اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

55 راه برای پیدا کردن استعداد های پنهان

هر کسی استعدادی دارد . شاید استعداد شما پاشیدن شیر از دماغتان باشد ... اما هرچه که باشد این هم استعدادی است . و تقریباً از همه استعداد ها می شود پول درآورد . کلید کار این است که آن استعداد پنهانتان را پیدا کنید و بعد آنرا به شکل یک بیزینس دربیاورید . متاسفانه خیلی ها در آن قسمت پیدا کردن استعداد درجا می زنند . به همین خاطر در این مقاله 55 راه برای پیدا کردن استعداد های پنهانتان معرفی می کنیم تا کار برایتان ساده تر شود .

1. متاسفم ، هیچ بهانه ای پذیرفته نیست .

اول ببینید که با پیدا نکردن استعداد هایتان چه منافعی نصیبتان می شود . مثلاً فرض کنید که شدیداً از امتحان کردن چیز های جدید واهمه دارید چون ممکن است عمل نکند ، پس اجازه ندادن به شکوفایی استعداد تان بهانه ای برای عدم موفقیت تان است . شاید هم راحت ترید که مشکلات تان ( خستگی ، بی پولی ) را گردن کسان دیگر یا چیز های دیگر بیندازید ؟

وقتی بفهمید که با نشناختن استعداد هایتان چه چیزی عایدتان می شود آنوقت خیلی راحت تر می توانید آن عقاید و باور های قدیمی در مورد خودتان را دور بریزید و به سمت ایده های جدید گرایش پیدا کنید .

2. از سر ناچاری کوزه نقاشی کنید .

من استعداد پنهانم را با نقاشی کردن کوزه در 1998 پیدا کردم که می خواستم برای 80 طعم مختلف چای روی کانتر آشپزخانه ام ظرف های مخصوص داشته باشم . تا حالا 5000 کوزه شیشه ای نقاشی کرده ام که هیچکدام شبیه هم نیستند و بیشتر آنها را هم یا فروخته ام یا هدیه داده ام .

3. آینه ، آینه روی دیوار

به چیز هایی فکر کنید که به طور طبیعی انجام می دهید و بقیه می گویند ، " کاش می توانستم من هم اینکار را به خوبی تو بکنم " . اینکار را همان استعداد ذاتی خود بدانید و در آینه نگاهی به خودتان بیندازید و خودتان را به خودتان معرفی کنید و مثلاً بگویید : " سلام ، من آدریان گارلند هستم و می توانم زندگی شما را ساده تر کنم " . و مطمئنم که دقیقاً همان احساس را پیدا خواهید کرد .

4. بقیه قبل از شما آنرا می بینند

یک راه برای کشف استعداد پنهان تان این است که با رویی باز با ایده های جدید برخورد کنید - حتی اگر احمقانه به نظر برسند . سالیان سال کارمندان و ارباب رجوع هایی که در محل کار به من مراجعه می کردند می گفتند که من معلم خیلی خوبی می شوم . من هیچ وقت این ایده را جدی نگرفتم چون فکر می کردم اصلاً با درس دادن راحت نیستم . در سال 1994 موضوعی پیدا کردم که شدیداً به آن علاقه داشتم – شکلات - و الان از درس دادن لذت می برم چون برایم مثل تفریح است و شباهتی به کار ندارد .

5. نقاط قوت تان را پیدا کنید

بهترین راه برای پیدا کردن نقاط قوت یا استعداد های پنهانتان این است که تست آنلاین کتاب " توانایی هایتان را کشف کنید " ( Now , Discover your strength ) نوشته مارکیز بوکینگهام را انجام دهید . این تست آنلاین استعداد های پنهانتان را به شما نشان می دهد .

6. توانایی هایتان را قدرت بدهید .

کتاب پیدا کردن استعداد 2 نوشته تام راث ( SrengthFinder ) را بخوانید . ارزشیابی های آنرا انجام دهید و به پیام هایی که می دهد توجه کنید .

7. دنبال غریزه تان بروید

هر چیزی که بیشترین رضایت فردی را به شما می دهد به احتمال خیلی زیاد همان استعداد ذاتی شماست .

8. هرکاری که دوست دارید بکنید .

بهترین راه برای کشف استعداد پنهان این است که فکر کنید به چه کار هایی علاقه دارید . چه کاری را همیشه دوست داشتید انجام دهید اما تا حالا اقدام نکرده اید ؟ کدام کار که دیگران انجام می دهند را می بیند و دوست دارید که شما هم می توانستید آنکار را بکنید . مهمترین نکته در کشف استعداد این است که به کار هایی فکر کنید که دوست دارید .

9. در کلاس های Improv شرکت کنید

کلاس های Improv شما را ترغیب می کند فکرتان را به ژانر های مختلف معطوف کنید : مثل سینما ، کشور ها ، لهجه ها ، دوره های زمانی و ... آنوقت همانی می شوید که برای آن صحنه لازم است : مثلاً یک خارجی ، یک اشراف زاده قرن هجدهم ، یک راننده تریلی 60 ساله ، یک دختر بچه 5 ساله و ... می شوید . صدا های مختلف از خودتان دربیاورید ، مدل های مختلف راه بروید ، برقصید ، آواز بخوانید . خودتان را روی صحنه به چهره ها و شخصیت های مختلف تبدیل کنید و مطمئن باشید که با این راه پی به خیلی از علایق پنهان خود می برید .

10. خوب گوش کنید

اگر خوب گوش کنید مردم خیلی چیز ها در مورد خودشان می گویند . همیشه برای استخدام کردن کسی ، دوستیابی یا هر بیزینسی کمی در مورد پیشینه افراد تحقیق کنید .

11. توصیه الینور روزولت را دنبال کنید

" کاری را بکنید که بیشتری واهمه را از آن دارید : این جمله را دنبال کنید و مطمئن باشید که به پیدا کردن استعداد پنهانتان کمک می کند .

12. همه چیز را امتحان کنید

وقتی دست به هر کاری بزنید مطمئن باشید که استعداد پنهانتان خواه ناخواه پدیدار می شود . فقط باید زود بفهمید که در کدام کار ها استعداد ندارید و سریعاً آن را کنار گذاشته و وقت تان را هدر ندهید .

13. قلمرو آسایش مانع رشد تان می شود

بهترین راه برای پیدا کردن استعداد های پنهان این است که کار هایی کاملاً جدید و ترسناک انجام دهید . چتربازی را امتحان کنید ، در رستوران زیر آواز بزنید ، برای دیدن مکانی بروید که هیچ چیز در مورد آن نمی دانید ، برای یک مرکز بحران داوطلب شوید ، در رشته ای تحصیل کنید که هیچ چیز از آن نمی دانید . دیوار های قلمرو آسایشتان را بشکنید و مطمئن باشید که با اینکار چیز هایی در خودتان پیدا می کنید که هیچوقت فکرش را هم نمی کردید .

14. خلاق باشید

هر روز 3-2 دقیقه از وقت آرامش تان را برای فکر کردن روی یک پروژه یا ایده ای که روی آن کار می کنید اختصاص دهید . برای اینکار به خودتان وقت و فضا بدهید . اگر حواستان پرت می شود نت برداری کنید . هدف این است که اجازه بدهید فکرتان سرگردان شود . همه ما می دانیم که بهترین ایده ها زمانی به فکرمان خطور می کنند که به هیچ چیز خاصی فکر نمی کنیم . پس بنشینید ، آرام باشید و فقط فکرتان را سرگردان کنید و مطمئن باشید که ایده های بسیار خلاقانه و جدیدی به ذهنتان می رسد و باعث می شود به دنیا از یک دریچه تازه نگاه کنید .

15. گوش کنید

به حرف های کسانی که می شناسید گوش کنید . شاید ندانید که چه کار هایی را می توانید خوب انجام دهید اما آنهایی که می شناسید حتماً می دانند . دفعه بعد که کسی چیزی در موردتان به شما می گوید ، از آن سرسری نگذرید ، آن کار را دنبال کنید .

16. وقتی بچه بودید می دانستید

به یاد بیاورید که وقتی در زمان کودکی ( قبل از هفت سالگی ) با خودتان بازی می کردید چه تخیلاتی داشتید . این شما را به هدف روحتان می رساند . آیا آن موقع وانمود می کردید که معلم هستید ، یا همیشه چیز هایی می ساختید ، یا برای عروسک هایتان لباس می دوختید ، یا به مداوای حیواناتتان می پرداختید ؟ باید به یاد بیاورید که موقع تنهایی در آن سنین که تحت تاثیر هیچ کسی نبودید و خود درونی تان بسیار پر رنگ تر از ذهن آگاهتان بوده ، درمورد چه چیز هایی خیال پردازی می کردید .

17. آیا واقعاً پنهان است ؟

من فکر می کنم گاهی اوقات استعداد های پنهان ما چندان هم پنهان نیستند . بیشتر به نظر می رسد که سرکوب شده اند یا نادیده گرفته شده اند . بیشتر به آنچه که دیگران در شما می بینند و خودتان چندان اعتقادی به آن ندارید توجه کنید .

18. چه کاری برایتان ساده تر است

همه ما فکر می کنیم کار هایی را که خوب انجام می دهیم کار های ساده ای هستند به همین خاطر ارزش و اعتبار چندانی برای آنها قائل نیستیم . و برعکس به چیز هایی ارزش می گذاریم که انجام دادن آن برایمان دشوار است و برای بقیه افراد ساده است . وقتی انجام کاری برایتان ساده است این احتمال وجود دارد که خوب هم انجامشان می دهید و مطمئن باشید که آنهایی که برایشان انجام آن سخت است برای انجام آن به شما پول می دهند .

19.  موهبت الهی تان را کشف کنید

برای پیدا کردن آن موهبت خاص الهی در خودتان به چیز هایی فکر کنید که برایتان ساده است . یعنی کار هایی که برای شما خیلی ساده اند اما برای دیگران اینطور نیست . چه کار هایی هست که دیگران برای انجام آن سراغ شما می آیند چون برای شما مثل آب خوردن است و برایتان مهم نیست که حتی در قبال آن به شما پولی بپردازند .

20. یک چیز بدون هیچ تلاشی ؟

1) چه کاری بوده که همیشه رویای انجام آن را در سر داشته اید ؟ وقتی بچه بودید در انجام چه کاری خیال پردازی می کردید ؟ چه موفقیتی در زندگی افراد دیگر باعث می شود احساس حسادت کنید ؟

2) چه کاری است که بدون تلاش و زحمت و به آسانی انجام می دهید ؟

3) انجام چه کاری را بیشتر از هر چیز دیگر دوست دارید ؟ آن کاری که وقتی انجامش می دهید انگار زمان ایستاده است و دقایق بدون اینکه احساسشان کنید می گذرند .

4) هر چیزی حول و حوش آن استعداد پنهان اتوماتیک وار توجه شما را جلب می کند .

5) هر زمان که این کار را انجام می دهید ، حتی اگر ناآگاهانه انجامش می دهید ، احساس شادی ، راحتی ، آرامش ، و امنیت می کنید .

21. جرقه درونی تان را آتش بزنید

استعداد های واقعی ما با احساس خود ما شعله می گیرند . به ضربان قلبتان گوش دهید . وقتی سرعت آن بالا می رود ، هدفمان با احساس سوختگیری می کند و باعث می شود بتوانیم وارد عمل شویم . عمل کلید کار برای یافتن استعداد های درونیمان است . اگر آن جرقه آنجا نباشد شما استقامت کافی برای عبور از موانع و مشکلات راه را نخواهید داشت .

22. به صدای درونتان گوش کنید

ببینید صدای درونتان چه می گوید . گاهی وقت ها قبل از اینکه آن صدا را بشنویم راه میافتیم و سقوط می کنیم .

23. شکلک خندان

چه کاری باعث می شود که روی لب هایتان لبخند بنشیند ؟ همان کار را بکنید .

24. عصبانی نشوید ، پول دربیاورید

وقتی می بینید یک جای کار اشتباه است چرا سعی نمی کنید درستش کنید ؟ اگر فکر می کنید چیزی مشکل دارد ، مطمئن باشید ایجاد تغییر در آن پولدارتان می کند . این احتمال وجود دارد که وقتی چیزی شما را اذیت می کند ، برای دیگران هم همینطور باشد . چه بهتر که بتوانید کاری بکنید که به نفع همه باشد .

25. ناامیدی هایتان را برطرف کنید

از خودتان بپرسید ، چه چیزی ناامیدتان می کند ؟ آیا می توانید آن را درست کنید ؟ شاید درست کردن آن منبع ناامیدی همان استعداد پنهان شما باشد یا همان توانایی که شما را از بقیه آدم ها متمایز می کند .

26. دنبال بزرگ ترین باشید

همه ایده هایتان را در نظر بگیرید و آنها را یادداشت کنید . دور همه آن کار هایی که دوست دارید یک دایره بکشید و چند روز در مورد آنها فکر کنید . حالا باید آنی را پیدا کنید که از بقیه بزرگتر است و بقیه موارد را هم درخود می گنجاند . حالا همان را انجام دهید .

27. به خودتان روی بیاورید

بهترین راه برای کشف استعداد پنهانتان این است که ... گاهی اوقات استعداد های ما به این دلیل پنهان می شوند که ما خودمان را مشغول کار های دیگری می کنیم تا پول دربیاوریم . به جای این باید به کار هایی فکر کنیم که واقعاً دوست داریم . مثلاً من همیشه نویسنده خیلی خوبی بودم ولی هیچوقت فکر نمی کردم که این می تواند شغلم باشد . در دانشگاه محیط زیست خواندم و بعد از فارغ التحصیلی در صنعت محیط زیست وارد کار شدم . آنجا بود که موقع نوشتن گزارش ها فهمیدم استعداد واقعی من نویسندگی است و از آنجا بود که وارد اینکار شدم .

28. از قلمروتان بیرون بیایید

در کلاسی شرکت کنید یا سرگرمی برای خودتان انتخاب کنید که کاملاً خارج از قلمرو آرامشتان است . اگر مطمئن نیستید چه کاری را انتخاب کنید می توانید از دوستانتان، خانواده یا همکارانتان بپرسید .

29. روی سنگ قبرها را بخوانید

به قبرستان بروید و کمی قدم بزنید . روی خیلی از سنگ قبر ها ، هنر ها و استعداد های متوفیان را می توانید بخوانید . خیلی وقت ها به این فکر می کنم که روی سنگ قبر من چه می نویسند ، اینکه در چه کاری مهارت دارم و چه چیز هایی را هنوز کشف نکرده ام ؟ من استعدادم در شعر را از همین راه خواندن یک سنگ قبر در قبرستان کشف کردم .

30. آیا ماهی می تواند آب را توصیف کند ؟

دانستن بهترین استعداد تان مثل شناخت ماهی از آب است . بهترین استعداد های شما با اینکه خیلی طبیعی هستند اما شناختنشان سخت است . می توانید از گروهی از دوستان و نزدیکانتان ، چه متعلق به گذشته و چه حال ، استفاده کنید و از آنها بپرسید که به نظرشان در کاری خوب هستید .

31. گروه های مشاوره استعدادیابی

در گروه های مشاوره به اعضاء آموزش داده می شود که چطور استعداد های پنهان اعضای دیگر را حدس بزنند . با شرکت در این گروه ها می توانید به بحث و بررسی استعداد های خودتان و دیگران بپردازید .

32. پرافتخارترین لحظه های زندگیتان را به یاد بیاورید

موفقیت ها و دستاورد های زندگی گذشته تان را به یاد آورده و جایی یادداشت کنید ، حتی موفقیت هایی که در کودکی به آن دست پیدا کردید . مطمئناً یک نقطه مشترک در همه آنها احساس خواهید کرد و به همین ترتیب استعداد پنهان تان را کشف می کنید .

33. به فرزندانتان گوش کنید

وقتی به یک خانه جدید اسباب کشی کردیم ، دختر 9 ساله ام گفت که دوست دارد روی سقف اتاقش یک آسمان نقاشی شود و روی دیوار ها هم گل کشیده شود . اصرار داشت که من اینکار را انجام دهم و می گفت که می داند از عهده اش برمی آیم . اول گیج بودم ولی با پرسیدن از چند نفر در مورد نحوه قاطی کردن رنگ ها و کشیدن یک طرح جالب کارم را شروع کردم . از همانجا بود که کارم را شروع کردم .

34. دوست دارید زندگی تان چه شکلی باشد ؟

خیلی وقت ها برای اینکه بفهمیم علاقه مان چیست از ما می پرسند که دوست داریم چه کار کنیم . اما برای خیلی از ما این لیست چندان طول و دراز نیست . من معمولاً بهترین اطلاعات را از ارباب رجوع هایم وقتی به دست می آورم که از آنها می خواهم یک روز / یک ماه یا یک سال از زندگی ایدآلشان را برای من توصیف کنند . اینکار باعث می شود دقیقاً بفهمید که دوست دارید زندگی تان را چطور بگذرانید و خیلی از علایقتان را کشف خواهید کرد .

35. چه چیزی ضربان قلبتان را بالا می برد و چشم هایتان را برق می اندازد ؟

چه کار هایی هست که گذر زمان را برایتان ساده تر می کند و می توانید ساعت ها در مورد آن حرف بزنید ؟ شاید به نظرتان اینها استعداد نباشد اما اگر اینقدر از انجام آنها لذت می برید ، این احتمال وجود دارد که بتواند شما را به استعداد هایتان برساند .

36. توانایی های منحصر به فرد - فقط سوال کنید

یک تمرینی بود که من برای پیدا کردن توانایی منحصر بفردم از آن استفاده کردم . در این تمرین سوالی را برای همه دوستان ، اعضای خانواده و همکارانم می فرستادم و از آنها می خواستم بگویند که چه چیزی من را فردی خاص می کند . اکثر آنها جواب دادند و من همه پاسخ ها را نگه داشتم . بین همه آنها پاسخ های مشترکی پیدا کردم که باعث شد بتوانم استعداد پنهانم را کشف کنم .

37. ذهن ناخودآگاهتان را آشکار کنید

یاد بگیرید که چطور وقتی حتی یک درخت ساده نقاشی می کنید ، آنرا بخوانید و تفسیر کنید . این تکنیک ساده به شما این امکان را می دهد تا خود درونی تان را کشف کنید . هرچه بیشتر در مورد ذهن ناخودآگاهتان بدانید بیشتر پی به استعداد های ذاتی خود می برید .

38. ساز زدن همراه با عشق

اگر فرصت این را نداشتم که موقع جوانی ساز زدن یاد بگیرم ، فکر نمی کنم به موقعیتی که الان دارم دست پیدا می کردم .

39. تعریف و تمجید ها را جدی بگیرید

به تعریف و تمجید هایی که دیگران از شما می کنند خوب فکر کنید . با اینکار متوجه می شوید که در انجام چه کار هایی مهارت و استعداد دارید .

40. به لذت های دوران کودکی فکر کنید

به دوران کودکی خود فکر کنید و ببینید چه کار ها و فعالیت هایی بیشترین لذت و رضایت را به شما می داده است . شاید به یاد بیاورید که دوست داشتید با دست هایتان کار کنید یا وقت خود را به آشپزی بپردازید یا تمام روز را نقاشی کنید . شاید هم دوست داشتید که بیرون از خانه بروید و دست به اکتشاف بزنید یا اینکه برای دوستان و خانواده هنرنمایی می کردید و سرگرمشان می کردید . شاید عاشق کتاب خواندن بوده اید یا اینکه دوست داشتید چیز های خراب و شکسته را درست کنید . وقتی بفهمید که چه فعالیت هایی در دوران بپگی باعث شادی و رضایت شما می شده راحت تر می توانید استعداد و توانایی پنهان خودتان را کشف کنید .

41. نیایش معنوی و درونی برای یافتن هدف

به درون خودتان برگردید و راهنمایی معنوی طلب کنید . احساسات و ایده هایی که منجر به عشق و هدف می شوند را شناسایی کنید . خودتان را از این زمین بکنید و کمی آسمانی شوید .

42. به علایقتان فکر کنید

به فعالیت هایی فکر کنید که بیشتر به آنها علاقه دارید و تحقیق کنید که بازار کاری برای آن وجود دارد یا نه .

43. گنج های پنهان را در خاطرات جستجو کنید

به آن چیز های ساده ای فکر کنید که در کودکی شادتان می کرده است . استعداد های پنهان ما معمولاً در گذشته مخفی شده اند و در زندگی بزرگسالی دیده نمی شوند . به شادترین زمان های زندگیتان فکر کنید و آن نمونه ها را وارد زندگی حالتان کنید . شاید به این وسیله بتوانید استعداد های پنهانتان را کشف کنید .

44. استعداد ها در علایق نهفته اند

این احتمال وجود دارد که کسان دیگری به چیز هایی که شما به آن علاقه دارید ، حتی اگر فکر کنید که به هیچ طریقی نمی توانید از آنها پول دربیاورید ، علاقه داشته باشند . پس کسان دیگری را با همان علایق پیدا کنید و ببینید دیگران چطور علایقشان را به استعداد تبدیل می کنند .

45. با پرسیدن یک سوال در 10 دقیقه استعداد تان را کشف کنید

اگر واقعاً می خواهید استعدادتان را کشف کنید و در عین حال یک نفر را در زندگیتان بهتر بشناسید اینکار را انجام دهید : کنار هم بنشینید و از طرفتان بخواهید از شما بپرسد که " تو کی هستی ؟ " . آنوقت شروع کنید به مدت 10 دقیقه با پاسخ های یک کلمه ای جواب او را بدهید ، مثلا : " یک شنونده ، یک کمدین ، انرژی و ... " . بعد نوبت به فرد مقابل می رسد . وقتی هر دو شما اینکار را انجام دادید ، به همدیگر بگویید که چه شنیده اید .

46. یاد بگیرید که استعداد هایتان را کشف کنید

یک دفترچه بردارید و محیط آرامی پیدا کنید . از قدیمی ترین خاطرات تان در دوران کودکی شروع کنید که سرشار از لذت و خوشبختی بودید . زمانی که همه تعریف و تمجید ها متوجه شما بود . همه کار هایی که می کردید ، جاهایی که می رفتید ، کسانی که با آنها وقت می گذراندید را یادداشت کنید . آن خیال و رویایی که در مورد آینده خود داشتید را هم یادداشت کنید .

47. چطور استعداد های پنهانتان را پیدا کنید

برای پیدا کردن استعداد پنهانتان این تمرین را انجام دهید : یک تکه کاغذ بردارید و دو ستون روی آن بکشید . روی ستون راستی همه کار ها و سرگرمی هایی که قبلا داشتید و الان دارید را یادداشت کنید . زیر ستون چپی همه مهارت هایی که برای انجام آن فعالیت ها استفاده می کردید یا می کنید را بنویسید . لیست را بررسی کنید و تکراری ها را خط بزنید . آنهایی که باقی می مانند استعداد های پنهان شما هستند . آنها به این دلیل چنهاند که نمی دانید وقتی کاری را انجام می دهید از آنها استفاده می کنید .

48. پنهان شوید و جستجو کنید

به این فکر کنید که در دوران کودکی از چه کار هایی لذت می بردید . کودکی آزادی بیشتری دارد و ما دنبال علایقی می رویم که به طور طبیعی در ما وجود دارند . ببینید آیا می توانید آن علایق و استعداد ها را به چیزی که در زمان بزرگسالی قابل استفاده باشد تبدیل کنید .

49. به تعریف و تمجید ها گوش کنید . خوب گوش کنید .

بقیه خیلی خوب می فهمند که شما در چه کاری مهارت دارید ، خیلی کار هایی که خودمان جدی نمی گیریم و توجهی به آنها نمی کنیم . سعی کنید توجه بیشتری به این قبیل تمجید ها بکنید تا به استعداد های ذاتی خود پی ببرید .

50. از دیگران بپرسید

برای پیدا کردن استعداد ذاتی خود باید از دیگران بپرسید که در چه کاری مهارت دارید . این استعداد به این دلیل پنهان است که خودتان هنوز آنرا کشف نکرده اید . یک راه بسیار عالی برای یافتن این استعداد ها این است که از خانواده ، دوستان ، همکارانتان و حتی خودتان بپرسید .

51. ساختن عطر از رایحه لیمو

من و برادرم همیشه حس بویایی بسیار قوی داشتیم اما بعد از اینکه هاوایی را ترک کردیم ، دلتنگیمان برای وطن تنها چیزی بود که به ما کمک کرد اولین عطر های مخلوط برای کودکان را بسازیم .

52. مهارت یاب برای کشف استعداد

من از تست مهارت یابی گالوپ ( Gallup’s Strength Finder 2.0 ) استفاده کردم و وقتی نتیجه تستم را دیدم متوجه شدم که چطور تک تک استعداد هایم برای تکمیل سایر استعداد هایم عمل می کنند . همچنین متوجه شدم تقریباً همه استعداد هایم نقاط مشترکی داشتند و همین من را ترغیب کرد به سمت کار مشاوره خلاق روی بیاورم .

53. ردپا های دوران کودکی را دنبال کنید

وقتی در مورد علایق دوران کودکیم فکر می کنم ردپای همه استعداد ها و توانایی های امروزم را می بینم .  و مطمئنم که احتمالاً ردپا های دیگری هم در دوران کودکیم هست که من هنوز متوجهشان نشده ام . مطمئناً برای شما هم همینطور است . با کمی بررسی ریشه هایی را در دوران کودکی تان پیدا می کنید که می توانند رشد کرده و شکوفا شوند .

54. به چیزهایی فکر کنید که خوشحالتان می کنند

لیستی از همه کار هایی که در تمام شغل هایی که در تمام طول زندگی داشته اید تهیه کنید . آن شغل هایی که در شادترین دوران زندگیتان داشته اید احتمالاً همان استعداد های پنهانتان هستند .

55. استعدادتان در روزنامه است

کدام قسمت از روزنامه یا مجله را بیشتر دوست دارید ؟ بخش فیلم ، مسافرت ، ورزش ، سلامتی ، مذهب ، یا سیاست ؟ ممکن است استعداد تان در این قسمت پنهان شده باشد

روزه سر چشمه تقوا

خداوند در قرآن می فرماید:«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا کُتِب عَلَیْکمُ الصیَامُ کَمَا کُتِب عَلى الَّذِینَ مِن قَبْلِکمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(بقره ، 183) أَیَّاماً مَّعْدُودَت فَمَن کانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ عَلى سفَر فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّام أُخَرَ وَ عَلى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طعَامُ مِسکِین فَمَن تَطوَّعَ خَیراً فَهُوَ خَیرٌ لَّهُ وَ أَن تَصومُوا خَیرٌ لَّکمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(بقره ،184) شهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَت مِّنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شهِدَ مِنکُمُ الشهْرَ فَلْیَصمْهُ وَ مَن کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلى سفَر فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّام أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسرَ وَ لا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسرَ وَ لِتُکمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکبرُوا اللَّهَ عَلى مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشکُرُونَ(بقره ،185) :اى افرادى که ایمان آورده اید ، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شده ، تا پرهیزکار شوید . چند روز معدودى را ( باید روزه بدارید ) و کسانى که از شما بیمار یا مسافر باشند روزهاى دیگرى را ( بجاى آن روزه بگیرند ) و بر کسانى که قدرت انجام آن را ندارند ( همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیره زنان ) لازم است کفاره بدهند ، مسکینى را اطعام کنند ، و کسى که کار خیر را پذیرا شود براى او بهتر است ، و روزه داشتن براى شما بهتر است اگر بدانید . ( آن چند روز معدود ) ماه رمضان است که قرآن براى راهنمائى مردم و نشانه هاى هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده ، پس آنکس که در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد ، و آنکس که بیمار یا در سفر باشد روزهاى دیگرى را بجاى آن روزه بگیرد ، خداوند راحتى شما را مى خواهد نه زحمت ، هدف این است که این روزها را تکمیل کنید ، و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده بزرگ بشمرید و شاید شکرگذارى کنید .

روزه سر چشمه تقوا

و نیز حدیث معروف «الصوم جنة من النار »: روزه سپرى است در برابر آتش دوزخ اشاره به همین موضوع است . در حدیث دیگرى از امام على (علیه السلام) مى خوانیم که از پیامبر (ص) پرسیدند : چه کنیم که شیطان از ما دور شود ؟ فرمود : «الصوم یسود وجهه ، و الصدقة تکسر ظهره ، و الحب فى الله و المواظبة على العمل الصالح یقطع دابره ، و الاستغفار یقطع وتینه »: روزه روى شیطان را سیاه مى کند ، و انفاق در راه خدا پشت او را مى شکند ، و دوست داشتن به خاطر خدا ، و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع مى کند ، و استغفار رگ قلب او را مى برد ! .در نهج البلاغه به هنگامى که امیر مؤمنان على (علیه السلام) فلسفه عبادات را بیان مى کند به روزه که مى رسد چنین مى فرماید : «و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق» : خداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد ! .

و نیز در حدیث دیگرى از پیامبر (ص) مى خوانیم : «ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل فیها الا الصائمون» : بهشت درى دارد به نام ریان ( سیراب شده ) که تنها روزه داران از آن وارد مى شوند . مرحوم صدوق در معانى الاخبار در شرح این حدیث مى نویسد انتخاب این نام براى این در بهشت به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه دار از ناحیه عطش است ، هنگامى که روزه داران از این در وارد مى شوند چنان سیراب مى گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد .

اثر اجتماعی روزه
الکسى سوفورین دانشمند روسى در کتاب خود مى نویسد : درمان از طریق روزه فائده ویژه اى براى درمان کم خونى ، ضعف روده ها التهاب بسیط و مزمن ، دملهاى خارجى و داخلى ، سل ، اسکلیروز ، روماتیسم ، نقرس ، استسقاء ، نوراستنى ، عرق النساء ، خراز ( ریختگى پوست ) ، بیماریهاى چشم ، مرض قند ، بیماریهاى جلدى ، بیماریهاى کلیه ، کبد و بیماریهاى دیگر دارد .معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهاى فوق ندارد ، بلکه بیماریهائى که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهاى جسم آمیخته شده همانند : سرطان سفلیس ، سل و طاعون را نیز شفا مى بخشد ! . در حدیث معروفى پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلّم) اسلام مى فرماید : «صوموا تصحوا »: روزه بگیرید تا سالم شوید . و در حدیث معروف دیگر نیز از پیغمبر (صلى الله علیه وآله وسلّم) رسیده است «المعدة بیت کل داء و الحمیة راس کل دواء» : معده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروها ! ( بحار الانوار جلد 14 قدیم ) .

در طب امروز و همچنین طب قدیم ، اثر معجزآساى امساک در درمان انواع بیماریها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست ، کمتر طبیبى است که در نوشته هاى خود اشاره اى به این حقیقت نکرده باشد ، زیرا مى دانیم عامل بسیارى از بیماریها زیاده روى در خوردن غذاهاى مختلف است ، چون مواد اضافى ، جذب نشده به صورت چربیهاى مزاحم در نقاط مختلف بدن ، یا چربى و قند اضافى در خون باقى مى ماند ، این مواد اضافى در لابلاى عضلات بدن در واقع لجنزارهاى متعفنى براى پرورش انواع میکربهاى بیمارى هاى عفونى است ، و در این حال بهترین راه براى مبارزه با این بیماریها نابود کردن این لجنزارها از طریق امساک و روزه است ! .روزه زباله ها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند ، و در واقع بدن را خانه تکانى مى کند .بعلاوه یک نوع استراحت قابل ملاحظه براى دستگاههاى گوارشى و عامل مؤثرى براى سرویس کردن آنها است ، و با توجه به اینکه این دستگاه از حساسترین دستگاههاى بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است ، این استراحت براى آنها نهایت لزوم را دارد . بدیهى است شخص روزه دار طبق دستور اسلام به هنگام افطار و سحور نباید در غذا افراط و زیاده روى کند ، تا از این اثر بهداشتى نتیجه کامل بگیرد ، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود .اثر اجتماعى روزه بر کسى پوشیده نیست .

روزه یک درس مساوات و برابرى در میان افراد اجتماع است ، با انجام این دستور مذهبى ، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مى یابند ، و هم با صرفه جوئى در غذاى شبانه روزى خود مى توانند به کمک آنها بشتابند .البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان ، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت ، ولى اگر این مساله جنبه حسى و عینى به خود بگیرد اثر دیگرى دارد ، روزه به این موضوع مهم اجتماعى رنگ حسى مى دهد ، لذا در حدیث معروفى از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که هشام بن حکم از علت تشریع روزه پرسید ، امام (علیه السلام) فرمود :« انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر و ذلک ان الغنى لم یکن لیجد مس الجوع فیرحم الفقیر ، و ان الغنى کلما اراد شیئا قدر علیه ، فاراد الله تعالى ان یسوى بین خلقه ، و ان یذیق الغنى مس الجوع و الالم ، لیرق على الضعیف و یرحم الجائع» : روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنى مساوات بر قرار گردد ، و این به خاطر آن است که غنى طعم گرسنگى را بچشد و نسبت به فقیر اداى حق کند ، چرا که اغنیاء معمولا هر چه را بخواهند براى آنها فراهم است ، خدا مى خواهد میان بندگان خود مساوات باشد ، و طعم گرسنگى و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند . راستى اگر کشورهاى ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگى را بچشند باز هم اینهمه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت ؟ !

اثر بهداشتى و درمانى روزه دراین آیات به بیان یکى از احکام اسلامی که از مهمترین عبادات محسوب مى شود مى پردازد و آن روزه است ، و با لحن تاکید آمیز مى گوید : اى کسانى که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته شده است آن گونه که بر امتهائى که قبل از شما بودند نوشته شده بود. و بلافاصله فلسفه این عبادت انسان ساز و تربیت آفرین را در یک جمله کوتاه اما بسیار پرمحتوا چنین بیان مى کند : شاید پرهیزکار شوید ( لعلکم تتقون ) . روزه عامل مؤثرى است براى پرورش روح تقوا و پرهیزگارى در تمام زمینه ها و همه ابعاد . از آنجا که انجام این عبادت با محرومیت از لذائذ مادى و مشکلاتى - مخصوصا در فصل تابستان - همراه است تعبیرات مختلفى در آیه فوق به کار رفته که روح انسان را براى پذیرش این حکم آماده سازد . نخست با خطاب یا ایها الذین آمنوا : اى مؤمنان ! سپس بیان این حقیقت که روزه اختصاص به شما ندارد ، بلکه در امتهاى پیشین نیز بوده است . و سرانجام بیان فلسفه آن و اینکه اثرات پربار این فریضه الهى صددرصد عائد خود شما مى شود ، آن را یک موضوع دوست داشتنى و گوارا مى سازد . در حدیثى از امام صادق نقل شد که فرمود : «لذة ما فى النداء ازال تعب العبادة و العناء !» : لذت خطاب یا ایها الذین آمنوا آن چنان است که سختى و مشقت این عبادت را از بین برده است ! .

اثر اخلاقی و تربیتی روزه
روزه ابعاد گوناگونى دارد ، و آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى گذارد ، که از همه مهمتر بعد اخلاقى و فلسفه تربیتى آن است . از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را تلطیف ، و اراده انسان را قوى ، و غرائز او را تعدیل مى کند . روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و هم چنین لذت جنسى چشم بپوشد ، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست ، او مى تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد ، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد .در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانى و معنوى آن است ، انسانى که انواع غذاها و نوشابه ها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن مى رود ، همانند درختانى است که در پناه دیوارهاى باغ بر لب نهرها مى رویند ، این درختان نازپرورده ، بسیار کم مقاومت و کم دوامند ، اگر چند روزى آب از پاى آنها قطع شود پژمرده مى شوند ، و مى خشکند .اما درختانى که از لابلاى صخره ها در دل کوهها و بیابانها مى رویند و نوازشگر شاخه هایشان از همان طفولیت طوفانهاى سخت ، و آفتاب سوزان ، و سرماى زمستان است ، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند ، محکم و با دوام و پر استقامت و سخت کوش و سخت جانند ! . روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام مى دهد و با محدودیتهاى موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مى بخشد ، و چون غرائز سرکش را کنترل مى کند بر قلب انسان نور و صفا مى پاشد .خلاصه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى دهد ، جمله لعلکم تتقون ( باشد که پرهیزگار شوید ) اشاره به همه این حقایق است
خلاصه ای از دست نوشته های شهید مطهری

کاری کنیم که حال خوش مان بماند

یکی از مصیبت هایی که بیشتر مردم گرفتار آن هستند غفلت و غافل بودن است. غفلت از این که بنده خدا هستند. غفلت از این که عالم محضر خداست و کوچک و بزرگ کارهای بندگان را می بیند. غفلت از این که انسان به دنیا آمده تا به کمال برسد و در مسیر عبودیت قرار گیرد.
غفلت از این که هر مقدار از سرمایه عمر را بدون بازدهی معنوی از دست بدهد زیان کرده و به خود جفا نموده است. غفلت از این که اعمال او خدمت اولیای خدا یعنی اهل بیت (س) عرضه می شود و اگر در اعمالش گناه و یا گناهانی باشد باعث ناراحتی آنها می شود.
غفلت از این که دنیا و همه مظاهر آن فانی است و آن چه باقی می ماند اعمالی است که صحیح و با اخلاص انجام شود.
مقصود این است که غفلت و غافل بودن، انسان را از خدا و اولیای خدا و معنویات دور می کند. در دعای ماه رجب می خوانیم: لا تجعلنی من الغافلین المبعدین؛ بارالها مرا از غافلانی که از تو دور می شوند قرار مده، چه بلایی بالاتر از دوری از خدا. در برابر غفلت، یاد خدا بودن است و همه خیرات در یاد خدا بودن است. اگر نماز واجب و مطلوب و محبوب شده، چون از مصادیق یاد خداست و اقم الصلوة لذکری شاهد آن است و مهم ترین هدف از همه عبادات و دعاها همانا یاد خدا بودن است.
اگر شاعر می گوید: خوشا آنان که دایم در نمازند، مقصود همین است که همواره یاد خدا هستند و به وظایف خود عمل می کنند. در روایتی آمده است که «از کارهای بسیار با ارزش و در عین حال سخت، یاد خدا بودن است و مقصود از یاد خدا بودن فقط این نیست که با زبان ذکر خدا گفته شود، بلکه مقصود این است که هنگامی که گناهی پیش می آید یاد خدا باشد و از آن گناه دوری کند.»
اکنون که روشن شد غفلت چه بلای بزرگ و یاد خدا بودن چه نعمت بزرگی است، خدای منان برای برطرف شدن غفلت بندگان راه هایی پیش پای آن ها گذارده است، یکی از این راه ها که می تواند تاثیر فراوانی در برطرف شدن غفلت داشته باشد، «اعتکاف» است. در اعتکاف مکان خانه خداست و معتکف سه روز یا بیشتر روزه است و در این چند روز از زندگی روزمره خود بریده و متوجه به باری تعالی و مشغول عبادت است.
چون چند روز ادامه دارد مانند روزه ماه رمضان و حج خانه خدا که آنها هم مدتی دارد می تواند بهتر و بیشتر انسان را به خود بیاورد و تحولی در طرز زندگی او از حیث معنویات ایجاد کند. مجموع این ویژگی ها باعث شده که اعتکاف از بسیاری از عبادات برتری داشته باشد و حتما این عبادت ویژه در هر کسی به اندازه توجه و حضور قلب و اخلاص او اثر می گذارد. توصیه علمای بزرگ این است که پس از تمام شدن ایام اعتکاف انسان همه هم خود را مصروف این کند که آن حالی که به دست آورده از دست ندهد و بلکه در زندگی خود همان حالت توجه و ذکر خدا را حفظ کند. که اگر انسان نتیجه رحمت خود در اعتکاف را حفظ کند، مشمول رحمت خاصه الهی شده است.
پس بکوشیم که در ایام اعتکاف و در خانه خدا بودن و روزه دار بودن و عبادت کردن خود را در محضر خدای تبارک و تعالی ببینیم تا غفلت گریبان گیر ما نشود که اعتکاف بی توجه مانند نماز بی حضور قلب است و سپس از خدا بخواهیم که آن چه از خیرات در ایام اعتکاف نصیب ما شده برای ما محفوظ بدارد که در غیر این صورت اعتکاف اثر مداوم نخواهد داشت.
از اعمال صالحه و کارهای خیر در ایام اعتکاف دعا برای دیگران و دعا برای مسلمان و دوستان اهل بیت (ع) و توسل به اولیای خدا و حضرت ولی عصر (عج) برای رفع گرفتاری های مسلمین و تعجیل در ظهور آن بزرگوار است.
«اللهم هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و اجعلنا من اتباعه و انصاره؛ آمین، یا رب العالمین.»