اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

کاربران فایرفاکس مراقب باشند!

کاربران فایرفاکس مراقب باشند!

کاربران فایرفاکس مراقب باشند!
تاریخ:هفدهم فروردین 1399 ساعت 15:39  |  کد : 40981

به تازگی آسیب پذیری امنیتی جدیدی در مرورگر اینترنتی فایرفاکس یافت شده که امکان نفوذ به حساب کاربری و اطلاعات شخصی توییتری کاربران این مرورگر را به هکرها می دهد.

به گزارش ایران هشدار به نقل از ایسنا؛ فایرفاکس که بدون شک یکی از محبوب ترین و معروف ترین مرورگرهای اینترنتی در جهان به شمار می رود، با توجه به قابلیت های متنوع همچون پلتفرم متن باز و همچنین ویژگی های امنیتی در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران طرفداران تاکنون موفق شده تا طرفداران بسیاری را به سمت و سوی خود جلب کند. بر اساس گزارش وب سایت بتانیوز، اما حالا به نظر می‌رسد که به عقیده برخی از محققان و کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری، اطلاعات شخصی و خصوصی در حساب توییتری کاربرانی که از مرورگر موزیلا فایرفاکس استفاده کرده‌اند در معرض افشا و دسترسی هکرها و مجرمان سایبری قرار گرفته است. آنها بر این باورند که اطلاعات شخصی افراد به علت یک باگ نرم‌افزاری و آسیب پذیری امنیتی در قسمت حافظه نهانی و داخلی سیستم ذخیره می شود. نکته جالب توجه اینجاست که توییتر تاکید کرده کاربران سایر مرورگرهای محبوب همچون گوگل کروم و اپل سافاری در معرض این آسیب پذیری نبوده و آنها حفره‌های امنیتی مذکور را برطرف کرده اند. سخنگوی توییتر پیشتر در گفتگویی با گزارشگران خاطرنشان کرده بود : ما به تازگی دریافته ایم در صورتی که کاربری با استفاده از مرورگر فایرفاکس در رایانه ای عمومی به حساب کاربری توییتر وارد شده باشید و به دانلود و دریافت و ارسال داده های شخصی خود اقدام کرده باشد، اطلاعات آن در حافظه نهانی مرورگر ذخیره می شود و حتی پس از خروج از حساب کاربری، اطلاعات در همان مکان باقی ممی مانند. فایرفاکس داده‌های حافظه نهانی را به مدت هفت روز نگه‌ می‌دارد و پس‌ازآن، داده‌ها به‌صورت خودکار پاک می‌شوند. البته این مشکل برای کاربران مرورگرهای دیگر همچون گوگل‌کروم و اپل سافاری وجود ندارد.

کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی با عنوان شارژ و اینترنت رایگان در یزد


کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی با عنوان شارژ و اینترنت رایگان در یزد
تاریخ:هفدهم فروردین 1399 ساعت 15:35  |  کد : 40980

رئیس پلیس فتا یزد از کشف یک پرونده کلاهبرداری ۱۰ میلیارد ریالی با عنوان شارژ و اینترنت رایگان در این استان خبر داد.

به گزارش ایران هشدار به نقل از ایسنا؛ سرهنگ «مرتضی ابوطالبی»، رئیس پلیس فتا یزد در تشریح اقدامات انجام شده پلیس فتا در استان یزد، اظهار کرد: بعد از اعلام شکایت، بررسی مستندات و استعلامات لازم در خصوص تراکنش‌های حساب شاکی مشخصی گردید و مشخص شد، مبلغ برداشت‌ شده با عنوان شارژ و فیلم رایگان از طریق لینک‌های اغواکننده جعلی صورت گرفته است. وی افزود: با توجه به تعامل و استعلام از استان‌های دیگر مشخص شد این پرونده بالغ بر ۵۰۰ شاکی دارد که در روند بررسی پرونده با انجام اقدامات فنی مشخص گردید مبالغ برداشتی توسط دانشجوی ۲۲ ساله یکی از استان‌های همجوار صورت گرفته که اقدامات لازم برای دستگیری وی در دستور کار قرار گرفت. رئیس پلیس فتای استان یزد در ادامه افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی مردم با روش‌های نوین کلاهبرداری را یکی از مهمترین دلایل اجرای طرح رمزهای دوم یکبارمصرف در شبکه بانکی دانست و گفت: کاربران در اولین فرصت با همراه داشتن مدارک شناسایی و مراجعه به بانک مربوطه رمزدوم یکبار مصرف خود را فعال کنند زیرا فعال کردن رمزدوم پویا که فقط ۶۰ ثانیه اعتبار دارد، می‌تواند امنیت تراکنش‌های اینترنتی را تا حد زیادی افزایش دهد. وی تصریح کرد: کلاهبرداران اغلب با بکارگیری شگردهای تخصصی در فضای مجازی، با روش‌های تبلیغاتی نظیر شارژ و اینترنت رایگان، خرید بازی، همسریابی، طلسم و جادو اقدام به ایجاد درگاه جعلی کرده و با ذخیره سازی اطلاعات سوژه‌های خود نسبت به خالی کردن وجوه موجود در کارت‌های بانکی کاربران اقدام می‌کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از پلیس فتا، سرهنگ ابوطالبی در پایان به کاربران توصیه کرد: به‌هیچ‌ وجه فریب تخفیفات دروغین فروش کالا یا ارائه خدمات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را نخورند و در هنگام خرید اینترنتی به آدرس الکترونیکی درگاه پرداخت دقت کرده و موارد مشکوک را از طریق قسمت ارتباطات مردمی وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.CyberPolice.ir در میان بگذارند.

هشدار وزارت ارتباطات درباره نوعی شیوه کلاهبرداری از مشترکان


هشدار وزارت ارتباطات درباره نوعی شیوه کلاهبرداری از مشترکان
تاریخ:شانزدهم فروردین 1399 ساعت 15:23  |  کد : 40978

وزارت ارتباطات نسبت به نوعی شیوه کلاهبرداری از مشترکان تلفن همراه به بهانه برنده شدن در یک مسابقه رادیویی با حضور وزیر ارتباطات، هشدار داد.

به گزارش ایران هشدار به نقل از خبرگزاری مهر؛ در پی شکایت تعدادی از مشترکان تلفن‌ همراه از نوعی کلاهبرداری از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی به بهانه برنده‌شدن در یک مسابقه رادیویی آن‌هم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسر مبالغی از حساب برخی مشترکان، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات اطلاعیه‌ای صادر کرد. هرگونه تماس مشکوک با عنوان مسابقات رادیویی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مشترکان تلفن همراه و ثابت، با هدف کلاهبرداری انجام می‌پذیرد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون در هیچ یک از برنامه های صدا و سیما که در آن مسابقه‌ای همراه با اهدای جوایز برگزار شود شرکت نکرده و نخواهد کرد. از این رو لازم است مشترکان به هرگونه تماس مشکوک و نوید برنده‌شدن در مسابقات رادیوتلویزیونی با حضور وزیر ارتباطات توجهی نکرده و شماره تماس کلاهبرداران را برای پیگیری به سامانه ۱۹۵ گزارش کنند. در همین حال مشترکان از ارائه هر نوع اطلاعات مربوط به رمز کارت بانکی و رمز پویا به تماس‌های ناشناس، حتی با وعده برنده‌شدن جوایز ارزشمند، خودداری کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن توصیه به مشترکان برای دقت در پاسخگویی به تماس‌های مشکوک، خود را موظف به پیگیری این موضوع تا شناسایی کلاهبرداران و معرفی آنها به مراجع قضایی می‌داند.