اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

نسخه ی سال 89 را بپیچید

هر چند اکثر ما عادت داریم که مبارک یا نامبارک بودن سال را با بهارش بسنجیم اما بهتر است که برای اطمینان از خوش یا ناخوش بودن سال، تا آخر آن صبر کنیم یا جوجه را آخر پاییز که نه آخر سال بشماریم. حال که کم کم سر و کله سال 90در حال پیدا شدن است  و دیگر باید نسخه سال 89 پیچیده شود بهتر است واپسین نگاه هایمان را به سالی که گذشت بیندازیم، به اتفاقات خوش و ناخوشی که رخ داد، به اشتباهاتی که مرتکب شدیم، محبتهایی که کردیم و جاهایی که بیهوده خشمگین و عصبانی شدیم،کوتاهی هایی که نسبت به خودمان و اطرافیان مان انجام دادیم و یا اتفاقات خوشایندی که برایمان افتاد.....


لذا شاید لازم باشد همانطور که به رسم خانه تکانی شب عید، گنجه ها را از لباسهای کهنه خالی می کنیم، فرشها را برای شستن راهی پشت بام می کنیم و گردگیری در و دیوارخانه ها را با جاروهای بلند آغاز می کنیم، وقت آن هم باشد که صفایی به دل و جان داده و اشتباهات گذشته را با لباسهای بنجل شده، دور ریخته و در عوض خاطرات و اتفاقات خوشایند سال 89 را گردگیری کرده و بر روی طاقچه دل بگذاریم.

رنجش ها ، ناراحتی ها و خشم نسبت به اطرافیان بزرگترین مانع بر سر راه شادی و لذت بردن شما از ایام نوروز و شروع سال جدید خواهد بود

برای رسیدن به این منظور لازم است که نگرشتان را نسبت به اتفاقات سال گذشته تغییر دهید و سعی کنید فقط جنبه های مثبت آن را در نظر گیرید. در مورد درسهایی که در سال گذشته گرفتید خوب فکر کنید و احساس تاسف نکنید. سعی کنید با خاطراتی خوش از سال 89 خارج شوید. یکی از روشهای پیشنهادی برای فراموش کردن اتفاقات بد و ناگوار سال گذشته این است که تقویم سال گذشته را که یادآور اتفاقات بد و منفی است از بین ببرید و دور بیندازید.

 

البته این کار یک فعل نمادین است و اصل اقدام این است که سعی نمایید اشتباهاتی را که در گذشته مرتکب شده اید را فراموش کنید و همچنین کسانی را که در حق شما بدی و ظلم کرده اند را ببخشید. رنجش ها ، ناراحتی ها و خشم نسبت به اطرافیان بزرگترین مانع بر سر راه شادی و لذت بردن شما از ایام نوروز و شروع سال جدید خواهد بود.

توانایی های خود را به درستی شناسایی کنید و آنچه را که می توانید، تغییر دهید. برای مثال ممکن است شما جز آن دسته افرادی باشید که از وضعیت تحصیلی، شغلی، تفریحی، ارتباطات، مسایل جسمانی خود و بسیاری موارد دیگر ناراضی باشید و در این حالت به خودتان قول دهید که حتما این موضوع را در سال جدید به طور معجزه آسایی حل خواهید کرد اما در سالهای گذشته دیده اید که در کمال تاسف پایان سال خود را در همان نقطه آغاز می یابید. شاید موارد مذکور برای همه ما آشنا باشد یعنی رویا پردازی و سپس نا امیدی.

در واقع مهمترین مشکلی که در رابطه با تصمیمات ما برای سال جدید و هر زمان دیگری وجود دارد این است که اولا این خواسته ها بسیار نامفهوم و مبهم و کلی هستند و ثانیا به آنها تعهد لازم را نداریم. همچنین به طور نامناسبی تنها بر جنبه های منفی موضوع متمرکز می شویم. از این طریق است که در تصمیم گیری های سال جدید ممکن است که دچار اشتباه و مشکل شویم لذا با در نظر گرفتن این موارد (یعنی هدف گزینی روشن و دقیق و همچنین ایجاد حس تعهد نسبت به آنچه می خواهیم انجام دهیم)، است که می توانیم در دست یابی به اهداف خود موفق تر و امید وار تر باشیم.

در واقع مهمترین مشکلی که در رابطه با تصمیمات ما برای سال جدید و هر زمان دیگری وجود دارد این است که اولا این خواسته ها بسیار نامفهوم و مبهم و کلی هستند و ثانیا به آنها تعهد لازم را نداریم.

سعی کنید در سال جدید افکار و خاطرات و تصاویر ناخواسته را که جز خستگی نتیجه دیگری برای ذهن به بار نمی آورد، دور بریزید لذا برای ذخیره انرژی روانی باید خانه تکانی ذهنی کرد و ذهن را از خاطرات نامناسب و نامطلوب خالی ساخت و آرام و پرانرژی به فعالیتهای سازنده پرداخت

از طرف دیگر هر چه را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید. مسلما زمان دکمه بازگشت ندارد بنابراین اشتباهاتی را که مرتکب شده اید قابل محو کردن نیستند؛ سعی کنید واقعیت را پذیرفته و در سال جدید دیدگاه جدید را اتخاذ کنید. این تصمیم به شما کمک می کند تا تغییرات اساسی در زندگی تان ایجاد کنید. برای مثال برخی از افراد که چنین تصمیماتی را اتخاذ کرده اند به دنبال تحصیل می روند، برخی به دنبال کسب مهارت جدید هستند و برخی دیگر مراودات و ارتباطات خانوادگی شان را تغییر و ارتقا می دهند.

شاید این تصمیم گیری چالش برانگیزترین و اولین اقدامی باشد که در کسب سلامت روان به شما کمک خواهد کرد؛ چرا که با در نظر داشتن آنها، درباره خواسته های خود واقع بین و منطقی تر خواهید بود و لذا یا با شکست مواجه نمی شوید و یا اگر با شکستی هم مواجه شدید  با تجربه گرفتن از این شکست پلی برای پیروزی می سازید.

لذا سعی کنید در سال جدید افکار و خاطرات و تصاویر ناخواسته را که جز خستگی نتیجه دیگری برای ذهن به بار نمی آورد، دور بریزید لذا برای ذخیره انرژی روانی باید خانه تکانی ذهنی کرد و ذهن را از خاطرات نامناسب و نامطلوب خالی ساخت و آرام و پرانرژی به فعالیتهای سازنده پرداخت. با این خانه تکانی، ذهن و روح شما پر از مهمانهایی خواهد شد که به دعوت شما در ذهن تان حضور دارند و به شما انرژی مثبت می دهند و شما را شاد می کنند به این ترتیب در سال جدید از وجود افکار منفی و خاطرات ناخوشایند خبری نخواهد بود.

برنامه ریزی نوروزی برای کنکوری ها

در تعطیلات نوروز خیلی کار دارید که آنها را به ترتیب لیست می کنیم و شما هم باید به ترتیب انجام دهید که از قافله عقب نمانید:

1- روی یک کاغذ اسم درس ها را بنویسید و جلوی آن یادداشت کنید که از هر درس چه قسمت هایی را خوانده اید؟ چه قدر تست زده اید؟ از چه منابعی تست زده اید؟ به این فرم اصطلاحا روندنما گفته می شود. پر کردن این فرم کمک می کند ببینید کجا قرار گرفته اید و چه کارهایی انجام داده اید و چه کارهایی باید انجام دهید.

2- به بودجه بندی سوالات کنکور که در صفحه بعد آمده است توجه کنید. در فرصت باقی مانده تا کنکور، به وزن درس هایی که می خوانید توجه کامل داشته باشید. مثلا گراف یک سوال دارد و احتمال چهارسوال. پس منطقی است به جای وقت گذاری روی گراف به احتمال توجه بیشتری داشته باشید.

3- درس ها در این موقع سال از یکی از حالات زیر خارج نیستند:

شما نمی توانید و نمی شود تمام درس ها را تا قبل از عید تمام کرد و در عید تست هایش را بزنید و بعد از عید فقط دوره کنید و تست بزنید، این یک توهم بیشتر نیست و واقعیت ندارد

الف: آنها را نخوانده اید:

1) مدرسه یا آموزشگاه درس داده و شما نخوانده اید یعنی عقب افتاده اید، که باید در اسرع وقت یا تعطیلات نوروز بسته به اهمیت آن، جبران کنید.

2) مدرسه یا آموزشگاه درس نداده ولی قرار است تدریس شود. لطفا شما از کلاس خود جلو نزنید، حرص نخورید که درس ها کی تمام می شود (شما دفعه اولتان است که کنکور می دهید، معلم تان حداقل سال دهم!! پس بهتر می داند درس را کی تمام کند) بیایید به جای نگران بودن برای اینکه درس ها کی تمام می شود، نگران درس هایی باشید که تمام شده است و شما هنوز خلاصه نویسی نکرده اید، نخوانده اید، تست نزده اید و... .

3) قرار نیست مدرسه یا آموزشگاه درس بدهند! این مباحث را شناسایی کنید، به بودجه بندی آن توجه کرده و سعی کنید تا اول اردیبهشت یا نیمه اول آن این مباحث را هم تمام کنید که برای جمع بندی دوم که خرداد است آماده باشید.

توجه کنید:

شما نمی توانید و نمی شود تمام درس ها را تا قبل از عید تمام کرد و در عید تست هایش را بزنید و بعد از عید فقط دوره کنید و تست بزنید، این یک توهم بیشتر نیست و واقعیت ندارد.

ب: درس ها را خوانده اید:

۱) درس را کامل خوانده اید، خلاصه نویسی کرده اید، سر کلاس خوب فهمیده اید، تست هایش را زده اید و کاملا نسبت به این مبحث احساس خوبی دارید، این مباحث نقطه قوت شما هستند و باید آخر هر هفته یا دو هفته یک بار آنها را مرور کنید تا تثبیت شوند و گرنه خیلی افسوس خواهید خورد.

2) درس را خوانده اید ولی اصطلاحا به دلتان نچسبیده است و احساس خوبی ندارید. این درس ها را با تست زدن مثل گروه اول کنید. توجه کنید گفتم با تست زدن نه خواندن و خواندن. (تست بزنید)

3) درس را خوانده اید ولی اصلاً یاد نمی گیرید و نمی فهمید و توی سرتان نمی رود یا چند روز بعد فراموش می شود و... به بودجه بندی سوالات مراجعه کنید اگر اهمیت کمی دارد شاید بتوان آن را حدف کرد و اگر پر اهمیت است به یکی از شکل های زیر آن را بر طرف کنید:

حالت اول: وقت بیشتری بگذارید و بهتر بخوانید و روش مطالعه خود را عوض کنید چون اگر روشنان درست بود باید تا حالا جواب می داد.

حالت دوم: با دوستان قوی تر خود این مبحث را کار کنید و با هم رفع اشکال کنید.

حالت سوم: در صورت استطاعت مالی بهترین کار گرفتن دبیر خصوصی است که اشکالتان را به صورت فردی بررسی و برطرف کند.

 

«آدم بی برنامه یعنی آدم بدون کارنامه .» برنامه خود نوعی انتخاب است و باید بهترین، کامل ترین، دقیق ترین و کارآمدترین انتخاب ها باشد .

زندگی ما مجموعه ای از انتخاب های ما است . زندگی عرصه تعطیلی و بطالت نیست . بدین سبب، ایام تعطیل این جهان مانند ایام دیگر برنامه می خواهد . تعطیلات اموری قراردادی اند که برنامه خاص می طلبند .

 

برنامه ریزی نوروز

1) درس خواندن در عید به دلیل سابقه نوروز (سفره هفت سین و خرید و عید دیدنی و...) راحتی سایر اعضا خانواده در رفت و آمد و خواب و خوراک یک مقدار سخت تر است.

2) در عید نمی توانید معجزه کنید و تمام مشکلات خود را حل کنید ولی می توانید از این دو هفته  تعطیلات به نحو احسن استفاده کنید و درس هایی را که در ستون های قبل توضیح دادم جمع بندی کرده و خیال خود را راحت کنید.

3) از نظر موضوعی بهتر است دروس پیش دانشگاهی یک را که حدود دو ماه است رها کرده اید به همراه دروس پایه که عمده نگرانی  شما را تشکیل می دهند بخوانید و جمع بندی کنید.

4) ترم دوم، ترم تست زدن و ترکیبی درس خواندن است یعنی تعداد درس ها در طول روز زیاد، مدت زمان مطالعه کم، تعداد تست زیاد و تنوع درس و تست را تا جایی که می توانید به کنکور نزدیک کنید.

5) در صورت امکان در اردوهای نوروزی موسسات یا مدرسه خود شرکت کنید. حداقل مزیت شرکت در اردو احساس همدردی است!! یعنی به این نتیجه می رسید که فقط من نیستم که دارم این سختی ها را تحمل می کنم این همه آدم دیگر هم گرفتار کنکور هستند! بر عکس مطالعه در منزل که شما سبب سلب آسایش دیگران هستید، مزیت دیگر اردو نظم نسبی آن است یعنی مجبورید ساعت هشت در محل اردو یا مدرسه حاضر شوید و در یک ساعات مشخص کارهای مشخصی را انجام دهید که از برنامه ریزی بدون ضمانت اجرایی خودتان بهتر است.

این بار هم تمام شد، این سال هم تمام شد امیدوارم همیشه سر سبز و شاد و خرم باشید.

سال نو پیشاپیش مبارک و فرخنده آرزومند آرزوهایتان.

چگونه در تعطیلات آرامش خود را حفظ کنیم؟

اگرچه تعطیلات می تواند مفرح و لذت بخش باشد، گاهی می تواند منبعی از استرس و تنش به همراه داشته باشد و هیچ جای تعجبی نیست. اغلب افراد، تعطیلات را به عنوان فرصت جادویی برای به حقیقت پیوستن آرزوها و رویاها می دانند.


چگونه می توانید با مشکلات مداوم خانوادگی در طی تعطیلات کنار بیایید؟

نخستین گام اینست که واقع گرا باشید. اگر شما نسبت به فردی احساس بدی دارید و یا اینکه با فردی از خانواده مشکل دارید، تلاش کنید که از وی اجتناب کنید و از ایجاد تنش و درگیری با وی بپرهیزید و در عین حال این طور وانمود نکنید که همه چیز خوب است.این کار به شما کمک می کند که با خودتان حس بدی نداشته باشید و استرس و تنش کمتری را در طی تعطیلات حس کنید.می توانید خانواده ی خود را به دور خود جمع کرده و از آنها بپرسید : چگونه تعطیلات امسال خود را برگزار کنیم ؟ با انجام مشورت خانوادگی می توانید زمانی را برای خرید و احتمالا پختن شیرینی در نظر بگیرید . اگر کارهایی را که قرار است انجام گیرد، از قبل برنامه ریزی کنید می توانید از غوطه ور شدن در فشارهای روانی و کارهایی که باید انجام گیرد بر حذر باشید .

 

آیا فشارها و استرس های مالی منجر به خراب شدن تعطیلات می شوند؟

شناختن محدودیتهای خویش در خرج و برج، راهی برای کاهش استرس و خلاص شدن از تنش می باشد. مردم اعتقاد دارند که در زمان تعطیلات باید برای دوستان و بستگان خویش هدیه بخرند، حتی اگر استطاعت مالی نداشته باشند. این اعتقاد نه تنها استرس و نگرانی خریدن کادویی گران برای هر فرد را به همراه می آورد بلکه شما نگران پرداخت قرضهای ناشی از خرید هدایا تا آخر سال نیز خواهید بود. شما می توانید عشق و توجه خود را به دوستان و وابستگان خویش با خرید چیزی که می دانید برای آنها معنی خاصی دارد، و هزینه زیادی نیز در بر ندارد،نشان دهید.

چگونه محدودیتها و فشار زمانی، افراد را در طی تعطیلات تحت تاثیر قرار می دهد؟

مردم نباید به خاطر تعطیلات زندگی خویش را مختل کرده و یا اینکه برنامه خویش را تغییر دهند. یاد بگیرید که دعوتها و مهمانیهایی که پذیرفته اید را به ترتیب اولویت مرتب کرده و در آنها شرکت کنید و هرگز احساس نکنید که شما مجبورید در همه جمع های خانوادگی و دوستانه و غیره که در تعطیلات تشکیل می شوند، شرکت کنید.

 

اهمیت سلامتی در داشتن حس خوب را جدی بگیرید:

مراقب وضعیت جسمانی خود در ایام تعطیل باشید . هیجانات حاصل از فعالیت های روزانه باعث ترشح آدرنالین در مغز شده و ممکن است خواب شما را خراب کند . برای حفظ آرامش خود، اقدامات متعددی می توانید انجام دهید . مطالعه منظم و انجام ورزش روزانه می تواند به آرامش شما کمک کند .

از خوردن بیش از اندازه خودداری کنید . سعی کنید تغذیه ای منظم و مناسب داشته باشید .

 

 

چگونه فردی که اخیرا حادثه تلخی همچون مرگ یا یک شکست عاطفی را تجربه کرده است، می تواند تعطیلات را پشت سر بگذارد؟

اما واقعا احساس می کنید که به خاطر استرسهای مزمن یا حادی همچون مرگ یا شکست عاطفی که اخیرا اتفاق افتاده، حس خوبی ندارید و بد اخلاق و افسرده هستید، ممکن است بخواهید از شرکت کردن در برخی مراسم و جشنها به علت عدم هماهنگی با خلق و شرایط خویش اجتناب کنید. در این گونه شرایط به اطرافیان خویش بگویید که شما در واقع به چه چیزی نیاز دارید چرا که ممکن است آنها ندانند که چگونه می توانند به شما کمک کنند و در صورتیکه پیشنهادی را رد می کنید، مطمئن شوید که آنها منظور شما را درست متوجه شده اند.

 

کودکان باید یاد بگیرند که آرزوها و درخواستهای آنها فرمان و دستور نیستند و بیاموزند که آرزوهای خویش را که به لذتهای موقتی و لحظه ای منجر می شوند را محدود سازند

چگونه در طی تعطیلات با کودکانی که همه چیز می خواهند و درکی از هزینه مادی درخواستهای خویش ندارند، کنار بیایید؟

والدین باید به کودکان خویش واقعیت قضیه را بگویند. بهتر است که به فرزندتان بگویید که عروسک خاصی که او می خواهد، خیلی گران است و از آنجایی که لیست بلند بالایی دارد باید با توجه به پول خویش خریدهایش را کنترل کرده و انتخاب کند که چه چیزی می خواهد. شما همچنین می توانید به فرزندان خود بگویید که پدر و مادر تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مناسب ترین هدیه را برای وی بخرند. کودکان باید یاد بگیرند که آرزوها و درخواستهای آنها فرمان و دستور نیستند و بیاموزند که آرزوهای خویش را که به لذتهای موقتی و لحظه ای منجر می شوند را محدود سازند.

چه راهکارهای مقابله ای خوب دیگری وجود دارند؟

انتظارهای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها واقع گرایانه هستند. انتظار بیش از حدی از این تعطیلات نسبت به دیگر اوقات نداشته باشید.

اغلب افراد از تعطیلات وحشت دارند زیرا تجربه های درونی آنها با چیزی که اتفاق می افتد، بسیار متفاوت است. شما باید به غرایز طبیعی خود اعتماد کنید و تلاش نکنید که چیزی باشید که نیستید. برنامه عادی خود را دنبال کنید و بدانید که آن روز نیز خواهد گذشت.