اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

نکات مهم از قلم افتاده در مدیریت زندگی زناشویی

عدم رعایت حریم و بی بند و باری ها
برخی از زوجین در معاشرت ها، برخوردها و آمد و شدهای اجتماعی، خانوادگی و دوستانه خود بسیار بی احتیاطی نموده و در حضورهم مراقبت های لازم را انجام نمی دهند، لاجرم حرمت شریک زندگی را حفظ نمی نمایند و در مقابل چشمان نظاره گر همسر به طرز ناموجهی با دیگری، سخن می گویند، می خندند و...
گاهی سخنان، خنده ها، اظهار نظرها، لحن گفتگو به گونه مشمئز کننده ای تظاهر می یابد که از نظر همسر چندان خوشایند نیست. بروز این چنین رفتارهای بی مهابانه، به واقع اندیشه ای جز بی بند و باری همسر، در ذهن فرد متبادر نخواهد نمود و منجر به کینه ی فرو خورده ای در شریک زندگی می شود که متعاقب آن، حاصلی نیز جز عدم اعتماد، شک و سوء ظن نخواهد داشت.
محدودیت های افراطی
برخی از روان شناسان معتقدند که محدودیت های افراطی منجر به بدبینی می شود. از یک سو، خواسته های نا بجا، باید و نبایدها و محدودیت های بیش از حد در زندگی یکی از شریکان از جانب همسر، منجر به پرورش حس سلطه گری همسر و سلطه پذیری اجتناب ناپذیر در فرد می شود و از دگر سو، افکار منفی همچون «او مانع بالندگی و رشد من است» بر تند شدن شعله های آتش حس بی اختیاری و تحت سیطره بودن دامن زده و فرد را بر آن جلی می کند تا در برابر این موضع قدرت، موضعی مقاومت باری اتخاذ نموده و سعی بر دفع آن نماید.
پنهان کاری ها
برخی از زن و شوهرها، شیوه نامناسبی را برای مدیریت امور شخصی و حتی خانوادگی شان اتخاذ می نمایند، آن ها پنهان کاری را در صدر اداره امور زندگی شان قرار می دهند. این شیوه تا زمانی که موضوع، از دید طرفین مخفی بماند، مسئله ای در پی نخواهد داشت ولی به محض افشا و برملا شدن آن بر طرف مقابل و یا حتی احساس روزنه ای در وی، برای کشف پنهان کاری و موارد مشکوک، اثر بخشی اش را از دست داده و بی شک، بدگمانی و سوءظن، محصول این بذر گندیده ای خواهد بود که به دست خویش، با سهل انگاری و بی مبالاتی پرورانیده ایم.
چند توصیه به بدبین ها
شما آقا/خانم محترمی که از مشکل خود مطلعید و حتی از این شرایط خود به ستوه آمدید، می توانید با اتخاذ و کار بست تدابیر ارائه شده در ذیل، بر مشکل بدبینی خود فائق آئید:
به هنگام تهاجم افکار منفی و آزار دهنده به ذهنتان، با یادآوری ارزش های مثبت همسرتان (اهمیت فراوان او به رابطه خانوادگی و زناشویی، عشق و علاقه مندیش به زندگی با شما، و...) با آن افکار مزاحم مقابله نمایید و مکرر به خودتان بگویید هیچ دلیلی برای توجه کردن به این افکار وجود ندارد
با واقعیت مواجه شوید
از گمان های بد، تعصبات غلط و توهمات بیجا به شدت اجتناب کنید؛ مطابق با موازین عقل و وجدان رفتار نمایید و باورهای شناختی منفی و تهدید کننده خود را تغییر دهید.
هتر است به هنگام احساس تهدید، سعی کنید احساس خود را تجزیه و تحلیل کنید و همانند یک قاضی منصف به محکمه بروید و شواهد و قراین موجود را با رعایت انصاف به دقت بررسی کنید و برای اثبات شواهد و ادله های خود، آن ها را زیر سوال ببرید مثلاً، از خودتان بپرسید:
به چه علت تلفن های همسرم را چک می کنم؟ به کدام دلیل احساس می کنم همسرم به من علاقه مند نیست؟ چه دلایل منطقی دارم تا به قطعیت ثابت کنم ارتباطات اجتماعی همسرم دچار مشکل است؟ و... در نهایت این نکته را بسنجید که آیا این شواهد و ادله های شما قطعی هستند یا ظنی و احتمالی؟
خداوند متعال در قرآن می فرماید:
ای کسانی که ایمان آوردهاید از بسیاری از گمان های بد اجتناب کنید زیرا بعضی گمان ها گناه است (۱) .
توهمات بیجا و شواهد پوچ، نسبت خیانت به کسی دادن و در موضع غیر غیرت، غیرت به خرج دادن رفتاری ناپسند و پر مسئولیتی است که می تواند تبعات منفی بیشماری داشته باشد و چه بسا فرد پاک دامنی را متهم به فساد نماید و یا او را متمایل به گناه کند.
مثبت اندیش باشید
به هنگام تهاجم افکار منفی و آزار دهنده به ذهنتان، با یادآوری ارزش های مثبت همسرتان (اهمیت فراوان او به رابطه خانوادگی و زناشویی، عشق و علاقه مندیش به زندگی با شما، و...) با آن افکار مزاحم مقابله نمایید و مکرر به خودتان بگویید هیچ دلیلی برای توجه کردن به این افکار وجود ندارد.
از همسرتان کمک بخواهید
برای درمان مشکلتان بهتر است به مساعدت و یاری همسرتان متوسل شوید و از او بخواهید در شناخت علت های بدگمانی و موانع ارتباط سالمتان، شما را راهنمایی کند مثلاً، از او سوال کنید بیشترین موارد بهانه جویی و عیب جویی تان بر سر چه مسائلی است و... سپس، به اتفاق هم، راه حل هایی را برای کاهش تدریجی و رفع نهایی آن بیابید و هر از چند گاهی، سیر رفتاریتان را با همسرتان بررسی کنید و از بهبودیتان کسب اطمینان کنید. در طی گذاران این دوران سخت، هم خود صبور باشید و هم همسرتان را به شکیبایی ترغیب نمایید.
بهتر است برای حصول بهتر و سریع تر در رفع مشکل، هم برای خود و هم برای همسرتان برنامه ای منحصر ترتیب دهید، بدین صورت که ضابطه های راه حل های توافقی را دوطرفه طرح نمایید. به فرض مثال، اگر به رفت و آمده ای همسرتان مشکوکید از او بخواهید تا حد امکان شما را در این زمینه بی اطلاع نگذارد و به خود و همسرتان نیز قول دهید بیش از ۲ بار از او نخواهید پرسید کجا بودی و...
به جای حسادت، صادقانه و به طور مستقیم عشق و محبتش را مطالبه کنید حسادت همچون دیگر صفات اخلاقی، اگر در حد طبیعی باشد، بسان زنگ خطری می ماند که در مواقع لزوم به صدا در آمده و محرک انتقال احساس ارزشمندی به طرف مقابل است و ارزش و جایگاه فراموش شده همسر را به مرد یا زن یادآوری می کند تا با ابراز مناسب علاقه مندی، گرمای زندگی شان را تضمین کنند.
اما حسادت مفرط، آفتی جدی برای زندگی مشترک محسوب می گردد و اثرات بسیار مخربی هم دارد. لذا، برای مواجهه با این مشکل خانمان سوز، بهتر است؛ غرورتان را کنار بگذارید و از همسرتان خجالت نکشید و هر چند وقت یک بار به او یادآور شوید و یا از او تقاضا کنید که علاقه مندی اش را به شما نشان دهد و یا به او بگویید دوست دارید محور اصلی توجهش باشید. هرگز تصور نکنید که ابراز کلامی خواسته ها و نیازهای درونی تان، از نگاه همسرتان به منزله گدایی عشق و محبت قلمداد خواهد شد، بلکه دروازه ای خواهد بود برای نفوذ در قلب همسر و افزایش صمیمیت.
به خودتان بیایید و با آتش حسادت خود مواجه شده و با آن مقابله کنید
حسادت نا به جا و افراطی تیشه ای بر ریشه عشق است. با وجود این حس بی رحم و خشن، نه تنها باعث رنجش فرد مقابلتان می شوید بلکه بستری برای آتش کینه و نفرت او فراهم می آورید که دیر یا زود زندگی تان را تباه خواهد نمود. مطمئن باشید اگر همسر شما از مرد/ زنی تعریف و تمجید می کند، این بدان معنا نیست که به آن شخص دلبستگی عاطفی پیدا کرده است و یا اگر به شما کمتر ابراز علاقه می کند دلیل آن نیست که فکر خیانت دارد و...
هرگز تصور نکنید که ابراز کلامی خواسته ها و نیازهای درونی تان، از نگاه همسرتان به منزله گدایی عشق و محبت قلمداد خواهد شد، بلکه دروازه ای خواهد بود برای نفوذ در قلب همسر و افزایش صمیمیت بی شک خود شما نیز، بر صحت جملات فوق واقفید. بهتر است با این افکار مخربتان مبارزه کنید و به جای اندیشه و پرورش افکاربی منطق و منفی، در جستجوی علت این رفتار باشید و کم و کیف زندگی تان را بررسی نمایید، شاید یکی از علت های بی توجهی و عدم اظهار محبت همسرتان، دلخوری و ناراحتی و یا دلسردی اش از شما باشد، یا شاید غم و غصه ای بر دل دارد و...

غرقِ تو میشم بلکه دریا شم

هرجایِ دنیایی دلم اونجاستمهدی یراحی

من کعبه مو دورِ تو میسازم

من پشت کردم به همه دنیا

تا رو به تو سجاده بندازم



هرروز حِسِت  تازه تر میشه

غرقِ تو میشم بلکه دریا شم

بیزارم از اینکه تمامِ عمر

از رویِ عادت ، عاشقت باشم



گاهی پرستیدن ، عبادت نیست

با اینکه سر رو مهر میذاری

گاهی برای دیدن عشقت

باید سر از رو مهر برداری



یک عمر هر دردی به من دادی

حس میکنم عینِ نیازم بود

جایی که افتادم به پای تو

زیباترین جایِ نمازم بود



هر جای دنیایی دلم اونجاست

من کعبه مو دور تو میسازم

من پشت کردم به همه دنیا

تا رو به تو سجاده بندازم

جلوگیری از ردیابی در وب

جاسوسان وب هر روز به شکل مخفیانه‌تری به کار خود ادامه می­دهند. این افراد به تاریخچه های(history) مرورگرهای ما علاقه مند هستند تا از این راه کشف کنند که ما چه سایت­هایی را مشاهده کرده ایم. حتی اگر از مودهای محافظت شده با کوکی غیر فعال استفاده کنیم، باز هم این جاسوسان به سراغ مرورگرهای ما خواهند آمد.

بسیاری از شرکت­هایی که سایت­های آنها به عنوان سایت­های انجام این نوع فعالیت­های جاسوسی شناسایی شده اند، بلافاصله هر نوع آگاهی در این زمینه را تکذیب کرده و فعالیت­های جاسوسی را تقبیح کرده اند.
حتی اگر صاحبان سایت­های جاسوسی از فعالیت سایت­های خود آگاه نباشند، کاربران ناآگاه این سایت­ها باید چه کنند؟ یکی از کارها این است که منتظر بمانید تا دولت اقدامات لازم را انجام دهد، یا اینکه می­توانید به صنعت تبلیغات آنلاین اعتماد کنید تا خود پلیس خود باشید. اما به نظر می آید بهتر باشد سعی کنیم کنترل همه چیز را در دست خود نگه داریم. در این مقاله چهار راه برای کم کردن احتمال ضبط شدن عادات مرور شما توسط سایت­ها ارائه خواهیم داد.

1- آگهی­های تبلیغاتی و سوپرکوکی­ها را پیش از دانلود شدن مسدود کنید
ماه می گذشته، شرکت­های مایکروسافت و Adobe اظهار کردند که حذف کردن کوکی­ها در IE8 و IE9، کوکی­های قدیمی Flash یا اشیای اشتراکی محلی (LSO) را نیز حذف خواهند کرد. به گفته یکی از محققان مایکروسافت، ایجاد این تغییر نیازمند Flash 10.3 یا نسخه‌های پس از آن است.


افزونه های فایرفاکس و Chrome یک گام پیش­تر رفته و به شما اجازه می­دهند که از دانلود شدن LSO ها و سایر فایل­های ردیابی همراه با محتوای یک صفحه وب، جلوگیری نمایید. برای مثال افزونه رایگان NoScript برای فایرفاکس به شما اجازه می­دهد Flash و جاوا اسکریپت را برای هر سایت و هر منبع به طور جداگانه مسدود کنید. توصیه می­شود که کاربران فایرفاکس از این افزونه استفاده نمایند.
افزونه رایگان BetterPrivacy برای فایرفاکس، به شما اجازه می­دهد تصمیم بگیرید که کدام کوکی­های Flash مجوز داشته باشند یا اینکه حذف گردند. این برنامه می­تواند طوری تنظیم شود که هر زمان که یک LSO جدید ذخیره شد به شما اطلاع دهد، کوکی Flash Player پیش فرض را حذف کند، و حتی یک میان­بر صفحه کلید برای حذف LSO ها تخصیص دهد. به طور پیش فرض، BetterPrivacy زمانی که فایرفاکس را می­بندید، تمامی کوکی­های Flash را پاک می­کند. 

2- مرورگر خود را طوری تنظیم کنید که در هنگام خروج، تاریخچه، cache و کوکی­ها را پاک کند.
دلایل خوبی برای حفظ تاریخچه، cache و کوکی­های مرورگر وجود دارد. استفاده از تاریخچه مرورگر باعث می­شود که فعالیت­های آنلاین خود را ساده تر انجام دهید، یک cache بزرگ مرورگر به صفحاتی که شما برای بار دوم مشاهده می­کنید اجازه می­دهد که سریعتر بارگذاری گردند، و کوکی­ها به سایت­ها اجازه می­دهند که پیشنهاداتی را بر اساس آنچه که از شما می­دانند مطرح سازند.
اما شاید بهتر باشد صفحاتی را که قصد بازگشت به آنها را داریم bookmark نماییم، نگران این نباشیم که صفحاتی که برای بار چندم مشاهده می­کنیم کمی کندتر بارگذاری گردند، و پیشنهادات شخصی سایت­ها نیز برایمان مهم نباشد. کاری که ما بر روی وب انجام می­دهیم و جایی که ما در آن بوده ایم، به هیچکس به جز خود ما مربوط نیست. 

3- هر زمان که کار شما با یک سرویس وب تمام می­شود، Sign out کنید
Sign in باقی ماندن در جی­میل، فیس بوک و سایر سرویس­های وب که اغلب با استفاده از یک کامپیوتر واحد از آنها استفاده می­کنید، کار شما را بسیار ساده تر می­کند. همچنین ممکن است شما وسوسه شوید تا از ID فیس بوک خود در سایت­هایی که با این شرکت شریک هستند استفاده کنید. متاسفانه این سرویس­ها ممکن است اطلاعات و داده های شخصی شما را به اشتراک بگذارند.
قطعا بسیاری از افراد ضبط فعالیت­های وب خود توسط گوگل را کمک کننده می­دانند. ولی اگر شما ترجیح می­دهید که عادات مرور خود را در اختیار دیگران نگذارید، راه حل ساده این است که هر زمان که به طور فعال در حال استفاده از این سرویس نیستید، sign out کنید.

4- ارسال و دریافت ایمیل از حساب­های Webmail خود را از طریق یک برنامه ایمیل دسکتاپی انجام دهید
یک راه مناسب برای استفاده از ویژگی­های برنامه های ایمیل دسکتاپی مانند Outlook و نیز افزایش محرمانگی ایمیل­ها، این است که ایمیل­های دریافتی وبی خود مانند جی­میل را بر روی یک حساب IMAP یا POP3 فوروارد نمایید.
مرکز اطلاعات محرمانه الکترونیکی (EPIC) ادعا می­کند که جی­میل با استخراج اطلاعات از ایمیل­ها، به محرمانگی و حریم خصوصی کسانی که از طریق سرویس­های دیگر به آدرس­های جی­میل پیغام ارسال می­کنند تجاوز می­نماید. EPIC همچنین سیاست ضبط داده های جی­میل را کشف کرده و این کار را یک تهدید برای حریم خصوصی افراد حساب می­کند.


زمانی که شما ایمیل­های خود را از یک سرویس Webmail به یک کلاینت میل دسکتاپی ایمیل فوروارد می­کنید، همچنان محتویات پیغام­های دریافتی شما پیش از فوروارد شدن ایمیل توسط ربات­های گوگل اسکن می­شود، ولی حداقل می­توانید از حساب ایمیل دسکتاپی خود به این پیغام­ها پاسخ دهید و در نتیجه پاسخ شما قابل اسکن کردن نخواهد بود.


البته شما می­توانید HTTPS را برای تمامی انتقالات جی­میل خود فعال نمایید، ولی برای افراد و سازمان­هایی که داده های محرمانه یا حساس را ارسال و دریافت می­کنند، سیستم­های ایمیل IMAP و POP3 امن­تر از سرویس­های Webmail هستند.