اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

باند فیشینگ کاران در البرز متلاشی شد

باند فیشینگ کاران در البرز متلاشی شد

باند فیشینگ کاران در البرز متلاشی شد

 در پی ارجاع پرونده ای به پلیس فتا شهرستان "فردیس" مبنی بر این که مبلغ ۶۰ میلیون ریال از حساب یکی از شهروندان به صورت غیر مجاز برداشت شده است، رسیدگی به موضوع در دستورکار کارشناسان پلیس فتا این شهرستان قرار گرفت.
 
 در بررسی های اولیه ماموران مشخص شد مالباخته در شبکه های اجتماعی برای دریافت شارژ اینترنت رایگان یک برنامه کاربردی برای گوشی تلفن همراه خود دریافت کرده که برای ورود به این برنامه از وی درخواست واریز مبلغ ناچیزی شده است که از این طریق به صفحه جعلی متهمان هدایت و اطلاعات حساب وی به سرقت رفته است.
 
ماموران پلیس فتا شهرستان فردیس با تلاش های شبانه روزی و انجام اقدامات فنی و پلیسی گسترده در نهایت موفق به شناسایی یکی از اعضای این  باند در شهرستان فردیس شدند که با هماهنگی مقام قضائی نامبرده را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.
 
در بازجویی های صورت گرفته متهم به برداشت غیر مجاز از حساب شهروندان با هدایت یک نفر دیگر  اعتراف کرد که پس از معرفی، او نیز در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.
 
 متهمان با همکاری دو نفر از بستگان خود که در خارج از کشور زندگی می کنند ابتدا با طراحی یک برنامه کاربردی برای دریافت شارژ رایگان اینترنت همراه و انتشار گسترده آن در شبکه های مجازی مالباختگان را نسبت به نصب آن در گوشی همراهشان اغوا و برای ورود به برنامه از آن ها مبلغ ناچیزی را درخواست می کنند که از این طریق کاربر را به سمت درگاه جعلی خود هدایت می کردند.
 
در ادامه متهمان پس از سرقت اطلاعات کارت بانکی مالباختگان برای گم کردن رد پای خود مبالغ را به کارت بانکی افراد معتاد منتقل می کردند و از آن طریق اقدام به خرید طلا و لوازم ارزشمند می کردند.
 
 ارزش مبالغ برداشت شده از حساب مالباختگان ۵ میلیارد ریال برآورده شده است.
 
 شهروندان عزیز با فعال سازی رمز دوم پویا حساب بانکی خود،  از برداشت غیرمجاز از حسابشان پیشگیری کنند.

الزام اپراتورها به اطلاع‌رسانی کارکرد خدمات ارزش افزوده

الزام اپراتورها به اطلاع‌رسانی کارکرد خدمات ارزش افزوده

الزام اپراتورها به اطلاع‌رسانی کارکرد خدمات ارزش افزوده
خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع‌رسانی می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به‌عنوان تامین‌کننده‌ محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود.
 
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس‌ها درآورده‌اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه‌های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه‌های زیادی که در قبوض کاربران سیم‌کارت‌های دائمی آمده و یا سرویس‌هایی که موجب تمام شدن اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است.
 
در مواردی مشاهده شده پیامک‌های تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های شخصی ارسال می‌شود که کاربران را تشویق می‌کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر می‌شود.
 
با افزایش کلاهبرداری‌ها و اعتراض‌ مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، موجب عضو شدن و دریافت هزینه از آن‌ها می‌شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قصد ساماندهی این موضوع را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجر به پایان کلاهبرداری‌ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به‌کلی تعطیل خواهد کرد.
 
اطلاع‌رسانی اپراتورها، حداقل دو هفته یک بار
 
به همین دلیل اخیرا اقداماتی که در راستای ساماندهی خدمات ارزش افزوده انجام می‌شود، بیشتر شده است. در این راستا طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیمان قره‌داغی - مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری - اظهار کرد: در راستای شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی به مشترکین و حمایت از کسب‌وکارهای سالم در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده، اپراتورها مکلف شده‌اند حداقل دو هفته یک بار اطلاعات کارکرد سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که مشترکین فعال کرده‌اند را به‌صورت پیامکی برای آن‌ها ارسال کنند. در حال حاضر اپراتورهای ایرانسل و رایتل به صورت هفتگی و اپراتور همراه اول نیز به‌صورت دو هفته یکبار این اطلاع‌رسانی را برای مشترکانشان انجام می‌دهند.
 
 علاوه بر این مشترکین اپراتورها می‌توانند در بخش خدمات اپلیکیشن‌های ایرانسل من، همراه من و رایتل من سرویس‌های مختلف خدمات ارزش افزوده را مشاهده کنند و از سرویس‌هایی که عضو آن هستند اطلاع پیدا کرده و درصورت تمایل عضویت خود را لغو کنند.
 
 کاربران با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* می‌توانند به راحتی کارکرد و سرویس‌های خدمات ارزش افزوده‌ای که عضو آن هستند را استعلام کنند و درصورت عدم تمایل، از سرویسی که عضو آن هستند خارج شوند.
 
مراکز تماس اپراتورها پاسخگوی درخواست‌های مشترکان هستند
 
 یکی دیگر از روش‌های اطلاع‌رسانی درخصوص سرویس‌های ارزش افزوده، مراکز تماس اپراتورهاست. رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده است که از طریق مراکز تماس‌شان، پاسخگوی سوالات و درخواست‌های مشترکین درباره خدمات ارزش افزوده باشند. بر همین اساس شماره ۹۹۹۰ در همراه اول، شماره ۷۰۰ در ایرانسل و شماره ۲۰۰ در رایتل به‌عنوان شماره‌های مرکز تماس پیش‌بینی شده است.
 
 وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد ندارند مانع فعالیت کسب‌وکارهای سالم سرویس‌های خدمات ارزش افزوده شوند. چرا که تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها خدمات باکیفیت و مطلوبی را به مشترکین خود ارایه می‌دهند.
 
 رگولاتوری به‌دنبال شناسایی و حذف سرویس‌هایی است که با استفاده از روش‌های نامطلوب و اغواکننده افراد را به عضویت خود درآورده‌اند؛ تا از این طریق، از شرکت‌هایی که کسب‌وکار درست و سالمی را در زمینه خدمات ارزش افزوده راه‌اندازی کرده‌اند، حمایت کند؛ چرا که معتقدیم مردم به این خدمات نیاز دارند.
 
 از یک سو با نظارت و پیگیری‌های اخیر رگولاتوری مشکل عدم شفافیت در سرویس‌های خدمات ارزش افزوده و تعرفه آنها برطرف شده و این شفاف‌سازی از جانب اپراتورها اجرایی شده است. از سوی دیگر مشترکین نیز اطلاعات خوبی در زمینه سرویس‌های ارزش افزوده و نحوه عضویت یا فعال و غیرفعال‌سازی آن کسب کرده‌اند.

گوگل اطلاعات کاربران را به پلیس می‌فروشد

گوگل اطلاعات کاربران را به پلیس می‌فروشد

گوگل اطلاعات کاربران را به پلیس می‌فروشد
گوگل از این پس با دریافت هزینه از نیروی پلیس اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را به آنها می‌دهد. این شرکت به ازای هر احضاریه ۴۵ دلار، استراق سمع ۶۰ دلار و اجازه جست‌و‌جو ۲۴۵ دلار هزینه از پلیس دریافت می‌کند. در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان‌های مجری قانون از گوگل درخواست دارند تا به اطلاعات کاربران دسترسی یابند و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت تا با دریافت مبلغی، هزینه‌های جمع‌آوری اطلاعات را جبران کند.
 
طبق گزارش نیویورک‌تایمز، گوگل از لحاظ قانونی اجازه دارد در ازای این خدمات هزینه دریافت کند، اما به‌طور معمول شرکت‌های بزرگ فناوری برای انتقال اطلاعات هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.
 
از سوی دیگر برخی کارشناسان ادعا می‌کنند عملکرد گوگل برای درآمدزایی از جست‌و‌جوهای پلیس چندان جالب نیست. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان معتقدند دریافت هزینه سبب می‌شود سازمان‌های مجری قانون جست‌و‌جوهای وسیع درباره کاربران را محدود کنند.
 
گوگل در گزارش شفافیت خود به درخواست دسترسی به اطلاعات کاربران اشاره کرده‌بود. این شرکت طی دهه گذشته شاهد افزایش درخواست‌ها بوده‌است به طوری که سال ۲۰۱۹ میلادی درخواست دسترسی به اطلاعات بیش از ۱۶۰ هزار کاربر را دریافت کرده‌بود.