اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

کشف شغل مورد علاقه

کشف شغل مورد علاقه

جواب قطعی ما به این سوال این است : ما کار مورد علاقه خود را انجام نمیدهیم! و این باعث میشود هر روز زندگی ما یکنواخت ، کسل کننده و سخت باشد چرا که احساس ما نسبت کارمان منفی است . چه بسا که خیلی اوقات همین احساس منفی ، نتایج منفی را نیز با خود به همراه می آورد.

اگر میزان دستمزدی که میگیرید برای شما اهمیت زیادی دارد. بنابراین شغل کی در آن مشغول به کار هستید برای شما جذابیتی ندارد. این روشی آسان برای تعیین میزان دلبستگی به کار است. اگر شما به کاری که انجام میدهید آن قدر علاقه دارید که میتوانید با درآمد بسیار کم زندگی کنید پس بهتر است دنبال ندای قلب خود بروید.

ضرورت  در چیست؟ 

شاید این مطلب برای ما تازه نباشد که اگر میخواهیم به خوشبختی و موفقیت در زندگی دست پیدا کنیم باید عاشق کاری که انجام میدهیم باشیم. دلیل این ضرورت در این است که در درجه اول هدفی که متناسب با استعداد و علاقهماست انتخاب کنیم. و در درجه دوم از انجام کارهای طاقت فرسایی که مجبوریم برای موفقیت هرروز انجام دهیم ، ناامید و دل زده نشویم.


اما حالا که با این اصل مهم آشنا شدید سوال مهم این است که:

چطور کار یا شغل مورد علاقه مان را پیدا کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ، باید به درون خودتان نگاه عمیقی بیندازید . مغز ما در طول عمر تغییرات زیادی میکند. برخی از این تغییرات ناشی از محیط اطراف و برخی دیگر حاصل ژنتیک. عادی است که دراین سال ها ذائقه ها، ویژگی های رفتاری، ارزش ها، باور ها و مخصوصا علایق ما تغییرات زیادی کرده است.

  • با نگاه به دروان کودکی

من در بچگی عاشق اسباب بازی آن هم از نوع ماشین فلزی بودم. فوق العاده بود!  پدر و مادرم را مجبور میکردم که هر ماه یک ماشین برایم بخرند. خوب الان که فکر میکنم ، میتوانستم با آن پول ها  یک کارخانه احداث کنم!!!

به هر حال بعد از گذشت سال ها ، کم کم آن ذوق و شوق آتشینی که برای اسباب بازی داشتم از بین رفت. این اصلا اتفاق نادری نیست ؛ همه ما این را تجربه کرده ایم و خواهیم کرد.

اما من چرا باید از عشق و علاقه هایم در دوران کودکی بگویم؟ چه لزومی داشت؟ شاید بپرسید که من در حالا حاظر شغلم فروش ماشین اسباب بازی است؟ نه اما ارتباط جالبی دارد ! من عاشق خودرو هستم . همیشه اخبار آن را دنبال میکنم و در حال حاظر پیرامون آن چندین مقاله نوشته ام. حالا ارتباط آن را فهمیدید؟ عشق و علاقه کودکی من نه به صورت دقیق اما تقریبا مشابه آن، هنوز هم با من است.


تحقیقات ثابت کرده است کارهایی که در دوران کودکی و در زمانی که مغز زیاد تحت تاثیر محیط فعالیت نمیکند ، همان کارهایی هستند که در دوران بزرگسالی میتوان به نحوی آن را به عنوان شغل مناسب خود دانست.

اگر شما در کودکی همیشه مدادرنگی بدست در حال نقاشی کردن طرح های مختلف بودید ، فارغ از این که چه قدر نقاشی هایتان زشت بود میتوان گفت احتمال دارد یکی از علایق شما نقاشی باشد .

پس با نگاهی دقیق به دوران کودکی تان میتوانید به شناخت دقیق تری نسب به خود برسید. اما همانطور که میدانید ما در این مقاله دوراه برای پیدا کردن عشق واقعی تان ارائه میدهیم. اگر هنوز جواب سوال تان پیدا نکرده اید ، پیشنهاد میکنم راه دوم را امتحان کنید.

  • پیدا کردن خواسته ها از طریق ناخواسته ها!

یک روش جالب برای کشف چیزی هایی که میخواهیم ، نوشتن لیستی از کارهایست که نمیخواهیم! به این صورت که در یک کاغذ شروع به نوشتن خصوصیات شغلی کنید که از آن متنفر هستید!. تا میتوانید بنویسید .

مثلا برای من شغلی که دارای تنش و دوندگی زیاد باشد غیرقابل تحمل است. شغلی که در آن مجبور به انجام فقط یک کار باشم هم همینطور و صدها خصوصیات دیگر یک شغل که باعث میشود که از آن استعفا دهم!.

توصیه میکنم نوشتن را تا زمانی ادامه دهید که دستانتان خسته شود . حالا به اول لیست برمیگردیم .

درجلوی هر مورد فلشی به سمت چپ زده و بنویسید که چه چیزی را دوست دارید! مثلا در مورد بالا من در عوض کاری را دوست دارم که دارای محیطی آرام باشد و ترجیح میدهم که پشت میز باشم.

بعد از انجام این کار به ردیف دوم نوشته تان (ردیفی که در آن خصوصیتی که دوست داشتید را نوشتید) نگاهی بیندازید . خوب فکر کنید که چه شغلی این خصوصیات را دارد. اگر به نتیجه نرسیدید هیچ اشکالی ندارد ندارد. این لیست را پیش خود نگه داری کنید . هرروز چند بار آن را مرور کنید و آن را حفظ و درک کنید. به زودی میفهمید که چه شغلی این خصوصیات را داراست.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد