اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

دلیلی برای لبخندزدن

یکی از ساده‌ترین لذت‌های زندگی که معمولاً به خاطر خودکار بودن آن دیده نمی‌شود زمانی است که به کسی لبخند می‌زنید و او در جواب به شما لبخند می‌زند.

آدم‌ها ممکن است همیشه لبخند بزنند، به ویژه وقتی در جمع هستند، اما لبخند فقط نشان‌دهنده شادبودن آنها نیست. ما از لبخند برای اهداف خاص اجتماعی استفاده می‌کنیم؛ زیرا لبخند می‌تواند پیام‌های مختلفی را به دیگران برساند.

در زیر به ۱۰ روشی که می‌توان از لبخند برای فرستادن پیام در مورد قابل اعتماد بودن، جذابیت، اجتماعی بودن و ویژگی‌های بسیار دیگر در مورد خودمان استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.


1 - تشویق دیگران برای اعتماد به شما

در دنیایی که همه فقط به فکر خودشان هستند، واقعاً به چه کسی می توان اعتماد کرد؟ یک نشانه از قابل اعتماد بودن ما، لبخند است. لبخندهای واقعی پیام می‌فرستد که دیگران می‌توانند به ما اعتماد و با ما همکاری کنند. کسانی که لبخند می‌زنند معمولاً سخاوت و برون‌گرایی بیشتری دارند.

2 - جلب ملایمت و ارفاق دیگران

وقتی افراد کار بدی انجام می‌دهند و دستگیر می‌شوند معمولاً لبخند می‌زنند. آیا این کار برایشان فایده‌ای دارد؟ بر اساس تحقیقی که توسط لافرانس LaFrance و هِچ Hecht در ۱۹۹۵ انجام گرفت، می‌تواند این‌طور باشد. ما با کسانی که قانون شکنی کرده‌اند، اگر بعد از آن لبخند بزنند، با ملایمت و ارفاق بیشتری برخورد می‌کنیم. مهم نیست که آن لبخند، لبخندی دروغین باشد، لبخندی از روی بیچارگی یا یک لبخند واقعی، همه آنها باعث می‌شود برای فرد خاطی کمی تحفیف قائل شویم.

3 - رهایی از خطاهای اجتماعی

فراموش کردید به مناسبت سالگرد ازدواجتان برای همسرتان هدیه بخرید؟ اسم یک مشتری مهم را فراموش کرده‌اید؟ سهواً یک بچه کوچک را لگد زده‌اید؟ اگر چنین مواردی برای شما هم پیش آمده باشد، احتمالاً خجالت‌زده شده‌اید.

عملکرد خجالت این است که شما را از مکان‌های اجتماعی پرفشار بیرون کند. لبخندهای از روی خجالت با پایین انداختن سر همراه است و خیلی وقت‌ها هم یک خنده کوتاه احمقانه به آن اضافه می‌کنیم. این کار برای این انجام می‌شود که باعث شویم فرد مقابل اشتباه سهوی ما را فراموش کند و سریعتر ما را ببخشد؛ بنابراین لبخند از روی خجالت به ما کمک می‌کند از زندان رها شویم.

4 - در غیر این‌صورت احساس بدی پیدا خواهم کرد

گاهی اوقات به این دلیل لبخند می‌زنیم که هم مودبانه است و هم اینکه بعد از آن احساس بدی پیدا نمی‌کنیم. مثل زمانی که کسی با اشتیاق در مورد اینکه چطور مقداری پول در جیب یکی از لباس‌های قدیمی‌اش پیدا کرده برایمان حرف می‌زند. شاید خیلی جای لبخند زدن نداشته باشد اما این کار را می‌کنید چون مودبانه است.

5 - خندیدن از ته قلب

لبخند زدن راهی برای کاهش فشار ناشی از موقعیت های ناراحت‌کننده است. روان‌شناسان به آن فرضیه فیدبک چهره می‌گویند. حتی وقتی به اجبار لبخند می‌زنیم برای اینکه کمی روحیه‌مان را بهتر کند کافیست.

6 - برای درک و بینش بهتر

وقتی عصبی هستیم، توجه ما کمتر می‌شود. متوجه نمی‌شویم کنار دستمان چه می‌گذرد و فقط اتفاقی را که درست روبرویمان می‌افتد می‌بینیم. این هم از نظر لفظی و هم استعاری صدق می‌کند. وقتی مضطرب هستیم یا استرس داریم، متوجه ایده‌هایی که در گوشه‌های ذهنمان است نمی‌شویم. اما برای به دست آوردن درک از یک مشکل، دقیقاً به همین ایده‌های پیرامونی نیاز پیدا می کنیم.

7 - برای جذابیت

لبخند خانم‌ها تاثیری جادویی بر همسرشان دارد و تاثیر آن حتی از ارتباط چشمی نیز بالاتر است.

8 - پنهان کردن فکر

روان‌شناسان در گذشته تصور می‌کردند یک لبخند واقعی هیچ وقت دروغ نمی‌گوید. لبخندهای دروغین و مصنوعی فقط دهان را درگیر می‌کند درحالی که لبخندهای واقعی به چشم‌ها نیز می‌رسد.

9 - برای پول درآوردن

اقتصاددانان نیز ارزش لبخند را دریافته‌اند، اما آیا لبخند می‌تواند واقعاً برایمان پول‌ساز باشد؟ تید و لوکارد Tidd and Lockard در سال ۱۹۷۶ در تحقیق خود دریافتند مستخدم‌هایی که لبخند می‌زنند انعام بیشتری دریافت می‌کنند.

بطور کلی‌تر افرادی که در صنایع خدماتی هستند، مثل مهمانداران هواپیما یا آنها که در بخش سرگرمی و مهمان‌نوازی هستند، برای لبخندزدن به مشتریان خود پول می‌گیرند. اما مراقب باشید. تضاد مداوم بین آنچه واقعاً احساس می‌شود و آنچه نشان داده می‌شود می‌تواند موجب خستگی فرد و فرسودگی شغلی شود.

10 - لبخند بزنید تا دنیا به شما لبخند بزند

یکی از ساده‌ترین لذت‌های زندگی که معمولاً به خاطر خودکار بودن آن دیده نمی‌شود زمانی است که به کسی لبخند می‌زنید و او در جواب به شما لبخند می‌زند.

اما همان‌طور که ممکن است متوجه شده باشید همه آدم‌ها در جواب یک لبخند، لبخند نمی‌زنند. هینز و توم هاو (Hinsz and Tomhave) در سال ۱۹۹۱ در تحقیق خود بررسی کردند که چه نسبت از افراد لبخند را با لبخند جواب می‌دهند. نتایج آنها نشان داد که حدود 50 درصد از افراد اینگونه رفتار می‌کنند. در مقایسه معمولاً هیچ‌کس اخم را با اخم جواب نمی‌دهد.

11 - لبخند برای طول عمر

اگر هیچ‌کدام از این تحقیقات نتوانست لبخندی روی لبان شما بنشاند این را هم در نظر بگیرید؛ افرادی که زیاد لبخند می‌زنند معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. در یک تحقیق که روی تصاویر بازیکنان بیسبال در سال ۱۹۵۲ انجام گرفت مشخص شد آنها که لبخند زده بودند تا هفت سال بیشتر از همسانان خود عمر کرده‌اند.

شاید حالا دلیلی برای لبخندزدن پیدا کرده باشید.

نشانه خیانت یک مرد

همه چیز خوب و کامل به نظر می رسد، شوهرتان از نگاه همه یک مرد کامل است، اما خودتان احساس می کنید که یک جای کار می لنگد. احساس می کنید اشکالی وجود دارد، و ناگهان خود را در حال بررسی موبایل و جیب های او می یابید. تلخی واقعیت شما را غافلگیر می کند: او به شما خیانت می کند. بسیاری از ما این تجربه دردناک را داشته ایم. در این مواقع از خود می پرسیم:

آیا اشتباهی از من سر زده است؟ آیا به اندازه کافی خوب نبوده ام؟ آیا نشانه هایی وجود داشت که آنها را نادیده رفتم؟ به گزارش برترین ها تحقیقات نشان می دهند که بعضی از مردان بیشتر از دیگران به خیانت تمایل دارند، و معمولاً فرد خیانتکار قبل از اینکه دیر بشود دست خود را رو می کند. در این جا چیزهایی را به شما معرفی می کنیم که ممکن است نشانه خیانت یک مرد باشند. البته یادتان باشد استثنائاتی هم وجود دارند و دیدن این نشانه ها هیچ چیزی را به طور 100 درصد نشان نمی دهد .


1. بهترین دوست او خیانت می کند

می خواهید بدانید او خیانتکار هست یا نه؟ به دوستانش نگاه کنید. 77 درصد مردان خیانتکار دوستی صمیمی دارند که او هم به همسر خود خیانت می کند. همچنین تحقیقات حاکی از آن است که مردانی که پدران خیانتکار دارند بیشتر از سایرین به بی وفایی روی می آورند. این مردان در دنیایی زندگی کرده اند که خیانت در آن عادی است.

روش پیشگیری: قبل از اینکه با کسی وارد رابطه عاطفی شوید، سعی کنید از دیدگاه های او راجع به وفاداری مطلع شوید. آیا وفاداری و احترام به احساس طرف مقابل برای او مهم هست؟ اگر طرف مقابل شما وفاداری را یکی از شرایط اصلی یک رابطه نمی داند شاید بهتر باشد راجع به او تجدیدنظر کنید.


--------------------------------------------------------------------------------

2. دروغ گفتن برایش آسان است

خیانتکارها دروغ می گویند، و این رفتار معمولاً به صورت یک عادت در می آید. اگر مردی در مقابل چشم شما به رئیسش، به همکارانش، به مادرش و ... دروغ می گوید، احتمالا دروغ گفتن به شما هم برای او سخت نخواهد بود. اگر احساس می کنید که او راجع به چیزهای ساده ای که افراد عادی در موردشان دروغ نمی گویند دروغ می گوید، مثلا برای دیر آمدن، زنگ نزدن و غیره بهانه می آورد، ممکن است در آینده با مشکل روبرو شوید.


روش پیشگیری: نباید به مردی که به راحتی دروغ می گوید زود اعتماد کرد. بسته به بزرگ یا کوچک بودن دروغ، لازم است بی درنگ او را فراموش کنید یا به او بفهمانید که باید با شما روراست باشد. اگر همچنان به دروغگویی ادامه می دهد، آن وقت واقعا باید فکری به حال خودتان بکنید!


--------------------------------------------------------------------------------

3. نگران مشکلات اقتصادی است


محققان  دانشگاه کانزاس به یافته های جدیدی دست یافته اند مبنی بر اینکه مردان با روی آوردن به روابط کوتاه مدت  به خطر، و از جمله به خطرات اقتصادی، واکنش نشان می دهند. این واکنش کاملاً ناخودآگاه است و درواقع راهی است برای نجان نسل انسان. این خطر در گذشته های دور می توانست حمله یک گله شیر باشد، و در حال حاضر به صورت مشکلات اقتصادی بر سر راه انسان قرار می گیرد.

روش پیشگیری: اگر همسرتان کارش را از دست داده یا با مشکلات مالی روبرو است، عشق و حمایت خود را از او دریغ نکنید و به او ثابت کنید که کنارش هستید.


--------------------------------------------------------------------------------

4. درآمدش از شما کمتر است


مردانی که از نظر مالی به همسران خود وابسته هستند دو برابر بیشتر از مردانی که درآمدی برابر با درآمد همسرشان دارند مرتکب خیانت می شوند. محققان می گویند مردانی که احساس می کنند از نظر اقتصادی ضعیف و ناکارآمد هستند سعی می کنند از طریق داشتن روابط متعدد مردانگی و قدرت خود را ثابت یا بیشتر کنند.

روش پیشگیری: اگر شوهرتان شغلی ندارد یا درآمدش از شما کمتر است، سعی کنید به او بفهمانید که نقش او در رابطه تان همچنان مهم است و کمک های غیرمالی او از چشم شما ارزشمند و محترم هستند. مردان میل شدیدی به تحسین شدن و قدردانی دارند، و از اینکه ضعیف و بی کفایت به نظر برسند متنفرند.


--------------------------------------------------------------------------------

5. با شما نزدیک و صمیمی نیست



گاهی آنقدر سرمان شلوغ است، و آنقدر غرق کارها و وظایف روزمره می شویم که بیشتر به نظر می رسد که همکار هستیم تا زن و شوهر. نارضایتی احساسی، و نه جنسی، اولین دلیلی است که مردان خیانت خود را به آن نسبت می دهند. تنها چیزی که مردان به آن نیاز دارند احساس دوست داشته شدن و ارزشمندی است. اگر شما این نیاز او را تامین نکنید، برای تامین آن به دیگران پناه خواهد برد.

روش پیشگیری: سعی کنید زمان بیشتری را به همسرتان اختصاص دهید. محققان می گویند زوج هایی که روزانه دست کم 30 دقیقه را در کنار هم سپری می کنند، کمتر در معرض خطر جدایی و اختلاف قرار دارند.


--------------------------------------------------------------------------------

6. ترجیح می دهد به تنهایی مشکلش را حل کند


صحبت کردن در مورد مشکلات و ناراحتی ها برای بسیاری از مردان دشوار است. وقتی مردی در محل کار خود با شکست روبرو می شود، یا در معامله ای ضرر می کند و ... حس مردانگی او به او اجازه نمی دهد که گوشه ای بنشیند و گریه یا دعا کند. بلکه سعی می کند با برقراری روابط مختلف ( و شاید بتوان گفت با فتح قلب زنان دیگر) قدرت خود را ثابت کند.

روش پیشگیری: اگر تغییری در حالات شوهرتان مشاهده می کنید، مثلا احساس می کنید که بیش از حد ساکت، منزوی و یا عصبی است، به آرامی و مهربانی سر صحبت را با او باز کنید. شاید او با چالشی مواجه است که نمی داند چگونه باید راجع به آن صحبت کند. مراقب باشید احساس نکند که می خواهید او را سوال پیچ، سرزنش یا نصیحت کنید.


--------------------------------------------------------------------------------

7. از خودراضی و خودشیفته است


آیا شوهرتان خودش را خیلی قبول دارد؟ ایا فکر می کند آنقدر فوق العاده است که همه دنیا باید به او احترام بگذارند؟ آیا به احساسات شما بی تفاوت است و دوست دارد همیشه خودش در مرکز توجه باشد؟ مردانی  که به خودشیفتگی مبتلا هستند دوست دارند مورد توجه سایر زنان باشند و از سوی آنها مورد تشویق و تحسین قرار بگیرند. به همین دلیل 99 درصد آنها مرتکب خیانت می شوند.

روش پیشگیری: اگر احساس می کنید همسرتان به خودشیفتگی مفرط مبتلا است، حتما با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید.





--------------------------------------------------------------------------------

8. با وجود داشتن سن بالا هرگز درگیر یک رابطه جدی نبوده است

اگر به تازگی با آقایی آشنا شده اید که در دهه چهارم زندگی خود است ولی همسر و بچه ای ندارد، زیاد خوش بین نباشید چون این می تواند یک نشانه هشداردهنده باشد. اگر مردی تا سن 40 سالگی خود را به کسی متعهد نکرده و مسئولیتی را نپذیرفته است، هیچ تضمینی وجود ندارد که به شما پایبند شود، به خصوص که بعضی کارها در طول زمان به صورت عادتی درمی آیند که ترکشان آسان نیست.

روش پیشگیری: اگر احساس می کنید مردی از تعهد و مسئولیت گریزان است هیچ اشکالی ندارد که با او بیشتر آشنا شوید. اما چشم هایتان را باز کنید چون ممکن است هرگز به همسر ایده آلی که به دنبالش هستید تبدیل نشود.

۵ مورد از شایع ترین عاداتی که در ازدواج های بد وجود دارد

1 - خودخوری و همه چیز را درون خود نگاه داشتن
هر زوجی با چالش هایی روبه رو است اما اگر در مورد این مشکلات با همسرتان صحبت نکنید، تنش ناشی از این اختلاف زناشویی و فاصله پیدا کردن میان شما افزایش خواهد یافت. افرادی که در خانواده هایی بزرگ می شوند که در مورد بیان مشکل شان با دیگران به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند، به راحتی می توانند به نحوی سازنده با همسرشان صحبت کنند اما بسیاری از افراد در دوران کودکی، این مهارت های ارتباطی را نیاموخته اند و نیاز به ابزارهایی دارند تا بتوانند درباره موضوعات حساس به طریقی ایمن سخن بگویند.

چطور این مشکل را حل کنیم
مهارت های ارتباطی تان را بهبود بخشید. برای این کار می توانید به کتاب هایی که در این مورد نوشته شده اند، رو بیاورید. مشاوران ازدواج یک گزینه خوب دیگر است. البته باید توجه داشته باشید مشاور ازدواجی را انتخاب کنید که بتواند به طور موثری مهارت های ارتباطی را به شما بیاموزد.

2 - به حرف هم گوش ندادن
هرکسی می خواهد حرف هایش شنیده شود اما همسران در ازدواج های دچار مشکل اغلب به نحوی درست و موثر به یکدیگر گوش فرا نمی دهند. هنگامی که درست به حرف های یکدیگر گوش نمی دهیم، با شنیدن یک کلمه تحریک می شویم و از ادامه بحث سرباز می زنیم. هنگامی که شخصی حرفش شنیده نمی شود احساس می کند در مورد خصوصی ترین بخش های خودش با دیگری سهیم نمی شود، زیرا نمی خواهد در معرض آسیب قرار گیرد. اما هنگامی آنها حس کنند که حرف های شان شنیده می شود، مکالمه عمیق تر می شود.

چطور این مشکل را حل کنیم
با همسرتان به توافق برسید تا در نوبت های ۳ تا ۵ دقیقه ای بدون قطع حرف دیگری به سخنان او گوش کنید. هنگامی که شروع به شنیدن می کنید، دیدگاه جدیدی از همسرتان به دست می آورید.

3 -  مقصر دانستن یکدیگر
در ازدواج های ناشاد که افراد درگیر مشاجره های حل و فصل نشده و دلخوری های سرکوب نشده هستند اغلب به جای اینکه مسوولیت شان را قبول کنند، همسرشان را مقصر می دادند. اما مقصر دانستن طرف مقابل مشکلی را حل نمی کند با این کار تنها اختلافات بالا می گیرد.

چطور این مشکل را حل کنیم
سعی کنید موضوع های اساسی را که واقعا بر سر آن نزاع دارید پیدا کنید. به عنوان نمونه آیا احساس می کنید حرف های شما شنیده نمی شود و مورد عشق و احترام همسرتان قرار ندارید. اگر در یافتن این موضوعات اصلی مورد اختلاف دچار مشکل هستید، از خودتان سوال کنید این اختلاف چه چیز و چه کسانی را به یادتان می آورد؟ هنگامی که متوجه شدید چه چیزی عامل این اختلاف است، می توانید الگوهای فکری و رفتاری تان را تغییر دهید.

4 - قدر یکدیگر را ندانستن
یکی از شایع ترین مشکلات در ازدواج، ندانستن قدر همسر و کاهش حساسیت به نیازهای او در طول زمان است.شاید همسرتان دیگر هنگامی که از سر کار برمی گردید، به شما سلام نکند. شاید شوهر، دیگر از اینکه زن غذای محبوب او را برای شام پخته است، تشکر نکند. اما همه ما نیاز به تحسین و ابراز احساسات داریم. بدون اینها فرد شروع به احساس تنها بودن، نادیده گرفته شدن و قدرنشناسی می کند.

چطور این مشکل را حل کنیم
با دادن یک هدیه یا یک تشکر ساده سپاسگزاریتان را نسبت به همسرتان نشان دهید. برای بهبود رابطه تان وقت بگذارید، به عنوان نمونه قراری برای رفتن به یک رستوران بگذارید. ممکن است آنقدر نسبت به همسرتان دلخور و خشمگین باشید که سپاسگزاری او برایتان مشکل باشد. حتی اگر این چنین است توصیه این است که سپاسگزاری تان را انجام دهید. هر بار با انجام این کار دیوار دلخوری و خشم اندکی پایین می آید. همچنین با به یاد آوردن چیزهایی در همسرتان که زمانی دوست داشتید و گفتن آنها به او و چیزهایی در رفتار او که شما را آزار می دهد در یک زمان آرام، صمیمیت خودتان را با همسرتان بیشتر کنید.

5 - زود تسلیم شدن

در بهبود دادن به روابط تان عجله نداشته باشید به خصوص اگر در این مورد تلاش کرده اید و نتوانسته اید به تنهایی ازدواج تان را بهبود بخشید.

چطور این مشکل را حل کنیم

به خودتان زمان بدهید. انتظار نداشته باشید دلخوری و بی اعتمادی به سرعت از بین برود. دست کم ۳ ماه وقت بدهید تا ببینید مشاوره با یک روان درمانگر یا به کار بستن توصیه ها از کتاب های بهبود روابط به ازدواج شما کمک می کند یا خیر. تغییر ممکن است به آهستگی رخ دهد. اما از این قدم های کوچکی که در این مسیر برداشته اید ، نگران نباشید. یک تغییر کوچک می تواند تاثیر بزرگی در شروع تغییر دادن یک الگوی ارتباطی باشد.