اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

چگونه عقاید مان را تغییر دهیم ؟

بزرگ ترین نقطه شکاف زندگی افراد زمانی است که باورهایشان را تغییر می دهند . احتمالاً از خودتان می پرسید چطور باید عقیده تان درمورد یک چیز را تغییر دهید ؟ درست است ؟ این جزء طبیعت انسان است که از چیزی که موجب ناراحتی و رنج او می شود اجتناب کند . پس یکی از موثرترین راه ها برای تغییر یک باور این است که مغزتان را با درد و رنج توام با باور موجود عجین کنید . باید از ته دل احساس کنید که این باور نه تنها موجب غم و رنج شما در گذشته شده است ، بلکه در زمان حال هم برایتان ناراحت کننده است و مطمئناً در آینده نیز همین منوال را دنبال خواهد کرد . دوم اینکه ، باید شکل گیری یک باور جدید را با یک لذت وصف ناشدنی در ذهنتان همراه کنید . این الگوی ابتدایی است و آنقدر باید تکرار شود تا تغییرات قابل توجهی در زندگیتان ایجاد کند . نباید هیچوقت روانشناسی طبیعی انسان را فراموش کنیم که هرکاری که می کنیم یا از سر نیاز به دوری از درد و رنج است یا از میل به دست یافتن به لذت و خوشی و اگر هر چیزی را توام با درد و رنج در ذهنمان تصور کنیم ، دیگر دست از آن فعالیت برخواهیم داشت .

در مرحله دوم باید در خودمان شک ایجاد کنیم . اگر واقعاً صادق باشید ، قبول می کنید که باور هایی در گذشته داشته اید که با اعماق وجود از آنها دفاع می کردید اما حالا از قبول آن خجالت می کشید . اما این تغییر ناگهانی چطور در شما اتفاق افتاده است ؟ چه بر سر باور هایتان آمده ؟ احتمالاً چیزی باعث شد که به آنها شک کنید ، درست است ؟ ممکن است یک تجربه در زندگیتان سیستم عقیدتی قبلی تان را تهدید کرده باشد . ما تجرییات بسیار زیادی در طول زندگی به دست می آوریم که باعث می شود باورها و عقاید سابقمان را زیر سوال ببریم .

اما همیشه هم یک تجربه جدید با تغییر باورها همراه نیست . گاهی اوقات خیلی ها تجربیاتی به دست می آورند که مستقیماً با باور های قدیمی شان تناقض دارد اما باز هم تمایلی به تغییر ندارند . پس نتیجه می گیریم که تجربیات جدید فقط زمانی ایجاد تغییر می کند که باعث شود باور های قدیمیمان را زیر سوال ببریم . وقتی عقاید سابق مان را سبک و سنگین می کنیم ، این احتمال وجود دارد که بفهمیم آنچه که طی سالیان دراز ناآگاهانه باور داشتیم مبتنی بر پیش فرض هایی نادرست بوده است . مثل این است که بخواهیم چیزی که در دیوار فرو رفته را بیرون بکشیم . چون نمی توانیم آن را مستقیماً بیرون بکشیم مجبور می شویم که دیوار دور آن شیء را خراب کنیم تا بیرون بیاید . این استراتژی درمورد باورهایمان هم صادق است . باید ببینیم این باورها روی چه ستونی استوار هستند . وقتی شروع به لرزاندن آن ستون می کنیم دیگر آن احساس گذشته را نسبت به آن عقیده نخواهیم داشت و این آغازی است برای تغییر .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد