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.
نکاتی در مورد مسئولین ساختمان (مدیر یا هیئت مدیره)

برای انجام بهتر کارهای آپارتمان و رفع مشکلات و نواقص و هماهنگی بین ساکنین بهتر است که همسایگان از بین خود مسئول یا مسئولینی را انتخاب کنند تا در اداره امور ساختمان فعالیت نمایند و قوانینی ایجاد نمایند و نظم و انظبات به وجود آورند.

مسئول و مسئولین ساختمان بهتر است توسط مالکین آپارتمان برای مدت مشخصی تعیین شوند و بعد از اتمام دوره یا مجددا کاندید و انتخاب می شوند یا این که جای خود را به همسایگان دیگری می دهند.(زمان مناسب به سلیقه و تعداد شرکا بستگی دارد اما عرف بین یک تا دو سال برای هر گروه است.)

تمام هزینه های ساختمان باید توسط مسئولین انجام بگیرد و در پایان هر ماه بیلان ماهانه که متشکل از تمام ریز پرداختهاست با محاسبه کل و سهم هر واحد در تابلو اعلانات نصب گردد.

مسئولین باید مبلغ شارژ ماهانه را در جلسه ای عمومی در حضور کلیه شرکا به گونه ای تعیین کنند که به مستاجرین آپارتمان اجحاف نشود. به عبارتی دیگر مستاجر نباید مبلغ اضافی برای پس انداز ساختمان پرداخت کند چراکه او وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه های عمومی و اصطحلاک چند ساله آپارتمان ندارد و لازم است که مسئولین به این نکته توجه کنند تا ناخواسته زیر دین مستاجران قرار نگیرند.

مسئولین نباید علایق و سلایق شخصی خود را به اجبار به سایرین تحمیل کنند.

مسئولین ساختمان می توانند نگهبان و سرایدار برای حفاظت از ساختمان و نظافت عمومی آپارتمان استخدام نمایند و هزینه آن را از مبلغ ماهیانه شارژ پرداخت نمایند.

مسئولین وظیفه دارند مشکلات و نواقص آپارتمان را پیگیری کرده و در رفع آن تلاش کنند.

اگر مسئول ساختمان یک نفر است باید در زمان غیاب خود جانشین تعیین کند و تمام امور را به دست او بسپارد.

مسئولین ساختمان حق دخالت در مسایل شخصی افراد را به هیچ عنوان ندارند.

مسئولین حق قضاوت و تصمیم گیری در اختلاف عقیده و نزاع سایر همسایه ها ندارند و این کار باید از طریق مراجع قضایی صورت پذیرد.

سایر همسایگان مکلفند به قوانین صادره از سوی مسئولین احترام بگذارند و نهایت همکاری را با آن ها داشته باشند.

مدیران ساختمان نباید به گونه ای رفتار کنند که سایر همسایه ها احساس کنند آن ها خود را برتر و ارشدتر می دانند. همسایه ها نیز باید قدر زحمات و دلسوزی های مسئولین را بدانند و به آن ها احترام بگذارند.