اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

چگونه از سانحه سقوط هواپیما جان سالم بدر ببریم ؟!

خطوط هوایی در اطراف جهان هم اکنون 2 .5 میلیارد مسافر در سال حمل می کنند و علیرغم خطر های بالقوه موتور های جت در آسمان و سفر در چند مایلی بالاتر از زمین و درون یک قطعه فلز سنگین این مسافرت ها به طرز شگفت انگیزی ایمن هستند .

در واقع احتمال این که در یک پرواز خطوط هوایی تجاری با بد شانسی مرگ روبرو شویم 1 در 9 میلیون می باشد . البته اشتباهات زیادی در ارتفاع 33000 پایی بالای زمین می تواند اتفاق بیافتد و اگر بد شانسی شما در حدی باشد که در حین مسافرت چنین چیزی اتفاق بیافتد تصمیمی که می گیرید می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد . بخاطر داشته باشید که حدود 95 درصد از سوانح هواپیماها نجات یافتگانی دارند بنابراین چنانچه بدترین چیز اتفاق بیافتد بدشانسی شما به بدی که فکر میکنید نخواهد بود . به توصیه های زیر توجه کنید :

1- اینطور لباس بپوشید :

شلوار بلند کفش های راحت و محکم بند دار : البته ممکن است بخواهید که در طول پرواز راحت باشید یا با کلاس بنظر آیید اما حرکت سریع در لاشه هواپیما با کفش های صندل یا پاشنه بلند مشکل است . لباس های گشاد و غیر ساده همچنین این خطر را دارد که با در گیر شدن با موانعی در فضای محدود داخل هواپیما پاره شوند . اگر می  دانید که پرواز در مناطق سرد صورت می گیرد لباس مناسب به تن کنید و بالا تنه خود را با ژاکتی بپوشانید . لازم است که در صورت سقوط برای نجات یافتن خود را گرم نگه دارید . حتی اگر احتیاجی به توجه به این مورد ( سردی هوا ) وجود نداشته باشد هر چه بیشتر پوشیده باشید در هنگام برخورد با زمین کمتر دچار جراحات یا سوختگی های جدی می شوید . ارجحیت با لباس های پشمی و کتانی است زیرا کمتر در معرض خطر آتش سوزی می باشند . در هنگام پرواز بر فراز آبها لباس پشمی بر کتانی برتری دارد زیرا پشم نسبت به کتان کمتر خاصیت عایق بودن خود را در هنگام مرطوب شدن از دست می دهد .

2- صندلی های مناسبی برای خود بگیرید :

در مراحل اولیه برخورد امکان نجات بیشتر است و نجات از یک سانحه سقوط بستگی به این دارد که با چه سرعتی از هواپیما خارج شوید . بهتر است صندلی هایی را بگیرید که تا حد ممکن به درب های خروجی نزدیک باشند و صندلی های ردیف میانی ارجحیت بیشتری دارند . به  علاوه سعی کنید در بخش عقب هواپیما بنشینید . مسافرانی که در بخش دم هواپیما قرار می گیرند 40 درصد بیشتر از آنهایی که در ردیف های اولی نشسته اند شانس نجات دارند .

3- کارت ایمنی پرواز را مطالعه کنید :

به صحبت هایی که قبل از پرواز راجع به مسایل ایمنی می شود توجه نمایید . بله همه این ها را قبلا شنیده اید و احتمالا هیچ گاه نیازی بدان پیدا نکرده اید اما اگر در حین ارائه دستورالعمل های پیش از پرواز گوشی هدفون را روی گوش گذاشته اید و یا به کارت ایمنی بی توجهی می کنید اطلاعاتی را از دست خواهید داد که در زمان واقعه سقوط برای تان حیاتی خواهند بود . فکر نکنید که همه این ها را از قبل می دانید . هر نوع هواپیمایی دستورالعمل های ایمنی خاص خود را دارد . اگر در ردیفی که درب خروج قرار دارد نشسته اید درب را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که در صورت نیاز قادر به باز کردن آن هستید . در شرایط معمولی مهمانداران پرواز درب را باز خواهند کرد اما اگر مرده و یا زخمی باشند خود شما باید این کار را بکنید .

4- نقشه ای طرح کنید :

اگر هواپیمایی در حال سقوط است تقریبا همیشه چند دقیقه ای برای آماده شدن پیش از برخورد وقت هست . از این وقت برای مرور این موارد استفاده کنید : درب های خروجی کجا قرار دارند و سعی کنید تعداد صندلی های ما بین ردیف خود و درب های خروجی را بشمارید . در این صورت میفهمید که چه زمانی به درب خروج خواهید رسید حتی اگر درب را نبینید . موقعیت را تا حد ممکن تخمین بزنید . تلاش کنید تا تشخیص دهید که هواپیما روی چه سطحی فرود می آید تا نحوه آماده شدن را طرح ریزی نمایید . بعنوان مثال اگر در حال فرود روی سطح آب هستید باید جلیقه نجات خود را بپوشید و تا وقتی که از هواپیما خارج نشده اید آنرا باد نکنید و اگر در هوای سرد فرود می آیید سعی کنید که با پتو یا ژاکتی خود را در بیرون گرم نگه دارید .

5- کمربند ایمنی خود را همیشه محکم ببندید :

اگر سقوط هواپیما در زمانی اتفاق افتد که در خواب هستید از بسته بودن کمربندتان خوشحال خواهید شد . در هر حال مطمئن شوید که پیش از برخورد بطور مناسبی در اطراف بدن شما قرار گرفته باشد . ( فیت باشد ) هر سانتی متر شل بودن کمربند نیروی جی را که در هنگام سقوط به شما وارد می آید 3 برابر می کند بنابراین آنرا خوب ببندید . همچنین کمربند را تا آنجا که می توانید نزدیک به لگن خاصره خود محکم کنید . باید بتوانید که بخش بالای لگن خاصره را بالای لبه کمربند حس کنید . چرا؟ لگن خاصره ساختار محکمی دارد که نیرو را به خوبی کنترل میکند . بهر حال اگر کمربندتان روی شکمتان کشیده شود شانس ایجاد جراحات داخلی خطرناک بیشتر می شود .

6- خود را برای ضربه برخورد محکم کنید :

صندلی خود را بحالت حداکثر وضعیت عمودی در آورید و یک یا دو حالت وضعیت محکم بودن را برایش در نظر بگیرید . اگر صندلی یا دیواره جلویی شما بحد کافی نزدیک است کف یک دست تان را روی پشتی صندلی جلویی قرار دهید و کف دست دیگر را بحالت ضربدری روی دست اول بگذارید و پیشانی خود را روی دستان تان قرار دهید . ( انگشتانتان را درهم نبندید ) . همچنین در برخی موارد پیشنهاد می شود که سرتان را مستقیما روی صندلی جلویی بگذارید و انگشتان دست را در پشت سر در هم قرار دهید . قسمت بالای بازوان تان را در دو طرف سر قرار دهید . اگر صندلی در جلویتان قرار ندارد به جلو خم شوید و سینه خود را روی ران های خود بگذارید و سرتان را بین زانوانتان قرار دهید . مچ های دست خود را بصورت ضربدری از جلوی ساق پا رد کنید و مچ پای خود را محکم در دست بگیرید . در چنین وضعیتی کف پاها باید در کف هواپیما و پشت زانو ها قرار گیرند تا جراحات پا و کف آن کاهش یابد چون که پس از برخورد برای خروج موفقیت آمیز از هواپیما به آنها احتیاج دارید .

7- خونسرد بمانید :

بلند شدن در هرج و مرجی که بلافاصله پس از سقوط حاصل می شود می تواند ساده باشد . اگر خونسرد باشید احتمال اینکه سالم از هواپیما خارج شوید بیشتر است . بخاطر داشته باشید حتی در بدترین وضعیت لاشه هواپیما شانس زنده ماندن وجود دارد . ضمنا نیازمند این هستید که بتوانید با تفکر بصورت شیوه مند ( از روی اسلوب ) و منطقی این شانس را به حداکثربرسانید .

8- از ماسک اکسیژن قبل از کمک کردن به دیگران استفاده کنید :

احتمالا در کلیه پرواز های تجاری این را شنیده اید اما ارزش تکرار دارد . اگر وضعیت کابین مخاطره آمیز باشد فقط 15 ثانیه وقت دارید ( که در صورت سیگاری بودن و یا داشتن مشکلات تنفسی و عروقی اغلب کمتر میشود ) تا قبل از بیهوش شدن از طریق ماسک تنفس کنید . اگر تکان روحی شما را وادار می کند که ابتدا به کودکان تان یا مسافران مسنی که کنار شما نشسته اند کمک کنید بدانید که اگر بهوش نباشید برای هیچکس مفید نخواهید بود . می توانید ماسک اکسیژن کس دیگری را استفاده کنید حتی اگر آنها بیهوش هستند .

9- خود را در برابر دود محافظت کنید :

آتش و بیشتر دود مسئول درصد بالایی از تلفات سقوط می باشند . دود درون یک هواپیمای آتش گرفته می تواند کاملا غلیظ و تا حد زیادی سمی باشد . بنابراین دماغ و دهان تان را جهت جلوگیری از تنفس آن بپوشانید . در صورت امکان برای محافظت بیشتر پارچه را خیس کنید .

10- با بیشترین سرعتی که می توانید از هواپیما خارج شوید :

در صورت وجود دود و آتش تاخیر در خروج از هواپیما بحرانیست . معمولا کمتر از دو دقیقه فرصت دارید تا از هواپیما خارج شوید . از دستورات مهمانداران که پس از سقوط به شما می دهند اطاعت کنید .مهمانداران پرواز تمرینات سختی را پشت سر می گذارند تا مطمئن گردند در صورت سقوط چه باید بکنند . اگر مهماندار پرواز قادر به دستور دادن یا کمک کردن باشد در برخی موارد بعد از سقوط خود نمی توانند آن را انجام دهند . بوی گوش کنید و همکاری کنید تا شانس زنده ماندن دیگران افزایش یابد . سعی نکنید که متعلقاتتان را نجات دهید . به عقل جور در می آید اما بنظر می آید که هنوز افرادی اینکار را می کنند . همه چیز را باقی گذارید . آنها فقط حرکت شما را کند می کنند . مطمئن شوید که خروجی را که انتخاب کرده اید ایمن است . از پنجره برای اینکه تشخیص دهید که آیا آتش یا خطرات دیگری در خارج از هواپیما هست به بیرون نگاه کنید . اگر خطری هست از وسط هواپیما خارج شوید و یا از خروجی های دیگر اقدام کنید .

11- حداقل 500 فوت (حدود 150 متر) در خلاف جهت باد از هواپیما فاصله بگیرید :

اگر در یک منطقه دور افتاده گیر کرده اید معمولا بهترین کار این است که نزدیک هواپیما بمانید و منتظر امدادگران باشید . خیلی نباید نزدیک هواپیما باشید . در هر لحظه بعد از سقوط آتش یا انفجار محتمل است بنابراین بین خود و هواپیما فاصله ای در نظر بگیرید . اگر سقوط در آب اتفاق افتاده است با شنا تا آنجا که می توانید از لاشه هواپیما فاصله بگیرید .

12- به کارت ایمنی که در پشت صندلی جلویی شما قرار دارد توجه کافی نمائید :

اگر وقت کافی برای آماده شدن تا زمان سقوط ندارید یا برخی موارد را فراموش کرده اید می توانید بیشتر اطلاعات مهم را از کارت ایمنی که در پشت صندلی جلویی شما قرار دارد استفاده کنید .

13- چگونگی روش جان بدر بردن در افتادن از بلندی را بیاموزید :

بندرت اتفاق میافتد که هواپیمایی در میان هوا چند تکه شود . اگر چنین شود تنها راه نجات در سقوط آزاد موفقیت آمیز است چونکه هواپیماهای خطوط تجاری چترنجات ندارند .

14- تا زمان توقف کامل هواپیما در حالت بریس ( نکته شماره 6 ) بمانید . احتمال برخورد ثانویه یا جهش پس از برخورد اولیه وجود دارد .

15- در صورت فرود در آب قبل از ورود در آب یا بلافاصله پس از ورود کفش ها و لباس های اضافی خود را در آورید . این مورد باعث می شود که راحت تر شنا کنید و شناور بمانید .

16- همانطور که لازم است پس از سقوط خونسرد بمانید :

باید مراقب باشید که اسیر احساسات و ترس منفی نشوید . این موارد تاثیر زیادی در عدم توانایی در جهت واکنش مثبت و مناسب در چنین شرایطی دارد . بعنوان مثال شخصی ممکن است که بجای حرکت به سمت در خروجی در صندلی خود باقی بماند . مراقب این مورد در شخصی بغل دستی خود یا سایر هم سفران باشید .

17- یک استثنا برای قانون " همه چیز را رها کنید" :

( نکته شماره  10) برداشتن یک ژاکت یا پتو است . اگر قرار باشد که مدت زیادی در لاشه هواپیما بمانید پوشش مناسب ممکن است زندگی تان را نجات دهد .

18- اگر بتوانید یک بالش یا شیئی نرم شبیه آن پیدا کنید که سرتان را در هنگام برخورد محافظت کند از آن استفاده کنید .

19- بسیار اتفاق افتاده است که اشخاص فراموش می کنند که چگونه کمربند خود را پس از سانحه باز کنند :

بحد کافی بنظر آسان می آید اما در شرایطی که گیج و مبهوت هستید غریزه اولیه شما سعی در فشار دادن کلیدی میکند همانطور که در یک اتومبیل این کار را میکنید . اگر با انجام این کار باز نشود بآسانی دچار ترس و واهمه می شوید . قبل از برخورد ذهنتان را آماده کنید که چگونه آنرا با سرعت و آسانی باز نمایید .

20- بار دستی خود را زیر صندلی جلویی خود قرار دهید . این کار از لغزیدن پایتان بزیر صندلی جلوگیری می کند .

21- اشیا تیز از قبیل :قلم، مداد و شبیه آنها را قبل از برخورد ازجیبهای خود دور کنید

بهتر اینست که در هیچ شرایطی آنها را حمل نکنید . تقریبا هر چیز جداشدنی در هواپیما در حادثه سقوط می تواند تبدیل بیک شئی مرگبار شود .

22- اگر چیزی برای خیس کردن پارچه ( برای جلوگیری از تنفس دود ) ندارید می توانید از ادرار خود استفاده کنید . عدم نزاکت در چنین مواقعی کاملا قابل قبول است .

23- از پوشیدن پارچه های سنتتیک ( الیاف مصنوعی ) در هنگام سفر با هواپیما خودداری کنید . اگر کابین آتش بگیرد این مواد با ذوب شدن خود به پوست می چسبند .

24- از مصرف الکل در قبل و در حین پرواز خودداری کنید . الکل توانایی فرد را در واکنش سریع و منطقی در حین سقوط و خروج از هواپیما تحت تاثیر قرار می دهد .

25- هیچ گاه بچه های کوچک را روی زانوان خود قرار ندهید :

اگرچه این کار از خرید یک صندلی دیگر ارزانتر است اما در صورت گرفتن آنها با دست هیچ تضمینی برای نجات جان آنها وجود ندارد . صندلی برای کودک خود بگیرید و از یک سیستم مناسب جهت محکم کردن وی استفاده کنید .

26- در کف هواپیما ننشینید :

اگر در کابین دود وجود دارد سعی کنید تا در ارتفاع پایین قرار بگیرید اما هیچ گاه در کف کابین نخزید . احتمال دارد که توسط سایر مسافرانی که در حال تلاش برای خروج از هواپیما در شرایط دید کم هستند لگدکوب یا زخمی شوید .

27- سایرین را هل ندهید :

خروج با نظم شانس زنده ماندن همه را افزایش میدهد . اگر ترسیده باشید و دیگران را هل دهید ممکن است با عکس العمل تلافی جویانه آنها مواجه شوید .

28- در هنگام فرود در آب تا قبل از خروج از هواپیما جلیقه نجات خود را باد نکنید . در صورت انجام آن ممکن است که داخل هواپیما گیر کرده و از بین بروید .

29- بازرسان سوانح هوایی مرتبا از زخمیانی نام می برند که هر دو پای آنها از ناحیه زیر زانو شکسته است :

وجود پاهای شکسته باعث اشکال در توانایی خروج از هواپیما می شود . این مورد در اثر حالت " بریس" بوجود می آید که باعث قرار داده شدن پاها در زیر صندلی جلویی می شود . در زمان برخورد پاها به سمت جلو می پرند و قسمت عقب صندلی جلویی باعث شکستن آنها می شود . پاهایتان را بصورت مستقیم در جلو خود قرار دهید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد