اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

روش های پیشگیری از سرقت و کلاهبرداری

روش های پیشگیری از سرقت و کلاهبرداری



¤ هنگام غیبت طولانی مدت، منزل را به همسایه معتمد بسپارید.
    ¤ در زمان تصادف یا نزاع های ساختگی خودرویتان را بصورت روشن رها نکنید.
    ¤ اشیا قیمتی و گرانبها را در صندوق عقب ماشین نگذارید.
    ¤ قبل از شناسایی کامل طرف قرارداد از انجام معاملاتی که سود بیش از حد در آن وعده داده می شود بپرهیزید.
    ¤اگر دوست ندارید اموال سرقت شده از منزل شما را بخرند، کالای مشکوک نخرید.
    پیشگیری و جلوگیری از سرقت و کلاهبرداری و آشنایی با روش های آن، می تواند در حفظ اموال و امنیت شهروندان موثر باشد. طی مجموعه هشدارهایی که در ذیل می آید نحوه پیشگیری از چند نوع سرقت و کلاهبرداری بصورت فهرست وار تشریح می شود:
    
    
    پیشگیری از سرقت منزل
    برای پیشگیری از سرقت از منزل باید موارد ذیل را رعایت کرد:
    1-هنگام ترک طولانی مدت منزل، خانه تان را به همسایه معتمد بسپارید.
    2-هنگام مسافرت اشیای گران قیمت خود را در جای مطمئن بگذارید یا به شخص معتمد بسپارید.
    3-سپردن منزل به همسایه معتمد هنگام غیبت طولانی مدت، اقدامی امنیت ساز است.
    4-ایجاد رابطه سالم، با همسایه ها برای شما امنیت به ارمغان می آورد.
    5-به کودکان خود بیاموزید که اگر تنها در خانه هستید و ناشناسی با منزل تماس گرفت نگویند که در خانه تنها هستیم.
    6- از قراردادن کلید منزل در جاکفشی و گلدان و... خودداری کنید.
    7-قفل درب منزل را به نحوی نصب کنید که قسمت توپی آن هم سطح بدنه درب باشد و در صورت عدم امکان لوله ای را که طول کلید باشد به دور آن جوش دهید.
    8-نسبت به جابجایی تیرهای چراغ برق که نزدیک بالکن منزل شما قرار دارد با اخذ موافقت از شرکت های مربوطه اقدام کنید.
    9-از ورود افراد ناشناس به داخل منزل تحت عنوان فالگیر، رمال و... خودداری کنید.
    جلوگیری از سرقت خودرو و لوازم آن
    
    
    درباره پیشگیری از سرقت خودرو رعایت نکات زیر ضروری است:
    الف- اتومبیل خود را به دزدگیر و تجهیزات ایمنی مجهز کنیم.
    ب- از پارک اتومبیل در نقاط خلوت و کم نور خودداری کنید.
    پ- از ترک کردن خودروی روشن حتی برای مدتی کوتاه پرهیز کنید.
    ت- اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئیچی، و سایر وسایل تاخیری و بازدارنده سرقت مجهز کنید.
    ث- اتومبیل خود را حتی برای دقایقی کوتاه در اختیار افرادی که شناخت کافی از آنان ندارید، نگذارید.
    ج- از به جای گذاشتن سوئیچ و اتومبیل خود برروی اتومبیل حتی برای دقایقی کوتاه بپرهیزید.
    چ- هنگام ترک اتومبیل دقت کنید که درها و شیشه ها کاملابسته باشد.
    ح- در حین گردش و تفریح اتومبیل خود را در مکانی امن و حتی المقدور در پارکینگ های مطمئن پارک کنید.
    خ- در زمان ورود و خروج از پارکینگ ابتدا خودرو را خاموش نموده، سوئیچ را برداشته و سپس اقدام به بستن و یا بازنمودن درب پارکینگ کنید.
    د- چنانچه اتومبیل خود را در پارکینگ منزل پارک می کنید کلیه نکات ایمنی جهت جلوگیری از سرقت را در نظر بگیرید و انجام دهید.
    ذ- اگر اتومبیل خود را به علت نقص فنی هل می دهید، اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.
    ر- در مواقع اضطراری و هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراکز درمانی خونسردی خود را حفظ نموده و در صورت ترک اتومبیل نکات ایمنی را رعایت کنید.
    ز- به هنگام تصادف یا نزاع هایی که احتمال ساختگی بودن آنها وجود دارد، مراقب باشید و اتومبیل خود را به صورت روشن و سوئیچ برروی آن رها نکنید.
    
    
    همچنین با رعایت نکات زیر می توان از سرقت لوازم خودرو جلوگیری کرد:
    1- به هنگام ترک خودرو از قراردادن اسناد و مدارک مهم و همچنین اجناس با ارزش در داخل اتومبیل و صندوق عقب بپرهیزید.
    2- چشم سارقان به دنبال اجناس و وسایل گرانبهایی است که شما با عدم توجه به هشدارها داخل اتومبیل و صندوق عقب قرارمی دهید.
    3- از قراردادن پخش خودرو در زیر صندلی و داشبورد اتومبیل جداً پرهیز کنید.
    4- پس از سرقت از داخل خودرو تا رسیدن پلیس از بهم ریختن صحنه جرم پرهیز کنید.
    پیشگیری از کلاهبرداری و کیف قاپی
    با انجام اقدامات زیر می توان از افتادن به دام کلاهبرداران و کیف قاپان جلوگیری کرد 6مورد اول مربوط به کلاهبرداریها و 4مورد بعد به کیف قاپی ارتباط دارد.
    الف- از در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک معتبر خود به افراد ناشناس و غیرمطمئن جهت انجام امور اداری خودداری کنید.
    ب- در صورت برخورد با افرادی که در ازای گرفتن پول به شما وعده کار، کارت پایان خدمت و حل مشکلات انتظامی و... می دهند جانب احتیاط را بیشتر درنظر بگیرید چون طبق قانون استفاده کننده از اسناد جعلی نیز مجرم محسوب می شود.
    ج- در انجام معاملاتی که وانمود می شود سود زیادی بیش از حد معمول عاید شما می شود تامل بیشتری کنید و تا قبل از شناسایی کامل طرف قرارداد از معامله با وی بپرهیزید.
    د- در معاملات املاک و مسکن تا حصول اطمینان کامل از مالکیت طرف مقابل از تنظیم هرگونه قرارداد و پرداخت وجه اکیداً خودداری کنید.
    هـ- به هنگام تحویل گرفتن چک های مسافرتی از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل نموده و نسبت به شناسایی هویت اشخاص پرداخت کننده اقدام کنید.
    و- کلاهبرداران اصولاشیک پوش، حراف، ولخرج و خوش برخورد هستند تا شخص مقابل را گمراه کنند.
    ز- هنگام دریافت پول از بانک حرکات اطرافیان خود را در داخل و خارج از بانک مخصوصاً موتور سواران، دقیقا زیر نظر بگیرید.
    ج- هنگام جابجایی وجه نقد از چکهای رمزدار و بین بانکی استفاده کرده و در صورتیکه مجبور به جابجایی وجه نقد هستید از قراردادن در کیسه پلاستیک و پاکت خودداری کنید.
    ط- به هنگام جابجایی وجه نقد از پیاده رفتن خودداری کنید.
    ی- در اماکن شلوغ مثل سینما و صف های اتوبوس و... مراقب کیف خود باشید.
    تبعات خرید از مالخران
    مقصد اول کالاهای سرقتی، مخفی گاه های مالخران است. این افراد با خرید کالاهای سرقتی به قیمت های بسیار پایین، آنها را به دیگران با قیمت های زیر نرخ بازار می فروشند. گاه قیمت این اقلام به قدری ارزان است که شک خریداران را برمی انگیزاند.
    
    
     شایسته است در این زمینه به نکات زیر توجه شود:
    1- آیا دوست دارید اموال سرقتی شما توسط مردم با قیمت پایین خریداری شود؟! پس با نخریدن کالای مشکوک، بازار سرقت را از رونق بیندازید.
    2- اجتناب از خرید کالاهای مشکوک برای مبارزه با سرقت ضروری است.
    3- چرخه خرید و فروش اموال مسروقه با نخریدن کالاهای مشکوک متوقف می شود. اگر اموال سرقتی به فروش نرود سرقت متوقف می شود به عبارت دیگر سرقت فقط با فروش اموال سرقتی تداوم می یابد.
    4- قیمت کمتر از نمایندگی های فروش، نباید برای خریدار وسوسه کننده باشد.
    5- هنگام خرید کالای دست دوم تامل بیشتری کنیم.

هوشیار باشیم

سرقت از قدیمی‌ترین جرایم بشری است که در جوامع مختلف به شیوه‌های گوناگون رخ می‌دهد؛ این پدیده از زمان‌های دور، دگرگونی‌های زیادی را شاهد بود اما آن چیزی که از بدو پیدایش و شکل‌گیری آن تاکنون ثابت مانده، زشتی و مذموم بودن ماهیتش است. در گذشته سرقت به روش‌های ساده‌تری انجام می‌شد و سارقان با استفاده از تاریکی هوا و غفلت خانواده‌ یا افراد از آنان سرقت می‌کرند، اما امروزه برخی شیوه‌های سرقت آنقدر پیچیده و مبهم شده است که گاه خود سارقان نیز تحت تاثیر این پیچیدیگی به دام می‌افتد، با این حال یکی از ساده‌ترین روش‌های سرقت، همان «جیب‌بری» و «کیف‌قاپی» از مردم در کوچه و بازاراست.

امروزه از روش‌های سرقت می‌توان کیف‌قاپی، دزدیدن تلفن‌همراه، جیب‌بری و... را با توسل به زور و با استفاده از موتورسیکلت نام برد. 

به‌طور کلی کیف‌قاپی به دو صورت «زاغ‌زنی» و «اتفاقی» انجام می‌شود، در نوع اول، سارق ملزم می‌شود با چند تن و دریک باند همکاری کند اما نوع دوم اتفاقی در سطح شهر رخ می‌دهد، البته این کیف‌قاپی هم مهم است چون از جرایم خشن محسوب می‌شود، در نوع اول کیف‌قاپی، ارزش مالی سرقت تعداد جرایم و تعداد مجرمان بیشتر است.

سارقان ابتدا فردی را انتخاب می‌کنند که از لحاظ ظاهری وجهه مناسبی داشته باشد یا اینکه مسن باشد 

هنگامی که فرد موردنظر وارد بانک یا مراکز تجاری می‌شود، یکی از سارقان در نقش «زاغ‌زن»، وظیفه شناسایی افرادی دارای پول نقد را برعهده دارد و با بررسی محیط، مالباخته‌ مورد نظر که پول زیادی به همراه دارد را شناسایی کرده و او بعد از شناسایی، از طریق تلفن‌همراه مشخصات ظاهری طعمه را به همکارانش که بیرون از بانک حضور دارند، اعلام می‌کند که معمولا «زاغ‌زن‌ها» از بانک خارج می‌شود و در صحنه سرقت هم حضور ندارد و افرادی که بیرون از بانک هستند، معمولا بیش از دو تن هستند.

 در این شیوه‌های سرقت، یک تن از اعضای گروه که از نظر قدرت جسمانی از بقیه اعضای گروه قوی‌تر است، گلوی مالباخته را از پشت گرفته و ضربه محکمی به قربانی وارد می‌کند 

همزمان، شخص دیگری برای سرقت دست به‌کار می‌شود و اگر وجه‌نقد داخل کیف باشد، بند آن را پاره می‌کند یا پول نقد را از فرد می‌گیرد.
ماموریت نفر بعدی که نقش پشتیبانی کننده دارد بعد از سرقت آغاز می‌شود به گونه‌ای که او با وسیله نقلیه‌اش که عمدتا موتورسیکت است، دو تن قبلی را سوار موتور و از صحنه جرم دور می‌کند اما نکته‌ای که باید همیشه مدنظر قرار داد، آن که سارقان در بیشتر موارد سلاح‌سرد همراه دارند و از این‌رو درگیرشدن با آنان خطرناک است.

کیف‌قاپی

حواستان به پنجری‌های بی‌موقع باشد!

نحوه این نوع سرقت براساس اینکه فرد موردنظری که از بانک یا مرکز تجاری بیرون می‌آید، موتور یا خودرو داشته باشد، متفاوت است، می‌گوید که اگر فرد سوار اتومبیل شود، سارق شرایط را بررسی می‌کند که ببیند فرد پول را کجا می‌گذارد، او را دنبال و در شرایط مناسب خودرویش را پنچر می‌کنند. وقتی فرد اقدام به پنجر‌گیری می‌کند، سارقان از فرصت استفاده و کیف را سرقت می‌کنند. با این حال اگر هم در خودرو قفل باشد، شیشه را می‌شکنند.

در هنگام سرقت یکی از اصول سارقان آن است که به هر شکل ممکن پول را از مالباخته دور کرده و برای این هدفشان به هرکاری دست می‌زنند در این شیوه پس از شناسایی مالباخته، در یک مکان خلوت سارقان این فرد را از پشت سر مورد حمله قرار داده و دستانشان را دور گردن این فرد می‌گیرند و در حالی که مالباخته در صدد رها کردن خود و تنفس است، اموال او را می‌ربایند.

تخم‌مرغ‌های گول‌زننده

سارقان به شیشه جلوی اتومبیل‌ شخص تخم‌مرغ پرت می‌کنند. اگر راننده سعی کند از طریق برف‌پاک‌کن شیشه را تمیز کند، باعث آلودگی بیشتر شیشه جلو می‌شود و در نهایت مجبور می‌شود از اتومبیل پیاده شود. در این لحظه سارقان از فرصت استفاده می‌کنند تا سرقت انجام دهند.

در این شیوه سارقان با پرتاب تخم‌مرغ، گوجه، گل و لای کثیف یا سایر اجسام نسبت به کثیف کردن لباس مالباخته اقدام و هنگامی که این فرد، در حال تمیز کردن لباس خود است از آنان سرقت می‌کنند. در این روش سارقان فرد موردنظر را تعقیب می‌کنند و تصادف صوری به‌وجود می‌آورند تا مالباخته مجبور شود از اتومبیل پیاده شود و آن موقع است که سرقت وارد مرحله زور‌گیری می‌شود و بررسی‌ها نشان داده است سارقان کیف‌قاپ، از روش زور‌گیری هم استفاده می‌کنند اما ‌ترجیح می‌دهند بیشتر کیف‌قاپی انجام دهند.

بسیاری از این سرقت‌ها همراه با اعمال خشونت انجام می‌شود به همین دلیل این جرایم را «جرایم خشن» می‌نامند و مردم باید حواسشان باشد که با سارقان گلاویز نشوند.

تصادف‌هایی که جدی جدی، صوری می‌شود

سارقان از مالباختگان چند مرتبه بالاتر هستند ادامه می‌دهد که سارق، مالباخته را می‌شناسد در حالی که مالباخته او را نمی‌شناسد، سارق برای سرقتش طرح و برنامه دارد و مالباخته برای دفاع از خود هیچ طرح و برنامه‌ای ندارد، سارقان معمولا بیشتر از یک نفر هستند و معمولا سلاح‌سرد همراه دارند در حالی که مالباخته شهروند عادی است. به شهروندان توصیه کرد هنگامی که با یک کیف‌قاپ یا زورگیر روبرو می‌شوند با او گلاویز نشوند.

«کش‌روی» هم یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم سرقت است در این شیوه سارقان درهنگام شمارش پول یا به بهانه انتخاب طلا به گونه‌ای اقدام به کش‌روی یا سرقت می‌کنند که فردی متوجه کار آنان نمی‌شود.

رعایت برخی نکات ساده همانند این که در خیابان کیفمان را در سمت دیوار قرار دهیم تا نقطه کوری ایجاد شود و سارق در انجام نقشه خود ناکام بماند یا قرار دادن پول یا اجسام گرانبها در لباس یا حتی استفاده از جیب مخفی درلباس می‌تواند گره گشا باشد اما آن چیزی که با رعایت تمام این نکات مهم است آن که مردم باید نسبت به اطراف خود هشیار باشند.
 

تا حدامکان از حمل پول نقد پرهیز نموده و از چک های رمز دار و تضمینی استفاده نمائید.

برای پیشگیری از آسیب پذیری خود و عزیزانتان در ترددهای شهری، تا حدامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

 

از پذیرفتن هرگونه خوراکی یا نوشیدنی و خوشبوکننده ها ازافراد ناشناس،خودداری و از حمل پول بدون پوشش و حفاظت مناسب مخصوصا هنگام خروج ازبانک خودداری نموده تاحد امکان از چک های رمز دار و تضمینی استفاده کنید.

 

از شمارش پول درانظارعمومی که موجب تحریک سارقین می شود، خودداری نمائید.

 

هنگام خروج ازبانک، مراقب اطراف خود مخصوصا موتورسواران کیف قاپ باشید.

 

اگر برای دریافت یا پرداخت وجه نقد باکسی قرار ملاقات می گذارید، دقت کنید تا افراد ناشناس متوجه زمان و مکان ملاقات شما نشوند.

 

اگر مجبور به حمل پول زیادی هستید،از آشنایان و بستگان خود بخواهید که شمارا همراهی کنند و در هنگام همراه داشتن وجوه نقد زیاد، تا حد امکان از مسیرهای خلوت تردد نکنید.

 

در ساعات خلوت شبانه روز ، تا حد امکان از خودپرداز بانک پول دریافت نکیند و  

 

  

تا حدامکان ازآراستن فرزند خردسال خود به زیور آلات پرهیز نمائید.

نگرش به زندگی

زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسبا‌ب‌کشی کردند. روز بعد ضمن صرف صبحانه، زن متوجه شد که همسایه‌اش درحال آویزان کردن رخت‌های شسته است وگفت:«لباسها چندان تمیز نیست. انگار نمیداند چطور لباس بشوید. احتمالآباید پودر لباس‌شویی بهتری بخرد.» همسرش نگاهی کرد اما چیزی نگفت. هر بار که زن همسایه لباس‌های شسته‌اش را برای خشک شدن آویزان می‌کرد زن جوان همان حرف را تکرار می‌کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس‌های تمیز روی بند رخت تعجب کرد و به همسرش گفت: «یاد گرفته چطور لباس بشوید. مانده‌ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده!
مرد پاسخ داد: «من امروز صبح زود بیدار شدم و پنجره‌هایمان را تمیز کردم!

شرح حکایت

زندگی هم همینطور است. وقتی که رفتار دیگران را مشاهده می‌کنیم، آنچه می‌بینیم به درجه شفافیت پنجره‌ای که از آن مشغول نگاه کردن هستیم بستگی دارد. قبل از هرگونه انتقادی، بد نیست توجه کنیم به اینکه خود در آن لحظه چه ذهنیتی داریم و از خودمان بپرسیم آیا آمادگی آن را داریم که به‌ جای قضاوت کردن فردی که می‌بینیم در پی دیدن جنبه‌های مثبت او باشیم؟