اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

هشدار درباره سایت‌ها و کانال‌های همسریابی

هشدار درباره سایت‌ها و کانال‌های همسریابی

هشدار درباره سایت‌ها و کانال‌های همسریابی

 هیچ یک از این سایت‌ها مجوز ندارند و از این رو فعالیتشان غیر قانونی است، اگر کاربری وارد یکی از این سایت‌ها شود، ابتدا از او مشخصات هویتی، ظاهری و تصاویرش دریافت می‌شود و در مرحله بعدی افراد مورد نظر را به آنان معرفی می‌کنند. در برخی از این سایت‌ها حتی مبلغ اندکی نیز از کاربران دریافت می‌شود که می‌تواند منجر به کپی اطلاعات کارت بانکی نیز بشود.
 
در این شرایط چند اتفاق رخ می‌دهد، نخست اینکه بسیاری از کاربران با هویت اصلی خود در این فضا حاضر نمی‌شوند و چه بسا ممکن است حتی جنسیتشان نیز متفاوت باشد، از این رو می‌تواند منجر به جرائم دیگری نظیر خفت‌گیری، سواستفاده ، اخاذی و ... شود.
 
 در برخی موارد نیز از مشخصات هویتی و ظاهری افراد سوءاستفاده نیز می‌شود  و علاوه بر آن موارد مجرمانه بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در این فضاها رخ دهد. 
 
 تجربه نشان داده افرادی که در این سایت‌ها ثبت‌نام و فعالیت می‌کنند، عمدتاً در پی سوءاستفاده‌های مالی و کلاهبرداری از کاربران دیگر هستند، این افراد با برقرار کردن رابطه‌ به ظاهر عاشقانه، کنترل احساسات فرد مقابل را به دست گرفته و او را اغفال می‌کنند.
 
 در همین راستا نیز لازم است که افراد توجه داشته‌باشند که به هیچ عنوان عضو چنین سایت‌هایی نشوند. همچنین توجه داشته باشند که از انتشار تصاویر واطلاعات خود در سایت‌های نامعتبر و غیرمجاز خودداری کنند و در صورتی که از سوی افرادی در این سایت‌ها مورد آزار و مزاحمت و اخاذی قرار گرفته‌اند حتما موضوع را به پلیس گزارش کنند.

تورهای مسافرتی و هشدارهای پلیس فتا

تورهای مسافرتی و هشدارهای پلیس فتا

تورهای مسافرتی و هشدارهای پلیس فتا

رئیس پلیس فتا تهران با بیان اینکه یکی از ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی فروش تورهای مسافرتی با قیمتی بسیار پایین است، از شهروندان خواست مراقب کلاهبرداران اینترنتی در روزهای پایانی سال و ایام نوروز باشند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا؛ سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران در تشریح این خبر گفت: با توجه به آغاز سفرهای نوروزی هموطنان به دنبال برنامه ریزی برای سفر هستند و بازار خرید و فروش بلیط و تورهای مسافرتی داغ می باشد، در همین راستا شرکت های مختلف گردشگری در حال تبلیغات وسیع و گسترده برای تورهای مسافرتی خود هستند و افراد سودجو نیز از راه های مختلف اقدام به کلاهبرداری می کنند.
 
وی افزود: یکی ازترفندهای کلاهبرداران در این زمینه فروش بلیط از طریق سایت های اینترنتی تقلبی و کانال های جعلی است؛ لذا برای خرید بلیط به صورت اینترنتی نیاز است کاربران اطلاعات شخصی و بانکی خود را وارد صفحه ارائه دهنده خدمات وارد کنند، از این رو کلاهبرداران با درج تبلیغات فریبنده و ارزان قیمت، با ایجاد درگاه های جعلی بانکی،  از این فرصت سو استفاده می کنند و به ربایش و سرقت اطلاعات بانکی افراد می پردازند.
 
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: کاربران برای در امان ماندن از این گونه کلاهبرداری ها باید به آدرس صفحه در قسمت URL (آدرس بار) توجه کنند و از سایت هایی  که از پروتکل https برای انتقال داده ها بهره می برد و از سایت های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی استفاده کنند.
 
رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: یکی دیگر از ترفندهای کلاهبرداران در این زمینه فروش بسته ها و تورهای مسافرتی با قیمتی بسیار پایین ولی با وعده خدمات با کیفیت از طریق تبلیغات اینترنتی است که این امر در عمل محقق نشده و صرفاً برای اغفال مشتری بوده است و در این شرایط هنگامی که هموطنان در شهرهای مسافرتی برای دریافت خدمات مراجعه می کنند متوجه می شوند که این تبلیغات کذب بوده و دچار مشکلات عدیده ای می شوند.
 
سرهنگ کاظمی ضمن بیان اینکه این موضوع راجع به تور های خارج از کشور بیشتر خواهد بود از همین رو به تمام افرادی که قصد عزیمت به کشورهای توریستی در تعطیلات نوروزی را دارند توصیه کرد: تمام تورها و خدمات آن ها را از مراکزی که مجوزهای لازم در زمینه گردشگری دارند، تهیه کرده و حتماً در این مورد تحقیقات لازم را داشته و پس از اطمینان نسبت به خرید بلیط اقدام کنند.

روایتی از شغل‌های کاذب تلگرامی/ چند می‌گیری کاربر عضو کنی؟!


روایتی از شغل‌های کاذب تلگرامی/ چند می‌گیری کاربر عضو کنی؟!
 ‌نمی‌توان انکار کرد که شغل‌های امروز تحت تاثیر پیشرفت سریع فناوری و اضافه شدن قابلیت‌هایی از شبکه‌های اجتماعی تا پیام‌رسان‌ها هستند. با وجود این، همواره جلوه‌های دیگری از اثرات فناوری نیز وجود دارد؛ در مورد شغل‌هایی که وابسته به فناوری هستند، صرف نظر از تغییر حالت از شغل‌های سنتی به مدرن، می‌توان به شغل‌های کاذب و یا راه‌های درآمدی اشاره کرد که شاید نتوان حتی از آن‌ها با عنوان شغل یاد کرد، اما این روزها حسابی بازارشان گرم شده است.
 
استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای تبلیغ کسب‌وکارها و پیام‌رسانی مانند تلگرام برای پیدا کردن مشتری‌، یکی از روش‌هایی است که این روزها محبوبیت زیادی دارد و حتی بسیاری از شغل‌های کوچک و خرد بدون استفاده از این قابلیت‌ها، از بین می‌روند همانطورکه سال گذشته با آغاز فیلترینگ تلگرام که تا امروز هم ادامه یافته و یا با قطع چند روزه‌ اینترنت در ماه‌های گذشته، بسیاری از این کسب‌وکارهای کوچک از تعطیل شدن کاسبی‌شان گله داشتند.
 
البته که در این مدت آمار بسیاری هم از شغل‌هایی که در فضای سایبری شکل گرفته، ارائه شده است. برخی مانند محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - پیش از این از سهم ۱۷ درصدی تلگرام در اشتغال فضای مجازی سخن می‌گفتند و در مقابل، منتقدان هم به این آمار اعتراض داشته و معتقد بودند فعالیت‌هایی مانند مدیریت این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که این روزها هم بسیار باب شده، شغل محسوب نمی‌شوند.
 
اما یکی از روش‌های دیگری که به‌تازگی موجب به روشی برای درآمدزایی در فضای سایبری و خصوصا گروه‌ها در پیام‌رسان‌ تلگرام تبدیل شده، تشویق کاربران به اضافه کردن اعضا به این گروه‌ها است و البته هرچه تعداد اعضایی که یک کاربر به این گروه‌ها اضافه کند، بیشتر باشد هم میزان واریزی بیشتر خواهد شد؛ صرف نظر از اینکه این واریزی‌ها واقعیت دارد یا تنها با هدف فریب کاربران برای وارد شدن به این بازی طراحی شده است.
 
از طرفی این روزها که انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است تنور چنین کارهایی داغ شده است. بدین‌ترتیب که کاربران اینترنتی و کسانی که پیام‌رسانی را روی گوشی خود نصب دارند،‌ گاه و بیگاه و بدون اینکه خودشان بخواهند، عضو گروه‌هایی می‌شوند که مضامین انتخاباتی دارد و به نظر می‌رسد با هدف تبلیغات برای کاندیداهای مجلس ایجاد شده‌اند. البته با توجه به مدل عضویت چنین گروه‌هایی، این عضو شدن ظاهرا از طرف یکی از مخاطبان فرد صورت گرفته است.
 
با وجود این، کاربران این پیام‌رسان‌ها می‌توانند هر زمان که می‌خواهند، امکان عضو شدن در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی را محدود کنند و این کار را با اصلاح تنظیمات این پیام‌رسان انجام دهند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند انتخاب کنند چه کسانی امکان اضافه کردن آن‌ها به هر گروهی را داشته باشند و یا حتی این امکان را برای تمامی مخاطبان خود حذف کنند. هرچند در نهایت نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که با وجود رونق گرفتن کسب‌وکارها با بهره‌گیری از فضای سایبری، روش جدیدی برای سودجویی و کلاهبرداری هم پیدا شده است.