اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

چطور با اضطراب فرزندان خود در زمان کنکور روبه رو شده و مقابله کن

وظیفه پدر و مادرها آن است که از همان سالهای نخستین، به فرزندان خود بیاموزند که دبستان جای خوبی است که در آن مکان، انسان درست میخواند، دوستان جدید پیدا میکند و وارد دنیای تازهای میشود که خیلی خیلی بهتر از خانه و بودن در کنار پدر و مادر است. این مسأله ممکن نمیشود مگر آن که پدر و مادرها بیاموزند، یاد بگیرند و به این حقیقت پی ببرند که مهد کودک و آمادگی، به همان اندازه دبستان دارای اهمیت و اعتبار است. ثابت شده است کودکانی که این مراحل را پشت سرهم سپری میکنند بسیار اجتماعیتر و موفقتر از سایرین بوده و همچنین کمتر از دیگران دچار اضطراب میشوند تا آنجا، که سپردن کودکان زیر یک سال به مهد کودک، کوچکترین لطمه شخصیتی و رفتاری را در پی نخواهد داشت.
2-
نباید از کودکان موجوداتی قالبی بسازند که نهایت موفقیت را در شاگرد اول شدن بدانند، بلکه باید از همان ابتدای کودکی به ایشان بیاموزند که از تو تلاش و پشتکار میخواهیم و اگر هم نمره کم آوردی شرمنده نشو، ولی سعی کن که در دفعات بعد اشتباهات خود را جبران کنی.
3-
به آنان بیاموزند که افراد موفق کسانی نیستند که بیش از سایرین درس میخوانند بلکه آنان که کمتر از دیگران ولی عمیقتر درس خوانده و سعی در رفع اشتباهات گذشته دارند پیروزترند و به آنها بگویند که در جلسة کنکور هیچ کس از وی سوال نمیکند چند بار فلان جزوه را خواندهای؟ بلکه معنای کنکور این است که فرد به چه میزان، متوجه مطالب آن جزوه شده است. بسیاری از جوانان کنکوری بر این باورند که اگر بیست بار یک جزوه خاص را بخوانند بدون شک موفق میشوند و اگر کمتر بخوانند هرگز موفق نخواهند شد. این یک باور نادرست است که در رفع آن باید به آنان کمک کرد.
4-
اگر اینگونه افراد در جلسات پیش آزمون کنکور شرکت میکنند به آنان بیاموزید که بلافاصله پس از ختم جلسه، یک مداد و کاغذ بردارد و نتایج ضعف خود را در زمینههایی از قبیل: درک مفاهیم ریاضی، مقایسه ضعف در درک پاراگرفهای طولانی، ضعف درسریع نوشتن، ناتوانی در رعایت یا تقسیم وقت در آزمونهای طولانی که حاوی 150 تا 200 تست چهار جوابی به مدت 2 ساعت است یادداشت کنند. به جوان کنکوری بگویید فردا خیلی دیر است، پس همین امروز نقاط ضعف خود را یادداشت کن، وگرنه فردا یادت میرود که اشکالهایت چه بوده است.
5-
به او بگویید با دیگران مشورت کن که چه نوع جزوهای میخوانند و از چه نوارهای درسی استفاده میکنند و یا چه کلاسهای خاصی را میگذرانند، اما تصمیم گیرنده نهایی خودت هستی، هیچ وقت با طناب دیگران ته چاه نرو و به اشتهای دیگران غذا نخور. اگر متن درسی را خوب و درست درک کنی و بفهمی، ارزش آن معادل هزار تست چهار جوابی است و در مقابل اگر او هزار تست بزنی نمیتواند جای درس‌هایی را که عمیق فهمیدهای را بگیرد.
6-
باورهای مذهبی وی را تقویت کنید و به وی قوت قلب بدهید و بگویید که خداوند از نیت خوب او با خبر است و حامی و حافظ وی خواهد بود. اگر خود شما(پدر. مادر. نزدیکان و دوستان ) همگی نگران آینده و سرنوشت وی هستید به گونهای رفتار کنید که به او آرامش بدهید و یک قیافه خونسرد به خود بگیرید؛ توجه داشته باشید که یک انسان مضطرب، هیچ گاه نمیتواند به دیگران آرامش خاطر بدهد.

حال به تعریف اضطراب میپردازیم و پاسخ به این پرسش که آیا این مقداری استرس و اضطراب در زندگی تحصیلی و شغلی خوب است یا خیر؟ اضطراب گرچه کلمة نگران کنندهای است، اما وجود آن در حد معقول و متعادل، خوب است؛ منظور، آن حدی است که به طور مثال اگر از کتاب دور شوید، احساس کنید وقتتان تلف میشود و در نتیجه زود به سراغ درسهایتان بروید اما اگر این اضطراب موجب شود که وقتی درسی را میخوانید، دائماً به فکر نتیجة کار باشید که چه خواهد شد و با خود بگویید که اگر قبول شوم یا قبول نشوم چه میشود، این اضطراب منفی است و اگر به آن دچار هستید، باید با واقعبینی از آن اجتناب کنید. سعی کنید در زمان باقیمانده، فقط به خود درسها و به نفس علم آنها بپردازید و فقط به آن بیندیشید. درجلسة آزمون نیز همینطور عمل کنید. برای ارزیابی نتیجه، سپس از امتحان و سپس از دریافت کارنامه خوب، فرصت کافی دارید.

درس را به خاطر خود درس و به خاطر آموختن بخوانید، نه اینکه هر مبحثی را که مطالعه میکنید با خود حساب کنید با دانستن این مبحث چند درصد به نمرهام اضافه میشود. در ادامه باید گفت: وجود میزان معینی از اضطراب در زندگی امروزی طبیعی است و در واقع، غالباً استرس به ما انرژی و انگیزه مورد نیاز برای مقابله با چالشهای روزمره را میدهد. این نوع استرس به ما کمک میکند که در یک رقابت، خودمان را در سطح بالاتری نشان دهیم و به اهدافمان دست یابیم.

در اینجا میخواهیم اضطراب در زمان قبل و بعد از کنکور را بررسی کنیم.

علائم زیر میتواند ناشی از اضطراب باشد:

1- تپش قلب، نفس تنگی، حالت تهوع، بیقراری، احساس ضعف، بیحالی و سستی، عرق سرد، دل پیچه دل درد، تکرار ادرار، سرگیجه، حواس پرتی و...
2-
اضطراب در جلسه کنکور و یا هر امتحانی باعث میگردد که علاوه برعلائم فوق، حافظه و تمرکز ذهن به هم ریخته و یادآوری آنچه را که یاد گرفتهاید دچار مشکل شده و حالت فراموشی به شما دست دهد.
3-
اگر احساس میکنید که اضطراب کنکور دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا از بروز حالتهای فوق پیشگیری کنید، مطمئن باشید که بامختصری دارو، آرامش لازم را به دست خواهید آورد.
4-
هیچگاه فراموش نکنید که شما نهایت سعی و تلاش خود را کردهاید و در حد لازم و با به کارگیری تواناییهایی که داشتهاید به درس خواندن پرداختهاید. لذا، بیشتر از این به خودتان فشار نیاورید.
5-
به تغذیه، خواب و استراحت خود بیشتر توجه کنید. در 24 ساعت 6 تا 7 ساعت را خوب بخوابید و توجه داشته باشید که مغز شما به استراحت نیاز دارد.
6-
نگرانی شما هیچ تأثیری در نتیجة کنکور ندارد، بلکه باعث میگردد که اضطراب شما شدت یابد که این مسأله در نتیجه کنکور، اثر منفی میگذارد.
7-
چند روز مانده به کنکور را، به استراحت، گردش، تفریح ، ورزش و آنچه که شما را آرام و خوشحال میسازد بپردازید.

در جلسة کنکور و در پاسخ به سوالات بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

الف: سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و اگر پاسخ سؤالی را نمیدانید به آن اهمیت ندهید بلکه به سؤالات بعدی بپردازید. ب: ابتدا به سؤالات سادهای که وقت کمتری میگیرد پاسخ دهید. ج: در مرحله دوم، به سؤالاتی که نسبتاً سخت است و نیاز به کمی فکر کردن دارد پاسخ دهید. د: دروقت باقی مانده به سؤالاتی که سخت و مشکل میباشند بپردازید. ه: هیچگاه وقت خود را صرف سؤالاتی که نخواندهاید و یا نمیدانید نکنید. و: بدانید که درپایان جلسة کنکور، ذهن شما و فکر و حافظه شما خسته شده است. بنابراین به پاسخهایی که دادهاید شک نکنید و آنها را دست کاری نکنید. مطمئن باشید جواب‌هایی که دادهاید صحیح و درست است. ز: تنظیم وقت را با تعداد سؤالات فراموش نکنید.

بعد از کنکور:

1- توجه داشته باشید که کنکور پایان یافته و نگرانی و اضطراب شما در نتیجه کنکور، هیچ تأثیری نخواهد داشت. در انتظار نتیجه کنکور، زندگی را به خود سخت نگیرید.
2-
سعی کنید تنها نمانید، بلکه به کارهای عقب مانده، معاشرت با افراد خانواده، گردش، ورزش، و تفریح و ... بپردازید.
3-
این را بدانید که خوب زندگی کردن و خوشبخت بودن، حتماً درگرو قبولی و ورود به دانشگاه نیست.
4-
اگر اولین سالی است که کنکور میدهید و قبول نشدید، میتوانید یک سال دیگر را صرف درس خواندن کنید.
5-
اگر دومین سالی است که کنکور میدهید و قبول نشدهاید، بیشتر ازاین وقت خود را هدر ندهید
6-
راههای دیگری را برای زندگی کردن انتخاب کنید و هرگز بیکار نمانید.
7-
تاسف خوردن، گریه کردن، غمگین بودن، اضطراب، گوشه نشینی، پرخاشگری، عصبانیت و ... هیچ تغییری درنتیجه کنکور به وجود نخواهد آورد. سعی کنید در روند زندگی خود، این واقعیت و بسیاری از واقعیتهای تلخ و ناکامیهای دیگر را و آنچه را که برخلاف میل و خواسته شما است بپذیرید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد