اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

تخریب روحیه با فیس بوک

hqdefault

فیس بوک چه تاثیراتی روی روحیه افراد میگذارد باعث چه اسیب هایی به روحیات آن ها می شود چگونه باید مانع این نوع آسیب های روانی فیس بوکی شویم و توصیه های روانشناسان در این زمینه چیست

 بیش از یک میلیارد مردم هر روز به فیس‌بوک خود مراجعه می‌کنند، حال از گذاشتن یک عکس سلفی با اردک یا خواندن اخبار مورد علاقه خود، یا گذاشتن مطالب مفید در هر صورت هنوز فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان باقی مانده است. بنابه دیده‌ها به نظر می‌رسد که مردم در هنگام استفاده از فیس‌بوک از زندگی خود راضی هستند. اما جالب است بدانید که تحقیقات و مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از فیس‌بوک باعث کاهش رضایت از زندگی می‌شود.

اتلاف وقت در فیس بوک 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از در تحقیقاتی که در سال ٢٠١۴ منتشر شده است نشان می‌دهد که بسیاری از افراد از فیس‌بوک بیشتر برای رصد رسانه‌ها و صفحه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و تنها حدود ٩درصد از فعالیت‌های کاربران فیس‌بوک شامل برقراری ارتباط یا چت با دیگران است. بیشترین وقت کاربران در این شبکه اجتماعی صرف خواندن مطالب تصادفی می‌شود. محققان دریافتند که این مطالب درهمی که کاربران می‌خوانند باعث نارضایتی آن‌ها و غمگینی‌شان می‌شود. در یک تحقیق از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در فیس‌بوک به فعالیت بپردازند. جالب است بدانید حالتی که پس از خواندن مطالب گذرا و درهم در این کاربران ایجاد شد، حسی مانند حالت تلف کردن سلامت روان در فیس‌بوک بود. در این تحقیق کاربران مطالب را به صورت تیتر‌وار می‌خواندند که محققان پس از بررسی‌ها متوجه شدند این افراد حالتی از ندامت و تلف کردن وقت خود دچار می‌شوند، این حس در عده‌ای آن‌قدر شدید بود که حالتی از غمگینی برای تلف کردن وقت در شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کرد.

حسادت به دوستان فیس‌بوکی خود و افسردگی 

در مطالعه‌ای که به تازگی (ژوئن ٢٠١۶) صورت گرفت مشخص شد علاوه‌بر اینکه حس تلف کردن وقت بر سلامت کاربران تاثیر می‌گذرد، یک حس افسردگی پس از دیدن صفحات دوستان فیس‌بوکی به کاربر منتقل می‌شود. در این تحقیق محققان دریافتند، عده‌ای از کاربران بعد از دیدن عکس‌های مسافرت‌های خانوادگی، وضعیت‌های خوشحال و هیجان‌انگیز، لحظات زیبا خانواده‌ها کنار هم، و موفقیت‌های دوستان نوعی حسادت را تجربه می‌کنند که این نوع حسادت منجر به افسردگی در کاربران می‌شود. این حسادت و افسردگی ناشی از مقایسه اجتماعی خود کاربر با دوستان فیس‌بوکی خود است. این حس حسادت در عده‌ای افسردگی حاد را نیز افزایش می‌دهد.

چرا شما از فیس‌بوک استفاده می‌کند؟

با وجود این تحقیقات و بررسی‌ها، هنوز هم بیش از ٧٠ درصد از کاربران فیس‌بوک خود را روزانه چک می‌کنند. در این زمینه محققان به مطالعه این علت پرداختند که با وجود غم و افسردگی که به کاربران منتقل می‌شود چرا آن‌ها وقت خود را در فیس‌بوک می‌گذرانند؟ محققان می‌گویند کاربران پس از چک کردن‌های روزانه دچار یک نوع اختلال روانی به نام «پیش‌بینی عاطفی» می‌شوند که در این تحقیقات، محققان تایید می‌کنند که این اختلال روانی باعث می‌شود که آن‌ها پس از چک کردن فیس‌بوک خود احساس بهتر بودن داشته باشند و بتوانند به بقیه فعالیت‌های روزانه خود بپردازند. جالب است بدانید که خلق‌وخوی کاربران ٢٠دقیقه قبل از استفاده از فیس‌بوک با زمانی‌که فیس‌بوک خود را چک می‌کنند متفاوت است، یعنی اگر خلق‌وخوی راحت و آرامی داشته باشند بعد از چک کردن فیس‌بوک دچار استرس پنهان می‌شوند که در واقع این حالت را محققان سرقت شادی می‌نامند. این چرخه تغییر خلق و خو تا زمانی که کاربر فیس‌بوک خود را چک می‌‌کند، ادامه دارد و باعث افزایش استرس می‌شود تا حدی که اگر در آن زمان با دوستان خود ارتباط برقرار کند آن را می‌تواند به طرف مقابل خود که در حال چت کردن هستند منتقل کند. نکته جالب این چرخه در این است که فرد زمانی که در حال برقراری ارتباط با دوستان است (نه زمانی که از سایت بازدید فیس بوک ‌می‌کند) احساس می‌کند در حال تقویت روحیه خود است این در حالی است که فرد از این موقعیت در ذهن خود به عنوان یک فرصت خود یاد می‌کنند که و از خسارات روحی که او را دربرمی‌گیرد بی‌اطلاع است، چراکه حالت غم و افسردگی بعد از اتمام کار کاربر با فیس‌بوک به سراغ او می‌آید.

جلوگیری از تغییر خلق و خوی

خبر خوب این است که شما به سادگی می‌توانید از آسیب‌های احساسی که فیس‌بوک به شما می‌رساند، جلوگیری کنید. شما به عنوان چشم ناظر می‌توانید بر حفظ سلامت روانی خود بر فعالیت‌های شبکه‌ اجتماعی تاثیرگذار باشید.

محدود کردن زمان استفاده: شما می‌توانید با آگاهی زمان خاصی را به استفاده از فیس‌بوک بپردازید. برای این کار می‌توانید روزانه این زمان را کم کنید تا زمانی برسانید که خود‌تان احساس بهتری داشته باشید. حتی می‌توانید زمانی را که در فیس‌بوک هستید از مطالعه مطالب سرسری و درهم‌وبرهم اجنتاب کنید.

مقایسه اجتماعی را کنار بگذارید: بیشتر مردم نکات برجسته زندگی خود را در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند. با این تصاویر شما نباید زندگی آن‌ها را بسنجید. زیرا شما نمی‌دانید که زندگی واقعی این شخص چگونه است. شما خود را با فردی مقایسه می‌کنید که از زندگی دیروز او خبر دارید پس بهتر از برای رشد بهتر ذهنی خود و جلوگیری از حس حسادت فقط از دیدن تصاویر دوستان خود لذت ببرید و سعی کنید که موفقیت‌های خود را که باعث شادی روحی خودتان می‌شود، هم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد