اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

چگونه ازاسترس رها شویم

چگونه ازاسترس رها شویم

استرس طولانى مدت انسان را از پاى در مى آورد

این روزها استرس در همه جا، فضاى خانه، محیط کار، محیط هاى آموزشى، در جمع دوستان و هر جاى دیگرى که فکرش را بکنید، ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین همه ما کم و بیش آن را مى شناسیم.
در واقع موضوع کنترل استرس براى همه جالب توجه است. هر یک از ما دائم در معرض استرس هستیم و این موضوع به اندازه اى مهم است که متخصصان و پزشکان زیادى روى آن کار کرده و تعاریف زیادى براى آن ارائه کرده اند.

از جمله این که استرس پاسخ معمولى بدن به همه تقاضاهایى است که از وى مى شود یا هماهنگى با توقعات بسیار نابجا که عوامل استرس زا نام دارد. شاید استرس در بدو امر و در مراحل اولیه چندان مهم نباشد، اما در طولانى مدت و در غلبه با مشکلات، این ترس و استرس است که شما را از پاى در مى آورد، نه مشکل استرس آفرین!

راه هایى وجود دارد که با بهره گیرى از آنها مى توانید هرچه بهتر بر استرس غلبه کنید:

* یک نفس عمیق بکشید: این نخستین کارى است که شما بلافاصله براى رهایى از اضطراب و تنش مى توانید انجام دهید. در واقع خود عادت کنید که همیشه در رویارویى با استرس، ابتدا نفس عمیقى بکشید تا بتوانید بعد از آن خود را براى نبرد با استرس و نگرانى مجهز کنید؛ بدین ترتیب شما نیمى از راه را رفته اید و نیم دیگر آن شناختن عوامل استرس زا است.

* برقرارى ارتباط با دیگران: در شرایطى که شما دچار استرس بوده و مضطرب هستید، اگر بتوانید با یک دوست صحبت کنید یا به نحو دلخواه خود با دیگران ارتباط برقرار کنید، کمک زیادى به خود خواهید کرد. اگر نمى توانید احساسات خود را بیان کرده یا با کسى صحبت کنید، مى توانید آنچه را مى خواهید بگویید، بنویسید. یک دفترچه براى خود کنار بگذارید و هر چیزى که شما را آزار مى دهد، در آن یادداشت کنید. در واقع نوشتن احساسات نوعى درمان به حساب مى آید که بسیار مؤثر است.

* خندیدن: سعى کنید بار دیگر از حس شوخ طبعى خود استفاده کرده و موقعیت هاى شاد و مفرح براى خود بیافرینید. دورنمایى از لذت هاى شادى بخش و مفرح براى خود ترسیم کنید. با عده اى از دوستان در حالى که غذا و نوشیدنى مورد علاقه خود را مى خورید، با نقل خاطرات شاد و پرداختن به مسائل مورد علاقه خود لحظات شادى را براى خود بیافرینید. گاهى بازى کردن با کودکان، غلغلک دادن آنها و شنیدن نواى خوش قهقهه شان مى تواند شما را هم شاد کرده و به عوالم کودکانه رهنمون کند. باور کنید این بهترین دارویى است که مى توانید براى رهایى از اضطراب و استرس بیابید.

* ورزش کنید: یکى از بهترین راه هایى که شما مى توانید در مقابله با استرس به آن بپردازید، ورزش کردن و حفظ تناسب اندام است؛ بدین ترتیب که سعى کنید با انجام فعالیت هایى مانند یوگا، نرمش، یا دو تا حد زیادى به آرامش دست یابید. لذت و شادابى که پس از شنا به دست مى آورید آنقدر مؤثر و آرامش بخش است که شاید هیچ چیز دیگرى نتواند جاى آن را بگیرد. البته نرمش ها و ورزش هاى دیگر نیز با آزاد ساختن آندروفین موجب نشاط و شادابى بیشتر شما مى شود. همچنین خوردن شکلات هم بسیار مؤثر است و حس خوبى به شما مى دهد (البته به خاطر داشته باشید که در خوردن شکلات زیاده روى نکنید)‎/

* منظم باشید: یکى از مهم ترین عواملى که موجب اضطراب و استرس مى شود، احساس بى نظمى و غرق شدن در کارهاى روزمره است، وقتى شما احساس مى کنید براى انجام کارهایتان به اندازه کافى دقت ندارید، بکوشید نظم را رعایت کنید و با در نظر گرفتن اولویت هاى هر یک از کارها، تک تک آنها را در زمان مناسب انجام دهید. در نظر بگیرید وقت و زمان خود را مدیریت کنید و به گونه اى مهار امور را در دست بگیرید که بتوانید استرس و اضطراب ناشى از کمبود وقت خود را کمتر کنید.گاهى انجام کارهاى پیش بینى نشده، استرس شما را بیشتر مى کند، اما باید بتوانید با نظم بخشیدن به امور، به خوبى از عهده انجام آنها برآیید.

* احساس آرامش کنید: روشن کردن شمع معطر که رایحه خوشى مانند لَوِن٧دِر (اسطوخدوس) داشته باشد، مى تواند به شما احساس آرامش و نشاط بدهد و موجب شود که به آرامش بیشترى دست یابید.
به موزیک مورد علاقه خود گوش بدهید و با انجام ریلکسیشن و رهاسازى جسم و روح خود به آرامشى دست یابید که تاکنون آن را حس نکرده اید.
همچنین مى توانید به طبیعت بروید و با گوش دادن به صداى باد، هنگامى که در میان ساقه و تن درختان مى پیچد یا در کنار ساحل با تماشاى امواج دریا، احساس آرامش کنید.

* از مناظر طبیعت لذت ببرید؛ از منزل بیرون بروید و از هواى آزاد لذت ببرید. به تماشاى یک نمایشگاه هنرى بروید و از آن لذت ببرید. یک نوشیدنى گرم بنوشید و از طعم خوش یک شکلات سیاه لذت ببرید.
ماساژدرمانى هم بسیار مؤثر است. اگر دوست دارید مى توانید لحظاتى را در تنهایى و سکوت بگذرانید و آرامش را تجربه کنید. یک دوش آب گرم بگیرید.

* هیچ کارى انجام ندهید: گاهى نیاز است کمى از دیگران فاصله بگیرید. اگر لازم بود در اتاق را ببندید. پنجره را باز کنید.
یک گوشه بنشینید و لحظاتى استراحت کنید. در نبرد با استرس به ذهنتان بیاموزید که براى از بین بردن آن به انجام مدیتیشن بپردازید.

* کارهاى مورد علاقه تان را انجام دهید: به موزیک هاى شاد گوش دهید. اوقات مفرح و شادى را براى خود فراهم آورید و هیچ گاه خود را فراموش نکنید.

* به مدیتیشن بپردازید: اگر با انجام همه این کارها باز هم احساس استرس و اضطراب مى کنید و نمى توانید به این نبرد با استرس پایان دهید، از مدیتیشن غافل نشوید. تمرکز داشتن و خالى کردن ذهن از اضطراب و جایگزین کردن آن با آرامش، همچنین تماشاى ویدئوکلیپ هاى آرامش بخش موجب مى شود اشتیاق بیشترى داشته باشید و به ذهن تان اجازه مى دهد تا از هرگونه تشویش و نگرانى رهایى یابید.

راهنمایى بیشتر:

* از انتخاب خود آگاه باشید؛ پیوسته از روى آگاهى تصمیم بگیرید. شما همیشه یک انتخاب دارید؛ پس آگاهانه آن را برگزینید.

* «نه» گفتن را بیاموزید. به خاطر داشته باشید شما نمى توانید همیشه به درخواست دیگران پاسخ مثبت دهید و حق دارید هر وقت مى خواهید به آنها پاسخ منفى بدهید.

* یاد بگیرید چطور به دیگران مسئولیت بدهید و بعضى کارها را به آنها واگذار کنید؛ بنابراین سعى نکنید همیشه همه کارها را خودتان به تنهایى انجام دهید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد