اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

تحقیق درمورد یک کسب و کار مناسب و راه اندازی آن

تحقیق درمورد یک کسب و کار مناسب و راه اندازی آن

    

کسب وکار شما اولا" می باید سود آور باشد و ثانیا" با توانائی ها و مهارت های خاص شما نیزتناسب داشته باشد

 چنانچه می خواهید برای خودتان کار کنید اما کار خاصی را نیز در نظر ندارید، در آن صورت احتمالا" راجع به نوع کاری که می خواهید شروع کنید، ابهام داشته و سرگردان می باشید. خوشبختانه پاسخ این معما همیشه یکی است: کاری را که کاملا" میشناسید انتخاب کنید و در مورد آن کمی بیشتر تحقیق و بررسی نمائید.

 تمامی زیر و بم و جزئیات کار را یاد بگیرید

 مواظب باشیدصرفا به این علت که کسی به شما میگوید" کار مطمئنی است " در دام شغلی خاص گرفتار نشوید. مشتریان بالقوه پولی را که به زحمت به چنگ آورده اند صرفا زمانی در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید آنان را متقاعد نمائید کالا یا خدماتی به  ارزش پولشان به آنان داده اید. بنا بر این بدون توجه به هدفی که دارید باید بدانید که دارید چه میکنید.

 انتخاب شغلی که تجربه آن را دارید 

انتخاب شغلی که در آن تجربه دارید از امتیازات بسیاری برخوردار می باشد: می توانید از دانش ،آموزش ، مهارت و شبکه ارتباطات خود که شما را به منابع مالی،تامین کنندگان و مشتریان رهنمون می کند ، بهره ببرید.

 

مثالاستیو ابتدا به عنوان نماینده و ناظر و سپس در سمت مدیر پروژه ده سال سابقه همکاری با شرکتهای ساختمانی داشت. زمانی که وی تصمیم گرفت برای خودش کسب وکار راه اندازی کند عاقلانه ترین تصمیم را گرفت و یک شرکت پیمانکاری متخصص در امر توسعه و بازسازی منازل تاسیس نمود. وی با این صنعت آشنائی کامل داشت و بهترین منابع تامین کننده را می شناخت، بانحوه فروش و خدمات آن آشنا بود، مهارت های این شغل را دارا بود و می دانست چگونه بازاریابی کند و کار بگیرد و بهتر از همه این که در کدام موقعیت به بازار کار یورش نماید. مشتریانی که طی سالها با وی آشنا شده بودند همه از اینکه استیو یک پیمانکاری جمع و جور راه انداخته بود خوشحال بودند و به او می گفتند اگر کارساختمانی  داشته باشند حتما" سراغ او خواهند آمد.

 

با این حال چنانچه تمایل دارید کاری را راه اندازی کنید که به آن علاقه داشته و اطلاعاتی نیز در مورد آن ندارید، بهتر است از افرادیکه که می شناسید و در آن زمینه بخصوص دارای تجربه می باشند بپرسید راه اندازی چنین کسب و کاری چگونه خواهد بود؟ همه چیز  در مورد مخارج راه اندازی، هزینه های ثابت و نیز دیگر هزینه ها و همچنین درآمد حاصل از این کار را سئوال نمائید. اگر ایده های مختلفی دارید و نمیدانید کدامیک بهتر جواب خواهد داد، در اینصورت توجه داشته باشید که توانائی ، دانش و همچنین مهارت شما چه رابطه ای با فرصت های شغلی موجود داشته و تحقیق نمائید که در حوزه فعالیت شما کدامین کسب و کار (که ایده آن را در سر دارید) بیشتر مورد نیاز است.

 راه اندازی کسب و کارهائی که در آن سر رشته ندارید

متاسفانه خوش خیالی و خواب سود فراوان و بادآورده، بسیاری از مردم را به انجام کارهائی متقاعد مینماید که در مورد آن یا اطلاعاتی نداشته و یا از دانشی کم بهره می برند و این قطعا" فرمولی ثابت و لا یتغیر برای شکست است.

 مثاللئو یک گل فروشی شیک و مدرن را در موقعیتی که به نظر میرسید " رد خور ندارد" راه اندازی نمود. او شخصیتی جذاب و ظاهری آراسته ونیز اطلاعات زیادی در مورد اداره مجموعه  داشت ضمن اینکه به منابع مالی خوبی جهت تامین پول (وام ) دسترسی داشت. با اینحال این کار پا نداد و پس از دوسال و صرف 000/30 دلارضرر توانست از شر آن خلاص شود.

 

چرا؟ آن زمان که لئو خواب خوش سود فراوان را میدید و عجولانه تصمیم می گرفت از دیدن چندین واقعیت مهم صرفنظر کرده بود.مهم ترین موضوع همانطوری که خود لئو اعتراف میکرد این بود که وی هیچ اطلاعی در مورد گل و گیاه نداشت و علاقه ای هم به یادگیری این مطلب در خود نمی دید. وی نه تنها نمی توانست با مشتریان در مورد اینکه کدام دسته از گلها و گیاهان در آفتاب یا سایه پرورش پیدا میکنند و یا اینکه چگونه میتوان از شر بسیاری از آفات گیاهی خلاص شد، حرف و صحبتی بکند بلکه حتی با افراد مطلع از این موضوع که بتوانند بعنوان فروشنده عمل نمایند نیز آشنائی نداشت. خلاصه اینکه لئو مرتکب یک اشتباه کلاسیک شده بود. وی به کاری وارد شده بود که تب آن داغ بود ضمن اینکه یک احمقی هم پیدا شده بود تا برای این کار به او وام بدهد.

 

به هر حال اگر می خواهید کاری را شروع کنید که از آن اطلاعات کافی ندارید فراموش نکنید که تا دانش کافی نسبت به آن کار کسب نکرده اید( حتی به قیمت شاگردی کردن ) دست به آن نزنید.

 ارزیابی و تحقیق در مورد ایده اقتصادی تان

در اینجا به صورت گام به گام در مورد تناسب خودتان با ایده اقتصادی تان راهنمائی می شوید.

 1.    امتحان کنید : قبل از آن که کارو کاسبی خود را در زمینه ای که به آن علاقه مند هستید راه اندازی کنید، بهتر است تجربیاتی را در آن حرفه یا صنعت خاص، حتی به طور مجانی هم که شده کسب کنیدو تا آنجا ئیکه می توانید تمامی زوایای کار را برای خودتان روشن نمائید. مثلا اگر می خواهید یک پاستا فروشی راه اندازی کنید ولی هنوز" راویولی" را از "کانلونی" تشخیص نمی دهید، به شما اکیدا" توصیه می شود اول نزد یک پاستا پز کارکنید.

 

با دست اندر کاران  این شغل گفتگو  کنید

 اگر می خواهید کاری راه اندازی کنید که اطلاعات کافی در مورد آن ندارید و نیز شغلی هم در آن زمینه پیدا نمی کنید در این صورت با دست اندر کاران این شغل در منطقه ای که قصد ندارید در آنجا این کاسبی را راه اندازی کنید گفتگو نمائید. صاحبان مشاغل زمانی که احساس کنند کسی نمی خواهد با آنان رقابت کند، معمولا" اطلاعات خود را در اختیار می گذارند.

 2.     ببینید آیا این کار را دوست دارید و می توانید در آن بدرخشید

اگر اینطور نیست باید به فکر ایده دیگری باشید. کسب موفقیت در کاری که بدان علاقه ای ندارید بسیار مشکل است و علاقه داشتن به کاری که در آن خوب وقوی نیستید امکان نا پذیر می باشد. اما اگر از کار لذت بردید و مهارت کافی برای راه اندازی کسب و کار خودتان تحصیل نمودید دیگر شک نکنید و به مرحله بعدی مراجعه نمائید.

 3.     توانائی خود را محک زده و خود را مقید به توانمند شدن برای انجام هر قسمت از کار بدانید

اگر نخواهید و یا نتوانید هر قسمتی از کار – مثلا تولید یک محصول یا سرو کله زدن با مشتری ویا نگاهداری حسابها و بایگانی مدارک و... -  را که بایستی بانجام برسد را انجام دهید، بایستی در راه اندازی این کسب و کار تجدید نظر کنید.

 4.     شانس سود آوری کار را تعریف کنید

پس از چند ماهی که در بطن کار قرار داشتید آنگاه می توانید نظر دهید که آیا این کار توان سود آوری دارد یا نه؟ برای اطمینان می توانید بازار را تعریف و یک تحلیل نقطه سر به سر از ایده اقتصادی تان تهیه کنید.این تحلیل به شما در مورد حجم سرمایه مورد نیاز جهت پوشش هزینه ها تا سود دهی پروژه اطلاعات میدهد.اگر بتوانید بیشتر از هزینه های نقطه سر به سر در آمد حاصل نمائید آنگاه شما در حاشیه امن قرار خواهید داشت یعنی کسب و کار شما سود آور خواهد بود. 

 5.     مخاطرات این شغل را ارزیابی نمائید

حتی بهترین طراحی و برنامه ریزی های کسب و کار هم  درمشاغل فوق العاده پرمخاطره که دارای رقبای سرسخت بوده و با افت و خیزهای شدید مالی مواجه می باشند، در معرض انحراف و عدم توفیق قرار می گیرند. به عنوان مثال درصد شکست در مشاغل زیربیشتربوده است (این آمار مربوط به جامعه امریکا و بازه زمانی خاصی که پیمایش انجام شده میباشد):

 ·        فروشگاه های رایانه

 ·        خشکشوئی و رختشوئی ها

·        معاملات اتوموبیل دست دوم

·        دارندگان پمپ بنزین

·        شرکت های حمل و نقل

·        رستوران ها

·        فروشگاههای لباس بچه گانه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد