اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اضافه وزن

هر روز صبح زود برای رفتن سر کار از خواب بیدار می شوید . به جای خوردن صبحانه ، یک فنجان چای می خورید . هنگام ناهار ، فشار کاری به سرتان هجوم می آورد ، و به محض اینکه کمی وقت آزاد پیدا می کنید ، فوراً به کافه تریای نزدیک شرکت رفته و غذایی سفارش می دهید . وقتی به خانه برمی گردید ، غذایی که مناسب سه نفر است برای خودتان تدارک می دهید و پس از صرف آن جلوی تلویزیون رفته و وقتتان را می گذرانید تا روزتان تمام شود .

این شیوه ی زندگی برای خیلی از ما آشنا است . اما باید بدانید که این برنامه ی روزانه پُر از عادات بدی است که باعث چاقی می شود . فرقی نمی کند که رژیم غذایی کم - چربی یا کم - کربوهیدرات داشته باشید ، اگر گذران روزتان مثل نمونه ای است که در بالا ذکر شد ، دلیل چاق شدنتان دیگر کاملاً واضح است .

حال ممکن است بپرسید منظور از این عادات چاق کننده چیست . پس با دقت بخوانید ....

پُرخوری

خیلی از ما عادت به خوردن غذا های پرحجم داریم و فکر می کنیم که اگر یک یا دو وعده غذایی را جا انداخته ایم ، می توانید در وعده ی بعدی جبران کنیم . امروزه زیاده روی و پرخوری یکی از مهمترین دلایل چاق شدن است .

هرچه بدن مجبور به هضم حجم بیشتری غذا در یک زمان شود ، مقدار بیشتری از آن را به عنوان چربی در بدن ذخیره می کند . چون بدن هرچه را قادر به هضم آن نباشد ، یا آن را دفع می کند و یا به صورت چربی در بدن انباشته می کند . این روزها برای جلوگیری از این مسئله ، توصیه می کنند که روزانه در 5 تا 6 وعده ی غذایی کوچک غذا بخورید .

گرسنگی کشیدن

بعد از پُرخوری معمولاً گرسنگی می آید . اگر آخرین وعده ی غذایی شما ساعت 6 بعد از ظهر است ، بدنتان 14 ساعت مجبور به تحمل گرسنگی می شود تا وعده ی بعدی برسد . و اگر شما از خوردن صبحانه هم صرف نظر کنید ، این گرسنگی کشیدن به 18 ساعت می رسد .

حال ممکن است بپرسید که چرا گرسنگی کشیدن بد است ؟ فرض کنید جایی زندانی هستید ، و فقط وقتی غذا می خورید که نگهبان زندان به یاد شما بیفتد . وقتی غذا می گیرید با آن چه می کنید ؟ تا می توانید از آن غذا ذخیره می کنید تا اگر باز نگهبان شما را فراموش کرد آذوقه داشته باشید . بدن شما هم همین کار را می کند ، وقتی دیر به دیر غذا بخورید ، بدن بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می کند .

اگر ندانید چه می خورید

کاری که اکثر مردم هیچ وقت انجام نمی دهند ، حساب کردن کالری ها و چربی های مصرفی روزانه شان است و غذا خوردن در رستوران ها و کافه تریاها بیشتر باعث این مسئله می شود .

اگر روزانه بیش از مقدار توصیه شده کالری مصرف کنید ، باعث می شود که بدن کالری های اضافی را به صورت چربی ذخیره کند . برای فردی متوسط و فعال مصرف روزانه 2000 کالری کافی است ، و چربی باید %20 کالری های مصرفی روزانه را تشکیل دهد .

شکر و کربوهیدرات های ساده

شکر باعث بالا رفتن قند خون بدن تولید انسولین که سوخت و ساز بدن را برهم میزند می شود . با گذشت زمان ، کسی که مقدار زیادی شیرینیجات استفاده می کند ، مقدار بیشتری از آن به صورت چربی در بدنش ذخیره می شود . چیزهای شیرین معمولاً کالری بالایی هم دارند . آنهایی که عادت به مصرف زیاد سودا دارند ، اگر وزنشان اضافه شد نباید شکایتی داشته باشند .

عادت بد دیگری که بین مردم شایع است استفاده زیاد از کربوهیدرات های ساده است . نان سفید ، کلوچه و شیرینی همه باعث چاق شدن می شود . به جای کربوهیدرات های ساده بهتر است که از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان جو ، پاستا و برنج استفاده کنید .

نخوردن صبحانه

تحقیقات ثابت کرده است که صبحانه متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می برد و 8 ساعت اول روز چربی سوزی می کند . نخوردن صبحانه و حذف آن از برنامه ی غذایی روزانه باعث کند کردن متابولیسم بدن می شود .

تند غذا خوردن

وقتی غذا تند و با سرعت خورده شود ، بدن ارضا نخواهد شد و مغز فرمان نخواهد داد که میزان کافی غذا مصرف شده است . متاسفانه این ارتباط بین مغز و بدن 20 دقیقه طول می کشد .

افرادی که سریع غذا می خورند ، معمولاً مقدار بیشتری غذا مصرف می کنند چون به مغز فرصت نمی دهند که به بدن برساند که میزان کافی غذا استفاده شده است . به این دلیل توصیه می شود که غذا را آرام بخورید .

ننوشیدن میزان کافی آب

متابولیسم بدن برای سوزاندن چربی به آب نیاز دارد ، به همین دلیل مصرف کم آب باعث چاقی می شود . توصیه می شود که روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید .

بیش از حد سالم غذا خوردن

البته خوردن غذاهای سالم مثل سبزیجات و غذاهای کم چربی خوب است ، اما خیلی سالم غذا خوردن عادت بدی به حساب می آید . چون وقتی فرد به این شیوه عادت کند روزی خسته خواهد شد و از شور و شوق آن خواهد افتاد و به سمت غذاهای دیگر هجوم خواهد برد که باعث چاقی می شود .

لاغر شوید

گاهی اوقات کم کردن وزن با خوردن غذاهای صحیح ایجاد نمی شود ، بلکه با انجام کارهای صحیح انجام می شود . با رعایت این نکات خواهید دید که خیلی زود وزنتان کاهش پیدا می کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد