اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

چطور یک انتخاب شغل خوب داشته باشید؟

چطور یک انتخاب شغل خوب داشته باشید؟

انتخاب شغل یکی از حیاتی ترین و مهم ترین بخش های زندگی هر فردی به حساب می آید. پس برای موفقیت در زندگی نباید آن را نادیده گرفت و با دقت و آگاهی لازم به آن پرداخت

۱- همه ما در مرحله نوجوانی یا جوانی در موقعیت انتخاب شغل قرار می گیریم. اما اینکه بفهمیم واقعا کدامیک از مشاغل برای ما مناسب است، کار راحتی نیست. انتخاب شغل مرحله مهمی در زندگی است که می تواند شما را به آنچه آرزویش را داشتید برساند یا از آن دور کند. تا زمانی که کاملا آماده نیستید و اطلاعات کافی ندارید، هیچ تصمیمی نگیرید. اگرچه این یک توصیه واضحی است ولی بسیاری از افراد هستند که تحت فشارهای موجود و بدون داشتن اطلاعات لازم، برای شغل آینده خود تصمیم می گیرند. یادتان باشد برای شروع ابتدا باید خودتان را خوب بشناسید. بسیاری از نوجوانان و جوانان در واقع نمی دانند چه کسی هستند، فقط می دانند که چه کسی می خواهند بشوند. از آنجا که این آرزوهای آنها برپایه آگاهی لازم نیست، در نهایت به نارضایتی و عدم موفقیت می رسند. پس هر چقدر لازم است وقت صرف کنید و خودتان را خوب بشناسید. شخصیت خود را بشناسید، بفهمید چه استعدادها و توانایی هایی دارید، چه مهارت هایی دارید و چه مهارت هایی را به راحتی می توانید کسب کنید و 

۲- در انتخاب شغل خود دید وسیعی داشته باشید. به جای اینکه گزینه ها را محدود کرده و دیدی سطحی داشته باشید، به دقت جوانب مختلف حوزه ها و مشاغل مختلف را در نظر گرفته و خوب بسنجید. در فرآیند انتخاب شغل تان انعطاف لازم را داشته باشید. به عنوان مثال اگر می خواهید بیولوژیست دریایی شوید، چرا به این فکر نکنید که می توانید یک دوره عکاسی و نویسندگی هم بگذرانید و داستان های مصور در مورد گیاهان و موجودات دریایی بسازید. یادتان باشد هیچ گزینه ای را نادیده نگیرید و خلاقیت و انعطاف لازم را به خرج دهید.

۳- روی نقاط قوت خود کار کنید. دربسیاری موارد افراد برای تقویت ویژگی های ضعیف خود، بدون در نظرگرفتن نقاط قوت شان، در دوره های مختلف آموزشی شرکت می کنند تا آمادگی لازم برای ورود به شغلی را پیدا کنند. این خوب است اما بهتر است برای جلوگیری از هزینه مالی و زمانی اضافی و همچنین تسریع روند پیشرفت و موفقیت خود، نقاط قوت خود را به خوبی شناخته و بر اساس آنها تصمیم گرفته و پیش بروید. شغلی خوب است که در آن بتوانید از نقاط قوت خود به درستی استفاده کنید.

۴- داوطلبانه در مشاغل مورد علاقه تان وارد شوید. بهترین راه برای کسب شناخت خوب از شغل مورد علاقه تان، دست به کار شدن و ورود به آن به شکل کارآموزی و آزمایشی است. اگر شما به دنبال دستمزدی نباشید و کارفرما انگیزه زیاد شما را احساس کند، مشکلی برای این کار وجود نخواهد داشت. یادتان باشد در کنار آشنایی با شغل و کسب تجربه، شبکه ارتباطاتی با افراد مختلف برقرار می کنید که بسیار ارزشمند است

۵- با افرادی که در شغل مورد علاقه تان مشغول به کار هستند، صحبت کنید. از آنها سوالاتی بپرسید مانند: «آیا شما پس از گذشت چند سال، هنوز از کار کردن در این شغل لذت می برید؟»، « نقاط ضعف این شغل چیست؟»، « وضعیت درآمدی و بازارکار این شغل به چه صورت است؟» و 

۶- به همه حرف ها و توصیه ها گوش دهید و در نهایت خودتان تصمیم بگیرید. والدین، معلمان، دوستان و مشاوران شغلی همه به شما کمک می کنند ولی خود شما نیستند. هیچ کسی دقیقا و به درستی نمی داند که چه شغلی برای شما خوب است. مراقب باشید اطرافیانی که هیچ تجربه ای در شغل مورد نظر شما ندارند، با دادن اطلاعات یا شایعاتی بی اساس، شما را گمراه نکنند. با آنها مودبانه برخورد کنید ولی سعی کنید خودتان تحقیقات لازم را انجام و اطلاعات درستی بدست بیاورید

راز موفقیت عادل فردوسی‌پور چیست


فردوسی پور

عادل فردوسی‌پور را می‌توان یکی از موفق‌ترین برنامه‌سازان تلویزیون در ۳۰سال اخیر معرفی کرد. او در میان افراد تاثیرگذار در ایران به انتخاب مجله معتبر نیوزویک در رده ۱۹ قرار دارد. بعد از نزدیک به ۱۵سال‌، هنوز برنامه‌اش آنقدر جالب هست که مردم هر دوشنبه‌شب پای تلویزیون بنشینند، تا ساعت‌ها بیدار بمانند و میلیون‌ها پیامک -رکوردی دست نیافتنی در تلویزیون ایران- برای عادل و برنامه‌اش ارسال کنند! راز موفقیت عادل فردوسی‌پور چیست؟ زبان بدن او چه حرف‌هایی با مخاطبانش می‌زند که این همه گیراست؟ ۹۰ همان عادل است و البته عادل فراتر از ۹۰. در این مطلب سیدعلی دربانی، روانشناس ما را با زبان بدن عادل فردوسی‌پور و عوامل موفقیتش در ۹۰ آشنا می‌کند.
صداقت در کلام و رفتارعادل فردوسی‌پور گزارشگری مسلط به زبان انگلیسی، خلاق، کم‌رو و خجالتی، سر به زیر، کم‌حرف، طرفدار انتقاد، نوگرا و فرزند خانواده‌ای اصیل و معتقد به اصول، صادق، رک، بی‌کلک، متفکر، باهوش، شجاع و بااعتماد به نفس است. در تحلیل زبان بدن او نکات بسیار زیادی مشهود است که می‌توان چند نمونه کلیدی را مورد بررسی قرار داد.
مرد موفق دوشنبه‌ها
لبخند‌های خاص و کودکانهچهره عادل که در اصطلاح انگلیسی کمی baby face است. خنده‌های دلنشین، صحبت سریع، نگاه‌های همراه با خنده و حافظه قوی‌اش ناخودآگاه باعث می‌شود بیننده‌ها او را فردی زیرک و راستگوی برنامه‌ای ورزشی حس کرده و راحت‌تر به او اعتماد کنند. همچنین باعث می‌شود محیط خیلی پرتنش نشود. برای رسیدن به توافقی موفق که به مدت زیادی پایدار بماند راهی وجود ندارد جز اینکه هر دو طرف با هم دوستانه برخورد کرده و خنده را چاشنی کار کنند. البته خنده‌های معنادار او نیز خالی از لطف نیست؛ او گاهی با خنده‌های خاص خود و نگاه یک منتقد، قضاوت را برعهده مردم می‌گذارد و با سکوتی معنادار به بحث‌ها پایان می‌دهد. این یک مهارت جالب و کاملا غیرکلامی است که هنگام صحبت کردن با نگاهی پرسشگر از عوامل حاضر در صحنه و متعاقبش بیننده‌هایش تایید چشمی می‌گیرد.مردی با گارد باز

کمتر می‌بینید عادل دست به سینه نشسته باشد و معمولا گارد او باز است. وقتی در حال مذاکره هستید مطمئن باشید که دستان‌تان اعتمادبه‌نفس و ثبات را مخابره می‌کند. بی‌قراری یا قفل کردن دست‌ها به هم، نشان می‌دهد که شما عصبی هستید. طرف مقابل ممکن است از این نکته استفاده کند. وقتی می‌خواهید با اعتماد به نفس نکته‌ای را بگویید، سعی کنید دستان‌تان را کمی زیر سینه خود قرار داده و انگشتان‌تان را به هم نزدیک کنید. کمتر می بینید عادل دست به سینه حرف زده یا شل و وارفته یا با ترس و تردید حرف بزند.

مرد موفق دوشنبه‌ها
به من اعتماد کنتکان دادن سر به علامت تایید. او حتی وقتی درگیر بحث انتقادی یا مخالفت شدید با طرف مقابل است، سرش را تکان داده و تماس چشمی‌اش را با طرف مقابل حفظ می‌کند. انجام این کار در مذاکرات تنش را از بین برده و حتی حین بحث‌های شدید باعث همگرایی می‌شود.مرد موفق دوشنبه‌ها

عادل هم فردی موفق است و هم محبوب و علت اینکه او توانسته هر ۲ این ویژگی‌ها را داشته باشد، عواملی مثل صداقت در کار، راحتی در بیان کلام و بی‌استرس بودن، جسارت و اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، خلاقیت و تفکرات چند بعدی اوست که البته تمام اینها در کنار هم شکل نمی‌گیرند، مگر در یک خانواده خوب. از دیگر عوامل موفقیت او عشق به کار و پشتکارش است. عادل در بیشتر برنامه‌هایش آنچنان با ذوق و لذت‌کار می‌کند که بیننده ناخودآگاه به پیگیری برنامه‌هایش تشویق می‌شود. وقتی فردی از کارش لذت ببرد، تمام توانش را در بهبود و پیشرفت به کار می‌گیرد.

مرد موفق دوشنبه‌ها
حرکات زیاد و تند صحبت کردنگاهی حرکات زیاد و تند حرف زدن عادل روی صندلی بیننده را عصبی می‌کند. بهتر است، حین مذاکره بی‌قرار نباشیم البته در مقاله‌های متفاوتی از او خوانده‌ایم که روی تند صحبت کردنش کار کرده و سعی می‌کند آرام‌تر و ریلکس‌تر روی صندلی باشد. هر نشانه‌ای که شما را عصبی یا مضطرب نشان دهد، می‌تواند برای شما پرچم قرمز باشد. تکان دادن پاها و گاه خط خطی کردن‌های کاغذ به شکل افراطی نشان از استرس یا خشم نیز هست. به یاد داشته باشیم ما می‌خواهیم در مقابل طرف مذاکره‌مان آرام و با اعتماد به نفس به نظر برسیم.
مرد موفق دوشنبه‌ها
کف دستان عادلشاید یکی از نکات مهم در زبان بدن که عادل را عادل جلوه می‌دهد، همین نشان دادن کف دست او باشد! گاه وقتی از فردی انتقاد کرده و فرد شروع به دفاع از خود می‌کند یا شروع به کوبیدن او می‌کند، عادل کف دست‌های خود را به سمت دوربین نشان می‌دهد. کف دستان او رو به بالا بوده و انگشتان معمولا کشیده‌اند؛ این حالت دست، نشان‌دهنده صداقت و علاقه به دیگران است. این یک حرکت پذیرا و استقبال‌کننده از شما و نظرهای شماست. نشان دادن کف دست همچنین علامتی است که شما را برای دیگری حساس‌تر می‌کند. در طرف مقابل، فردی که پشت دستش را نشان می‌دهد، معمولا پذیرا و گشاده‌رو نیست و ارتباطات خوبی ندارد! کمتر می‌بینیم عادل پشت دستش را به کسی نشان بدهد.
مرد موفق دوشنبه‌ها
هم با سواد، هم خلاقاز نکات دیگر او استفاده از ترکیب دانش و مهارت و خلاقیت است. این سه عامل در کنار هم هرکس را می‌تواند به یک فرد موفق تبدیل کند. حرف از خلاقیت عادل شد، باید به این هم اشاره کنیم؛ از خصوصیات یک آدم خلاق چند بعدی بودن اوست.
مرد موفق دوشنبه‌ها
از نقاط قوت دیگر او پذیرش و توان معذرت‌خواهی‌اش است. یکی از خصوصیات افراد موفق این است که توانایی پذیرش اشتباه را داشته باشند و معذرت‌خواهی کنند. با اینکه عادل در جایگاهی است که دستش برای انتقاد باز است ولی هرگاه اشتباه می‌کند یا حس می‌کند کسی را ناراحت کرده از او معذرت‌خواهی می‌کند که نشان از شعور، شکیبایی و فروتنی او دارد. و نکته آخر که در زندگی تمام افراد موفق جهان دیده می‌شود اینکه کسانی بوده‌اند که از موفقیت‌های اولیه خود پله‌ای ساختند برای پیشرفت.
مرد موفق دوشنبه‌ها
تکیه بر صندلی قدرتخیلی راحت و ریلکس بر صندلی‌اش تکیه می‌زند. از نکات جالب عادل نحوه ریلکس نشستن او روی صندلی است. مذاکره می‌تواند تنش‌زا باشد، عادل این زبان بدن را با نرم و دوستانه صحبت کردن تکمیل می‌کند. این به ساختن اعتماد بین دو طرف کمک کرده و به مذاکرات موثرتر می‌انجامد. فردوسی‌پور با تکیه دادن راحت در صندلی‌اش این موضوع را ناخودآگاه القا می‌کند که در برنامه من، دروغ ممنوع است، پس صادق باش. او با این پیام، اعتماد به نفس خود را به رخ بیننده‌های تلویزیونی و فرد مقابل می‌کشاند

آموزش رقص

آموزش رقص :

آموزش رقص کردی-رقص کردی (هه‌لپه‌رکی: Helperkê، هه‌لپه‌رین، Helperîn: رقصیدن)، رقصی گروهی و‌ شامل چند نوع است. در تمامی این رقص‌ها گروه که‌ به‌ صورت حلقه‌ای دور هم گرد آمده‌اند از چپ به‌ راست حول نقطه‌ ای می‌گردند.

در رقص کردی یک نفر راهنمای صف رقصندگان می‌شود و با چرخاندن دستمال و آغاز حرکات رقص را به بقیه منتقل می‌کند.

به این فرد راهنما «سرچوپی‌کش» گفته می‌شود. در صف رقص هر کس با دست چپ، دست راست نفر بعد را می‌‌گیرد که اصطلاحاً این حالت را " گاوانی" می‌‌نامند. گاهی گاوانی به‌ معنی انتهای صف نیز می‌آید.در رقص کردی شیوه‌ گرفتن دست همدیگر توسط افراد گروه بستگی به‌ نوع رقص دارد.

انواع رقص کردی

از رقص های کردی میتوان دیلان، چه‌پی، سی‌پی‌یی، گه‌ریان و غیره‌… را نام برد.

چه‌پی یا چوپی رقص کردی ساده‌ و دسته‌جمعی نسبتاً آرامی است که‌ در ابتدای مراسم رقص از آن استفاده‌ می‌شود.

در برخی رقص‌های کردی مانند رقص گه‌ریان که‌ رقص بسیار سریعی است یکی از رقصندگان روبروی صف می‌ایستد و با دو دستمال بلند در دست به رقص ادامه می‌دهد که به این حالت در رقص کردی «دودستماله» می‌گویند.

سێپێێی (یا سپیی) نیز رقص کردی نسبتاً تندی است که‌ منشأ آن مناطق مکریان مانند مهاباد و پیرامون آن بوده‌است.

دیلان رقصی کردی گروهی است که‌ یک در میان پسر و دختر دست همدیگر را میگیرند.
رقص کردی در زمان های قبل از اسلام ذکری بود برای خداوند وهمچنین در اکثر مواقع آنرا در مقابل معبد آناهیتا و برای باز گو کردن وقایع جنگهایشان به نمایش می گذاشتند.

رقصهای‌ محلی‌ با موسیقی‌ کردی‌ پیوندی‌ ابدی‌ داشته‌ و معمولاً زنان‌ و مردان‌ عشایر در مراسم‌ شادی‌ به‌ دور از ابتذال‌ دایره‌ وار دست‌ یکدیگر را گرفته‌ به‌ پایکوبی‌ می‌پردازند، در اصطلاح‌ محلی این‌ حالت‌ را گنم‌ و جو (یعنی‌ گندم‌ و جو) می‌نامند (در منطقه‌ مهاباد به‌ آن‌ رَشبَلک‌ می‌گویند).

تقسیم‌بندی‌ رقصهای‌ کردی‌  :

رقصهای‌ محلی‌ کردی‌ را به‌ دو دسته‌ می‌توان‌ تقسیم‌ نمود:

۱- رقصهای‌ مذهبی‌

۲- رقصهادی‌ محلی‌ کردی‌ (عشیره‌ای‌)

 

آموزش رقص


دانلود فیلم کامل آموزش رقص ایرانی


الف‌ – رقصهای‌ مذهبی‌:

آموزش رقص-منظور از این‌ رقصها، حرکات‌ پر شور در اوایش‌ می‌باشد که‌ به‌ سماع‌ معروف‌ بوده‌ و در تکایا اجرا می‌شود در این‌ نوع‌ رقص‌ دراویش‌ در عالم‌ بیخودی‌ حرکات‌ سر و گردن‌ خود را موسیقی‌ ریتمیک‌ هماهنگ‌ کرده‌ اصطلاحاً در وجد به‌ سماع‌ می‌پردازند.

ب‌ – رقصهای‌ محلی‌ کوردی‌ عشیره‌ای‌:

آموزش رقص-رقصهای‌ محلی‌ کردی‌ را می‌توان‌ از ریشه‌ دارترین‌ و کهن‌ترین‌ رقصها دانست‌. هل‌ پرین‌ (حمله‌ کردن‌) یا رقص‌ کردی‌ در گذشته‌ صرفاً با هدف‌ آماده‌ سازی‌ و تقویت‌ نیروی‌ جسمانی‌ و روحی‌ مردم‌ مناطق‌ کردنشین‌ انجام‌ می‌شد چرا که‌ مردمان‌ این‌ مناطق‌ در گذشته‌های‌ نه‌ چندان‌ دور همواره‌ شاهد جنگهای‌ قبیله‌ای‌ بودند و همین‌ امر حفظ‌ و آمادگی‌ همیشگی‌ را طلب‌ می‌کرد لذا مردمان‌ این‌ مناطق‌ در وقفه‌های‌ بین‌ جنگها و به‌ مناسبتهای‌ مختلف‌ دست‌ در دست‌ یکدیگر آمادگی‌ رزمی‌و شور و همبستگی‌ پولادین‌ خویش‌ را به‌ رخ‌ دشمنان‌ می‌کشیدند.

رقص‌ کردی‌ را یک‌ رقص‌ رزمی‌می‌دانند که‌ دارای‌ صلابت‌ و متانتی‌ خاص‌ بوده‌ و یاد آور یکپارچگی‌ این‌ مردمان‌ غیور در تمامی‌ ادوار می‌باشد.

در رقصهای‌ کردی‌ تمامی‌ رقصندگان‌ به‌ سر گروه‌ چشم‌ دوخته‌ و با ایجاد هماهنگی‌ خاصی‌ وحدت‌ و یکپارچگی‌ یک‌ قوم‌ ریشه‌ دار را به‌ تصویر می‌کشند برخی‌ رقصهای‌ کردی‌ دارای‌ ملودیهای‌ خاصی‌ بوده‌ و توسط‌ گروهی‌ از زنان‌ ومردان‌ اجرا می‌شوند و در برخی‌ از رقصها یکی‌ از رقصندگان‌ از دیگران‌ اجرا شده‌ و در وسط‌ جمع‌ به‌ تنهایی‌ به‌ هنرنمایی‌ می‌پردازند و در این‌ حالت‌ معمولاً رقصنده‌ دو دستمال‌ رنگی‌ در دستها نگه‌ داشته‌ و با آنها بازی‌ می‌کند که‌ اصطلاحاً به‌ این‌ نوع‌ رقص‌ دو دستماله‌ می‌گویند و بیشتر در کرمانشاه‌ مرسوم‌ است‌.

نمایشها و رقصهای‌ کردی‌ را می‌توان‌ به‌ چند قسمت‌ اصلی‌ ذیل‌ تقسیم‌ کرد:

۱- گه‌ ریان‌ ۲- پشت‌ پا ۳- هه‌ لگرتن‌ ۴- فه‌ تاح‌ پاشا۵- لب‌ لان‌۶- چه‌ پی‌ ۷- زه‌ زنگی‌ ۸- شه‌ لایی‌ ۹- سی‌ جار ۱۰- خان‌ امیری‌

رقص گه‌ریان‌ :

آموزش رقص-رقص کردی گه‌ریان‌:گه‌ریان‌ در زبان‌ کردی‌ به‌ معنی‌ گشت‌ و گذار و راه‌ رفتن‌ بوده‌ و حرکات‌ مختص‌ این‌ رقص‌ نیز معنای‌ گشت‌ و گذار در ذهن‌ تداعی‌ می‌کنند.

گه‌ ریان‌ دارای‌ دو مقام‌ بوده‌ که‌ یکی‌ متعلق‌ به‌ مناطق‌ روستایی‌ و دیگری‌ مناطق‌ شهری‌ می‌باشد این‌ رقص‌ نرم‌ و آهسته‌ و با لطافتی‌ خاص‌ شروع‌ شده‌ و به‌ تدریج‌ تندتر می‌شود. ملودی‌ مربوط‌ به‌ این‌ رقص‌ با تنوع‌ در ریتم‌ و نوساناتی‌ در اجرا تا پایان‌ ادامه‌ می‌یابد.

در این‌ رقص‌ در واقع‌ تاثیر گشت‌ و گذار در زندگی‌ کردها به‌ نمایش‌ گذاشته‌ می‌شود و تنوع‌ ریتم‌ در این‌ رقص‌ گویای‌ تجربیاتی‌ است‌ که‌ در گشت‌ و گذار به‌ دست‌ می‌آیند و می‌توان‌ گفت‌ این‌ رقص‌ زیبا تبلیغی‌ است‌ برای‌ خوب‌ نگریستن‌ در اشیاء و طبیعت‌.

در این‌ رقص‌ کردی زندگی‌ با فراز و نشیب‌ و زیر و بم‌ هایش‌ به‌ تصویر کشده‌ شده‌ و بر ضرورت‌ بینایی‌ و کسب‌ تجربه‌ برای‌ رویارویی‌ با رودخانه‌ پر تلاطم‌ زندگی‌ تاکید می‌شود. این‌ رقص‌، رقصندگان‌ را برای‌ رقصهای‌ پر تحرک‌ تر بعدی‌ آماده‌ می‌کند.

تقریباً در کل‌ مناطق‌ کردنشین‌ ملودی‌ این‌ رقص‌ به‌ شکلی‌ یکسان‌ نواخته‌ می‌شود و در این‌ رقص‌ نخستین‌ حرکت‌ با پای‌ چپ‌ آغاز شد و حرکت‌ پای‌ دیگر همواره‌ با سر ضربهای‌ دهل‌ که‌ معمولاً باریتم‌ دو تایی‌ اجرا می‌شوند عوض‌ می‌شود.

رقص پشت‌ پا:

رقص کردی پشت‌ پا:پشت‌ پا رقصی‌ است‌ که‌ کمی‌ تندتر از گه‌ ریان‌ اجرا شده‌ و در بیشتر مناطق‌ کردنشین‌ مخصوص‌ مردها می‌باشد رقص‌ پشت‌ پا همانطور که‌ از نامش‌ پیداست‌ انسان‌ را به‌ هوشیاری‌ و به‌ کارگیری‌ تجارب‌ می‌خواند تا مبادا شخص‌ در زندگی‌ از کسی‌ پشت‌ پا بخورد.

رقص کردی هه‌لگرتن‌ :

هه‌ لگرتن‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ بلند کردن‌ چیزی‌ می‌باشد. این‌ رقص‌ کردی بسیار پر جنب‌ و جوش‌ و شاد اجرا می‌شود که‌ با شور و جنب‌ و جوش‌ بسیار به‌ سوی‌ هدف‌ روانه‌ است‌. ریتم‌ تند ملودی‌ مخصوص‌ این‌ رقص‌ کردی هر گونه‌ کسالت‌ و خمودی‌ را نفی‌ کرده‌ و بر اهمیت‌ نشاط‌ و هدفمندی‌ در زندگی‌ تاکید دارد.

رقص فتاح‌ پاشایی‌ :

فتاح‌ از نظر لغوی‌ به‌ معنی‌ جنبش‌ و پایکوبی‌ است‌.

ملودی‌ این‌ رقص‌ کردی در سر تاسر کردستان‌ به‌ شکلی‌ یکنواخت‌ و با ریتمی‌ تند اجرا می‌شود و لذا این‌ رقص‌ کردی بسیار پر جنب‌ و جوش‌ می‌باشد بیشتر مردم‌ کردستان‌ از این‌ رقص‌ استقبال‌ می‌کنند. این‌ رقص‌ نشانگر انسانی‌ است‌ که‌ به‌ شکرانه‌ کسب‌ موفقیت‌ها و استفاده‌ از نعمتهای‌ خداوندی‌ خوشحالی‌ خود را به‌ نمایش‌ گذاشته‌ است‌.

رقص کردی لب‌ لان‌ :

این‌ رقص‌ با ریتمی‌ نرم‌ و آهسته‌ پس‌ از فتاح‌ پاشا اجرا می‌شود و می‌توان‌ در آن‌ لزوم‌ تنوع‌ در زندگی‌ را مشاهده‌ کرد. پس‌ از اجرای‌ پر جنب‌ و جوش‌ رقصها گه‌ ریان‌، پشت‌ پا، هه‌ لگرتن‌ و فتاح‌ پاشا به‌ ضرورت‌، رقصندگان‌ لب‌ لان‌ می‌رقصند تا کمی‌ استراحت‌ کرده‌ و تجدید قوا کنند رقص‌ لب‌ لان‌ در واقع‌ انسان‌ را از غلبه‌ احساسات‌ زودگذر نهی‌ کرده‌، وی‌ را پس‌ از طی‌ مرحله‌ ضروری‌ شور و مستی‌ به‌ قلمرو تفکر دور اندیشی‌ و باز نگری‌ رهنمون‌ می‌سازد در این‌ رقص‌، شرکت‌ کنندگان‌ آرامش‌ خاصی‌ را احساس‌ می‌کنند.

رقص کردی چه‌پی‌ :

رقص چه‌پی‌ همانطور که‌ اسمش‌ پیداست‌ به‌ معنای‌ چپ‌ می‌باشد ملودی‌ این‌ آهنگ‌ با وزن‌ دو تایی‌ اجرا شده‌ و در بیشتر مناطق‌ کردنشین‌ از جمله‌ کرمانشاه‌، کردستان‌، سنجابی‌، بسیار از آن‌ استقبال‌ می‌شود.

فلسفه‌ این‌ رقص‌کردی قوت‌ بخشیدن‌ به‌ قسمت‌ چپ‌ بدن‌ می‌باشد چرا که‌ معمولاً قسمت‌ چپ‌ بدن‌ در انجام‌ امور روزمره‌ نقش‌ کمتری‌ داشته‌ و به‌ مرور زمان‌ تنبل‌ می‌شود و برای‌ استفاده‌ متعادل‌ از تمامیت‌ جسمانی‌ همواره‌ باید بکارگیری‌ اعضاء سمت‌ چپ‌ بدن‌ آنها را تقویت‌ کرد.

به‌ همین‌ منظور در رقص‌ چه‌ پی‌ قسمت‌ چپ‌ بدن‌ تحرک‌ بیشتری‌ یافته‌ و از خمودگی‌ خارج‌ میگردد. در منطقه‌ کرمانشاه‌ بیشتر زنها از این‌ رقص‌ استقبال‌ می‌کنند.

رقص کردی زه‌‌نگی‌ یا زندی‌ :

در این‌ رقص‌ رقصندگان‌ یک‌ قدم‌ به‌ جلو گذاشته‌ و سپس‌ یک‌ قدم‌ به‌ عقب‌ می‌روند و این‌ حالت‌ تا پایان‌ ادامه‌ می‌یابد در این‌ رقص‌ ضرورت‌ احتیاط‌، دور اندیشی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ عملکرد از جانب‌ انسان‌ به‌ تصویر کشیده‌ می‌شود. در واقع‌ در این‌ رقص‌ سنجیده‌ گام‌ برداشتن‌ تبلیغ‌ می‌گردد.

رقص کردی شه‌ لایی‌ :

این‌ رقص‌ را که‌ با ریتم‌ لنگ‌ اجرا می‌شود می‌توان‌ یک‌ تراژدی‌ شکست‌ دانست‌ در این‌ رقص‌ کردی قدمها لنگان‌ لنگان‌ برداشته‌ می‌شوند تا شکست‌ در برابر چشمان‌ حضار ترسیم‌ گردد و در ترسیم‌ این‌ مصیبت‌ کسی‌ زبان‌ به‌ سخن‌ نگشاید.

رقص کردی سه‌ جار :

این‌ نوع‌ رقص‌ کردی با ریتم‌ آرام‌ و گاهاً تند است‌ که‌ همان‌ طور که‌ از اسمش‌ بر می‌آید به‌ معنی‌ سه‌ بار (سێ‌ در رسم‌ الخط‌ کوردی‌) است‌ که‌ در آن‌ سه‌ حرکت‌ پا و سه‌ حرکت‌ به‌ جلو وجود دارد و به‌ گونه‌ای‌ یاد آور عدد مقدس‌ ۳ در فرهنگ‌ فلکلوریک‌ کردهاست‌.

آموزش رقص بلوچی
 

آموزش رقص


دانلود فیلم کامل آموزش رقص ایرانی
 

آموزش رقص-رقص بلوچی -بر گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام در مناسبت ویژه‌ای به اجرا گذاشته می‌شوند؛ در یک تقسیم بندی می‌توان رقص بلوچی را به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم بندی کرد (اگرچه این رقص‌ها در گذشته به صورت گروهی مرد و زن نیز اجرا می‌شده‌اند).

از انواع رقص زنانه بلوچی می‌توان به رقص چاپی اشاره کرد که صورت ویژه آن کوبیدن متناوب پا بر زمین به دنبال ضرب‌های مشخص ساز دایره می‌باشد.

در میان رقص‌های مردانه بلوچ نیز می‌توان به رقص شمشیر و یا صورت ساده تر آن یعنی رقص چوب اشاره کرد که به همراه دهل و ساز (به زبان بلوچی دول و ساز) اجرا می‌شوند.

رقص بلوچی آمیزه‌ای است از حرکات ریتمیک دستان رنانی که پر از النگوهای نقره‌ای است. همانند آنچه که در دوره پهلوی در ایران و توسط گروهای فلکلور رایج بوده است.

رقص محلی لری در کهگیلویه و بویراحمد:
 

آموزش رقص

 

دانلود فیلم کامل آموزش رقص ایرانی
 

 آموزش رقص-در استان کهگیلویه و بویراحمد مردان و زنان پایبند به فرهنگ و اصول قومی و عشایری خود به مانند دیگر بخش های قوم بزرگ لر از ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی خاصی تبعیت می کنند ، که این نمودهای فرهنگ قومی از ریشه مشترک ، تنومند و دیرین فرهنگ قوم بزرگ لر هستند. یکی از این مقولات رقص و حرکات موزون در نزد لرهای کهگیلویه و بویراحمد است.

رقص چوب بازی مردان و نیز رقص دستمال بازی زنان در بین مردمان سرزمین چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد متداول است.

رقص چوب بازی :

آموزش رقص-چوب بازی مردان که ترکه بازی نیز گفته می شود سنبل خشونت ، شور ، هیجان و نیز تند و

خشن و پر تحرک است.

چوب بازی یا ترکه بازی رقصی است جدی و پرتحرک که تقویت روحیه جنگ آوری و آفندی را در خود دارد.بدین سان که یکی از مردان چوب بلندی را که به قطر ۲ تا ۳ سانتیمتر و ارتفاع ۵/۱ متر و بیشتر از نوع ترکه است ، بدست می گیرد و وظیفه اش فرود آوردن ترکه یا چوبدستی و زدن ضربه به پای طرف مقابل است. مدافع بر آن سعی است تا چوبدستی را با حرکت چوب خود دفع کند و مانع اصابت چوبدستی به پایش شود.در خلال این مدت شهنا زن ﴿ سرنا زن ﴾ تبیره زن بهکارشان ادامه می دهند و با چند بار رفت و برگشت طرفین که هماهنگی با ساز و دهل دارد.

در فرصتی مناسب چوبدستی کوچکتر که در دست ضارب است ، اشتلم کنان فرود می آید و قبل از فرود آمدن ضربه ، های و هوی و ناورد کردن ضارب به گوش تماشا چیان می رسد.

ضارب وظیفه دارد چوب بزرگتر را که آلت دفاعی است بردارد و چوب کوچکتر را به دست مضروب  یا فرد دیگری بدهد.در صورت متشخص بودن متهاجم برای رعایت احترام او ، یکی از اطرافیان که اغلب از منسوبان او است چوب دفاع را از او می گیرد . در این میان هم تعارفات به گونه ای عجولانه رواج دارد.و دور تسلسل ادامه می یابد تا توشمال یا مهتر ﴿ ساز و دهل زن ﴾ پس از یکی ، دو ساعت پایان بازی را اعلام می کنند و آنگاه زنان کار رقص را از سر می گیرند.
 

آموزش رقص


دانلود فیلم کامل آموزش رقص ایرانی
 

رقص چوپی یا دستمال بازی :

آموزش رقص-رقص زنان که چوپی گفته می شود بر دو نوع سه پا و پنج پا است ، کاملا آرام و ملایم و خالی از نشاط و شور و نمادی از متانت و بردباری و تحمل مشقاتی است که در طول تاریخ بر زنان روا شده است.

رقص زنان به گونه گروهی ملبس به لباس های زینتی در میدان به صورت دایره است که با داشتن دو تکه دستمال رنگی در هر دو دست بصورتی آرام و با نظم کامل انجام می شود . این خود احترام عمیق به زن را به اثبات می رساند و دو گونه رقص نیز در یک زمان انجام نمی پذیرد.

در این رقص زنان صفی دایره شکل تشکیل داده و بصورت هماهنگ و منظم دستمال های رنگی را که در دستان خود دارند در هوا می چرخانند ، توام با رقص منظم و آهنگین پا.این رقص با همراهی ساز و دهل و سرنا است.

رقص محلی بختیاری

رقص‌عروسی

در مراسم عروسی زن ومرد بطور گروهی باهم می‌رقصند و با اینکه قید و بند حجاب کاملاً در این منطقه وجود دارد ر(البته‌برای‌غریبه‌ها)، در مراسم شادمانی شرکت آنها در رقص‌های گروهی مجاز است و می‌توانند دست در دست دیگر رقصندگان با آهنگ ساز و دهل برقصند.

رقص دستمال

رقص محلی زنان در این هنگام تماشایی است، زیرا زنان با لباسها ی رنگارنگ و زیور آلات مخصوص، در رقص دستمال شرکت می‌کنند. دو عدد دستمال در دو دست خود میگیرند و با تکان دادن دست و پا و جلو و عقب رفتن، در محیط دایره فرضی می‌رقصند، در حالی که تماشاگران آنها را در بر گرفته‌اند هرکه قدرت تحمل رقص بیشتری را داشته باشد مورد تشویق تماشاچیان قرار می‌گیرد.

رقص آرام

در این نوع رقص، رقصندگان سه قدم به طور ضربی به جلو بر می‌دارند و دو قدم به عقب بر می‌گردند و این رفتار طوری تنظیم شده است که از دایره منظم رقص خارج نمی‌شوند، ریتم این نوع رقص به نسبت رقص‌های دیگر بختیاری آرام است.

رقص تـند

در این نوع رقص نیز حرکات پاها مثل رقص آرام است با این تفاوت که رقص ریتم تندی دارد. اجرا کنندگان رقص دستمال‌ها را تندتند به دور سر می‌چرخانند و روی شانه‌ها می‌اندازند. گام‌ها نیز به صورت تند به طرف جلو برداشته می‌شوند ولی رقصندگان به عقب بر نمی‌گردند.

رقص مجسمه

این رقص با آهنگ ساز اجرا می‌شود. هر وقت که نوای ساز قطع می‌شود، رقص کننده نیز در همان حال به آن حالتی که آخرین لحظه آهنگ بوده، در جای خود می‌ایستد و تا آهنگ بعدی نواخته نشده حق ندارد از خود حرکتی ظاهر نماید. مهارت رقصنده در حالتی مشخص می‌شود که بتواند به موقع توقف کند و به موقع حرکت نماید.

رقص عربی

آموزش رقص-رقص عربی یا رقص شرقی یا رقص خاورمیانه‌ای، که در غرب به «رقص شکم» Belly dance شهرت یافته‌است، رقصی عموماً ویژهٔ زنان است. شاید اطلاق نام "رقص شکم" به این نوع رقص چندان بامسمی نباشد چرا که در رقص عربی اکثر قسمت های بدن به کار گرفته شده و مهمترین حرکت های این رقص،حرکت های باسن است.

این رقص و موسیقی مربوط به آن تقریبا همان موسیقی و رقص دوران ساسانیست. خسرو پرویز که بسیار به هنر علاقمند بود از سراسر ایران هنرمندان را گردآوری کرده و زمینه رشد آنان را فراهم می نمود. در این زمان موسیقی ساسانی و رقص ساسانی شکل گرفت.

پس از یورش اعراب چون اعراب ساز و موسیقی نداشتند این موسیقی در دربار بنی عباس دوباره شکوفا شد و هنرمندان ایرانی دوباره به هنرنمایی پرداختند. اما از آنجا که پس از حمله اعراب بسیاری از اسناد تاریخی سوزانیده شد ، مستندات زیادی از رقص و موسیقی ساسانی باقی نماند و به اشتباه این رقص و موسیقی را عربی نام نهادند در حالی که در عربستان اصلا سازی در کار نبود که موسیقی و رقص را در پی داشته باشد.

البته در مورد تاریخ و پیدایش رقص عربی تئوری های دیگری نیز وجود دارد که منشا این رقص خاورمیانه یا شمال افریقا بوده است.

 رقص، معمولاً به حرکت‌های انسان که برای بیان یک حالت انجام می‌گیرد گفته می‌شود. رقص می‌تواند در یک محیط اجرایی، روحانی یا اجتماعی اجرا شود. واژهٔ رقص همچنین برای نشان دادن جنبش‌های موزون و ترازمند جانداران و اشیاء دیگر به کار می‌رود مانند رقص برگ‌ها، رقص  رقص باد و …

رقص، بر خلاف برخی از فعالیت‌های انسان آغازین مانند ساخت ابزارهای سنگی، شکار نقاشی در غار و غیره، رقص هیج نوع جسم فیزیکی از خود به جای نمی‌گذارد. بنابراین صحبت کردن درباره زمان ورود رقص به فرهنگ بشر غیرممکن است. با این وجود، قطعاً رقص بخش مهمی از مراسم، تشریفات، جشن‌ها و سرگرمی بدوی‌ترین تمدن‌های بشر بوده‌است. باستان شناسی ردپاهایی از رقص را در دوران قبل از تاریخ از جمله در نقاشی‌های مقبره‌های مصری در حدود ۳۳۰۰ پیش از میلاد و نقاشی‌های پناهگاه صخره‌ای بیمبتکا در هند نشان می‌دهد.

یکی از بدوی‌ترین کاربردهای سازمان‌یافته رقص در بازگویی نمایشی داستان‌های اساطیری بوده‌است. در واقع قبل از معرفی زبان‌های نوشتاری، رقص یکی از روش‌های اصلی انتقال این داستان‌ها از نسلی به نسل دیگر بود.

گرچه رقص و موسیقی به دوران قبل از تاریخ برمی گردند، معلوم نیست که کدام یک «زودتر» به وجود آمده‌است. با این وجود از آنجا که «ضرب‌آهنگ» و «صدا» در نتیجه حرکت ایجاد می‌شوند و موسیقی می‌تواند حرکت را القا کند، به نظر می‌رسد که رابطه این دو (رقص و موسیقی) همواره به شکل همزیستی بوده‌است.

بسیاری از شکل‌های آغازین موسیقی و رقص با هم ایجاد و اجرا شده‌اند. این تکامل دوگانه در دوران مختلف ادامه داشته و باعث ابداع گونه‌هایی از رقص / موسیقی شده‌است، از جمله: دیسکو، سالسا، الکترونیکا و هیپ‌هاپ. برخی از سبک‌های موسیقی مانند موسیقی باروک و رقص باروک رقص موازی دارند، در حالی که سبک‌های دیگر به طور جداگانه ایجاد شدند: موسیقی کلاسیک و باله کلاسیک.

هر چند رقص همراه با موسیقی است، می‌توان آن را به طور مستقل ارائه کرد یا از آهنگ خود رقص استفاده نمود (رقص پا). رقص‌های همراه با موسیقی، بسته به سبک رقص ممکن است با موسیقی هم‌زمان باشند یا نباشند. رقصی که بدون موسیقی اجرا می‌شود، «رقص با ریتم خود» نامیده می‌شود.

به افرادی که به انجام رقص می‌پردازند رقصنده می‌گویند و به خود کنش، رقصیدن یا رقص گفته می‌شود.

انواع رقص در فرهنگ های مختلف:

رقص باله

رقص باله کلاسیک

رقص باله نئوکلاسیک

رقص باله مدرن و یا رقص معاصر

رقص سنتی و یا رقص ملی :

رقص با شمشیر، سیستان

رقص سیستانی

رقص آذربایجانی

رقص تاجیک

رقص گرجی

رقص ایرانی

رقص کردی

رقص عربی

رقص هندی

فولکلوریکو

رقص لری

رقص بندری

رقص شمالی یا گیلانی

رقص بلوچی

رقص اسپانیایی

فلامنکو

رقص بالروم:

چاچا

سالسا

تانگو

دیسکو

پازا دبله

رقص آئینی:

سماع

رقص‌های شیطان در سریلانکا

رقص در نواحی مختلف ایران:

عناوین رقص نواحی را از شمال البرز آغاز می‌کنیم.

رقص در گیلان:

رقص مردانه گیلان در پی پیروزی کشتی گیران و نواختن رقاصی مقام یا رقصی مقام، توسط سرنا و نقاره از سوی مردان به اجرا در می‌آید. رقصنده دست‌ها را بر کمر می‌گذارد و تنها با پیش و پس کردن پاها، به اجرای رقصی می‌پردازد که "پابازی" نام دارد. رقص رایج زنان این منطقه قاسم آبادی است. رقصنده دو لیوان یا استکان را با هر دست خود برداشته که در اصطلاح به آن دس سنج گفته می‌شود. در واقع تنظیم ریتم رقصنده، توسط ضربات استکان‌ها یا اشیا فلزی دیگری صورت می‌گیرد. دیگر رقص زنانه این منطقه، رقص چراغ است که مجری با قرار دادن پایه چراغ گردسوز روشن بر دندان‌های خود و ایجاد حالتی خاص، به رقص می‌پردازد. رقص در گیلان انفرادی است.

رقص در مازندران:

سما، لاک سری سما یا چکه سما، تقریبا رایج ترین و در حال حاضر یگانه رقص همه مناطق طبری زبان است. این رقص، عموما به صورت فردی و گاه به صورت جمعی به اجرا در می‌آید. اگر چه سما رقصی زنانه است ولی گاه مردان نیز در اجرای رقص شرکت می‌کنند. لاک سری سما رقصی تند و پرشتاب است که با لرزش مواج و عمودی اعضای بدن همراه است. این رقص، عاری از فیگورهای متنوع است و در اجرای دسته جمعی آن، افراد رقصنده به طور مستقل و بدون ارتباط با یکدیگر عمل می‌نمایند. چکه سما اگر چه رقصی متعلق به شمال البرز است، اما در اکثر آبادی‌های کوهستانی و کوهپایه ای جنوب البرز نیز مورد استفاده است.

رقص در کردستان، کرمانشاه و لرستان

رقص در کردستان، هریره نامیده می‌شود، نامی‌ که در شمال خراسان با تحریف، به نوع خاصی از رقص گفته می‌شود. کردستان نیز از مناطق کم نظیر تنوع رقص در ایران محسوب می‌شود. رقص‌های گروهی مردانه، زنانه و انفرادی از گونه‌های مختلف رقص در این منطقه هستند. در کرمانشاه نیز رقص‌های سه چار، گردیان(گریان)، چپی، فتاپاشایی و خان امیری، تنها چند نمونه از مجموعه رقص این منطقه به شمار می‌آید. در لرستان نیز تنوع رقص قابل توجه است؛ علاوه بر شمشیربازی و ترکه بازی، نوعی چپی، همانند چپی کرمانشاهی نیز متداول است.

رقص در بلوچستان:

در بلوچستان رقص‌هایی چون دولت، چاپ زابلی، رقص زابلی، گران چاپ، سه چاپ، کلمپور، چوچاپ، شمشیر بازی و دوچوبه رواج دارد. مرکزیت این گروه از رقص‌ها در دلگان است. در منطقه میرجاوه نیز رقص‌هایی چون چاپ سرحدی، یک لت، دو لت و سه لت رایج است که همانند چوب بازی خراسانی است.

رقص در سواحل جنوبی:

تا چند دهه پیش، در بنادر و سواحل جنوبی کشور، رقص‌های متفاوتی رایج بوده است. معمول شدن انواع رقص‌های عجیب و غریب و مفصل عربی و آفریقایی مانند رقص‌های رزیف، کووایی، شابوری لافت و ذاکری از نمونه این گونه رقص‌ها هستند.

رقص در آذربایجان:

در آذربایجان گروه رقصندگان با انطباق تحرک و مهارتی مثال زدنی حرکاتی را به نمایش می‌گذارند که این درجه تعالی و ترتیب را به سختی می‌توان در رقص‌های دیگر اقوام فلات جستجو کرد. رقصندگان به گروه‌های متعدد و چند نفره تقسیم شده سپس هر یک به نوبت گوشه یا بخش خاصی از رقص خود را به اجرا در می‌آورند. ورزیدگی، چستی و چابکی، از ملزومات کار رقصندگان است."یاللی" بازگو کننده موضوعات تاریخی، مورد تجاوز قرار گرفتن، احساس خطر، بازگشت به خود و ایجاد وحدت برای دفاع است. "قایتاغی" در بردارنده مفاهیمی‌چون رفع اختلافات درونی، گرفتن دستور مقاومت و بیعت از سردسته، بسیج عمومی‌برای راندن دشمن، سوار بر اسب به سوی میدان جنگ است."لزگی" با مضامینی چون جنگ، مبارزه با دشمنان در دو جبهه، رشادت و از جان گذشتگی، کسب پیروزی، شور و شوق پیروزی، وحدت و همبستگی ابدی همراه است.

رقص در خراسان:

رقص چوب یا به گفته بومیان خراسان چوب بازی از رقص‌های جمعی و پرتحرک است و حالات و پزهای آن، بر جنبه‌های رزمی‌و حماسی آن حکایت دارد. این بازی از آغاز تا پایان با سرنا و دهل همراهی می‌شود.

رقص در عشایر:

در میان ایل قشقایی مشهورترین رقص هلی نام دارد که در سه قسمت و با سه ریتم متفاوت به اجرا درمی‌آید. آخرین قسمت این رقص که دارای شتاب و سرعتی فوق العاده است به لکی و کلواری مشهور است. بختیاری‌ها علاوه بر رقص چپی از دو نوع رقص حماسی سود می‌برند که یکی از آنها با شمشیر و دیگری با ترکه است.