اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اول عشق بعد ...

موفقیت در ازدواج را به حساب تقدیر نگذارید. اگر چه قبل از جشن ازدواج شاد هستید، اما پس از آن مسائلی وجود دارد که می‌تواند اوضاع را خراب کند و شادی شما را تبدیل به اندوه و ناراحتی کند ...

اکثر زوجین در دوران ماه عسل خود احساس تردید می‌کنند وبسیاری از آن‌ها به یکباره تصمیم می‌گیرند که به خانه شان باز گردند.  بعضی‌ها هم کارهایی را که قبل از جشن ازدواج انجام‌شان می‌دادند، دیگر به آن خوبی انجام نمی‌دهند . بنابراین اگرشما یک تازه عروس هستید یا حتی از گروهی هستید که سال‌ها برای ازدواج صبر کرده‌اید، چه‌طور می‌توانید ازدواج موفقی داشته باشید؟برای پاسخ به این سؤال، می‌توان گفت، به کارهایی که زوج‌های موفق انجام می‌دهند و به رازهایی که آن‌ها در روابط‌شان اعمال می‌کنند، توجه کنید.

زوج‌های موفق انتظارات‌شان را از یکدیگر صریحا بیان می‌کنند.

ازدواج با دوران نامزدی متفاوت است.پس از ازدواج شما انتظاراتی از همسر خود دارید که با انتظارات دوران نامزدی تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال درطول دوران نامزدی، شما از زندگی دانشجویی و درآمد اندک رضایت دارید، اما بعد از آن، یعنی بعد از ازدواج، توقع دارید تا همسرتان حقوق ثابتی داشته باشد. و یا مردان در دوران نامزدی ممکن است کمتر از دست پخت همسرشان بخورند در حالی که دارای عادات غذایی خاصی هستند بنابراین لازم است تا همسر خود را از این امر مطلع کنند . زوج‌های موفق، قبل از ازدواج‌شان صریحا در مورد انتظارات‌شان با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و اگر یک اختلاف جدی میان آن‌ها وجود داشته باشد (به عنوان مثال مرد فرزند بخواهد ولی زن مخالفت کند)، همان موقع درباره این که آیا با هم ازدواج کنند یا نه، به‌طور جدی فکر می‌کنند. بعد از ازدواج نیز زوج‌های موفق، به‌طورمداوم با هم گفت‌وگو می‌کنند تا انتظارات‌شان را از زندگی زناشویی مرورکنند. اگر انتظارات‌شان با دیگری در تضاد بود، ارتباط‌شان را قطع نکرده، بلکه ادامه می‌دهند تا به  توافق و درکی متقابل برسند. اگر چه لازم است تا برای همسان شدن به همسر حتی الامکان گذشت را تمرین کنند .

زوج‌های موفق، بیش از هرچیز دیگری به یکدیگر اهمیت می‌دهند. آن‌ها به عقاید زوج‌شان علاقه نشان می‌دهند وهمسرشان را جدی می‌گیرند.

زوج‌های موفق هویت‌شان را حفظ می‌کنند.

اگر چه شما قبل از ازدواج مستقل بوده‌اید، اما بعد از آن شما درگیر شخص دیگری می‌شوید که زوج شما خواهد بود. مخصوصا اگر ازدواج، فرزندانی در پی داشته باشد، روز به‌روز  زندگی‌تان به‌طور چشمگیری به‌هم نزدیک‌تر خواهد شد و نتیجه اغلب این است که به یکدیگر وابسته می‌شوید، به‌گونه‌ای که حس می‌کنید، شخصی دائما به شما چسبیده  است. زوج‌های موفق به خوبی این را می‌دانند که ازدواج می‌تواند احساس در مخمصه افتادن را به آن‌ها  القا کند.

حتی اگر عشق زیادی بین‌شان وجود داشته باشد. بنابراین، همدیگر را دائما به با هم بودن تشویق نمی‌کنند، بلکه یکدیگر را ترغیب می‌کنند که زمانی را هم به خود اختصاص دهند؛یعنی به تنهایی لحظاتی را با سرگرمی‌ها و دوستان‌شان سپری کنند. با این روش، هرکدام از زوجین با هویت‌‌ وارد ازدواج می‌شود، آن را حفظ می‌کند و همیشه نیز هویت خود را زنده نگاه می‌دارد.حفظ هویت باعث می شود تا طرفین در زمینه های مورد علاقه و تخصصی خویش بتوانند رشد و ارتقاء یابند و از همکاری  و حمایت دیگری  بهره ببرند .

زوج‌های موفق یکدیگر را در راس امور قرار می‌دهند.

به محض این که ازدواج می‌کنید، این امکان وجود دارد که ادب و احترام میان شما کم‌رنگ شود... در دوران نامزدی، یا  اوایل ازدواج، چیزهای کوچکی از قبیل کمک کردن به هم را به‌یاد داشتید و مسائل بزرگ‌تری هم چون محترمانه به حرف هم گوش کردن را فراموش نمی‌کردید... اما ازدواج می‌تواند باعث دنیایی از تغییرات شود.

اغلب بعد از ازدواج، احترام گذاشتن به یکدیگر را فراموش می‌کنید واین امکان وجود دارد که اهمیت دادن به زوج‌تان کم شود و توجه شما بیشتر به مسائل دیگری چون کار، سرگرمی‌ها، یا بچه‌ها معطوف شود و به‌جای همسرتان، آن‌ها را در اولویت قرار دهید.زوج‌های موفق، بیش از هرچیز دیگری به یکدیگر اهمیت می‌دهند. آن‌ها به عقاید زوج‌شان علاقه نشان می‌دهند وهمسرشان را جدی می‌گیرند. این زوجین، زمانی که با دیگران صحبت می‌کنند، از همسرشان با الفاظی زیبا یاد می‌کنند وخلاصه این‌که هرگز وجود یکدیگر را بی اهمیت نمی‌دانند، قدر هم را خوب می‌دانند و همیشه به خاطردارند از این‌که با هم ازدواج کرده‌اند، چه‌قدر خوش‌بخت‌اند.

زوج‌های موفق کاملا به این موضوع واقف‌اند که عشق ورزیدن بسیار مهم‌تر از پیروز بودن در یک بحث وگفت‌وگو است.

زوج‌های موفق یاد می‌گیرند به‌خوبی مشکلات‌شان را حل کنند.

جان گوتمن، روانشناس آمریکایی به‌مدت بیست سال روی زوج‌ها تحقیق و بررسی کرد وبه این نتیجه رسید که عامل اصلی موفقیت یا شکست در ازدواج این است که آیا زوجین می‌توانند مشکلات‌شان را با یکدیگر حل کنند یا نه؟

زمان‌هایی وجود دارد که شما با یکدیگر توافق ندارید و این‌جاست که این اختلافات باعث رنجش شما می‌شود. مطمئنا نباید با اضافه کردن خشونت و بدرفتاری، این رنجش را زیادتر کنید؛ اما اگر همسرتان چیزهایی را برخلاف میل‌تان می‌خواهد،یا کارهایی را انجام می‌دهد که با نظر شما مغایرت دارد، شما باید این اختلافات را با هم حل کنید. زوج‌های موفق، هرچند که احساس بدی میان‌شان حکم‌فرما باشد، درعین حال ارتباط‌شان را حفظ می‌کنند. آن‌ها در مورد اختلافات‌شان با یکدیگر گفت‌وگومی‌کنند و بنابراین، گفت‌وگوی میانشان به نتیجه‌ای مسالمت‌آمیز منتهی می‌شود...زوجین به یکدیگر لبخند می‌زنند وبه جای نق زدن وعیب‌جویی، ازیکدیگر حمایت می‌کنند. زوج های موفق راه های اصولی برای یک مشاجره نتیجه بخش را را می دانند و اجازه نمی دهند گفتگوی آنها در این مواقع به صحنه زد و خورد و توهین و اتهام تبدیل شود .

زوج‌های موفق به‌خوبی از بودن باهم لذت می‌برند.

در شروع ازدواج، عشق و علاقه زیادی بین زوجین وجود دارد، اما باید به‌یاد داشته باشید، زمانی که ازدواج می‌کنید، سال‌هایی را پیش‌رو خواهید داشت که قرار است این علاقه عمیق‌تر شود. به علاوه، امروزه ازدواج‌ها  اغلب با فشارهای روانی بسیار زیادی همراه است... زوج‌های موفق می‌دانند که چگونه از همراهی یکدیگر لذت ببرند.شما باید با جدیت، رابطه عاشقانه‌تان را در اولویت قراردهید و زمان و فضای لازم را برای این رابطه فراهم کنید. شما نیازمند این هستید که به‌صورت مداوم از نیازهای همسرتان آگاهی داشته باشید و راه‌های جدیدی را برای راضی نگه داشتن یکدیگر پیدا کنید. زوج‌های موفق مهربان و با عاطفه هستند. اگر گاهی اوقات بین آن‌ها ازنظر عاطفی خلا ایجاد شود، با کوتاه آمدن، با خلق لحظاتی خوش و دانستن قدر یکدیگر از شر این احساس خلاص می‌شوند.

دو شعر از شهریار

دو شعر از استاد:
بخشی از حیدربابا


حیدربابا ، دوْنیا یالان دوْنیادى
سلیماننان ، نوحدان قالان دوْنیادى
اوغول دوْغان ، درده سالان دوْنیادى
هر کیمسَیه هر نه وئریب ، آلیبدى
افلاطوننان بیر قورى آد قالیبدى

تو بمان و دگراناز تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران
رفتم از کوی تو لیکن عقب سرنگران
ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
تو بمان و دگران وای بحال دگران
می‌روم تا که به صاحبنظری باز رسم
محرم ما نبود دیده‌ی کوته‌نظران
دلِ چون آینه‌ی اهل صفا می‌شکنند
که ز خود بی‌خبرند این زخدا بی‌خبران
سهل باشد همه بگذاشتن و بگذشتن
کاین بود عاقبت کار جهان گذران
شهریارا غم آوارگی و در بدری
شورها در دلم انگیخته چون نوسفران

کارهای جدید

از زندگی خسته شده‌اید؟ دیگر زندگی به کامتان نیست! نگران نباشید چون عده‌ی زیادی هم مثل شما هستند و با این مشکلات دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. لذا برای آن حتماً راه حلی اندیشیده شده است. با سری به کتابفروشی‌های مختلف می‌توانیم تعداد زیادی از کتاب‌هایی که به این منظور تهیه شده اند را ببینیم. لیست صدتایی زیر به بیان نکات بسیار ساده و جذاب در این زمینه می‌پردازد که شاید با اینکه همه‌ی ما آن‌ها را می‌دانیم، ولی ندانیم که می‌دانیم!  با هم این لیست را می‌خوانیم:

۱- اشتباهاتتان را بپذیرید

۲-از اشتباهات اطرافیان و دوستانتان بگذرید و چشم پوشی کنید

۳-برای خودتان سرگرمی جدیدی انتخاب کنید

۴-منظم باشید و نظم خاص و مورد قبول خود را اجرا کنید

۵-دوستان جدیدی پیدا کنید

۶-کار جدیدی پیدا کنید

۷-رژیم غذاییتان را تغییر دهید

۸-احساساتتان را روی کاغذ پیاده کنید. به عبارت دیگر برای خودتان یک دفترچه‌ی خاطرات تهیه کنید

۹-جملات صبحگاهی خاص خود را پیدا کنید!( هر روز صبح یک جمله‌ی مثبت را بیان کنید)

۱۰-به مسافرت بروید.

۱۱-ریسک پذیر باشید( خطر پذیری باعث افزیش نشاط در زندگی می‌شود)

۱۲-فعالیت اقتصادی خود را بنا کنید.(بی‌کار نمانید و شروع کنید به دنبال کار بگردید و اگر هم نشد خودتان کاری را راه‌بیاندازید)

۱۳-زبان جدیدی یاد بگیرید.( یاد گرفتن زبان شما را با دنیایی جدیدتر آشنا می‌کند)

۱۴-دلیلی برای پذیرفتن نظرات دیگران بیابید.

۱۵-دکوراسیون محل کارتان را تغییر دهید.

۱۶-به خودتان پاداش بدهید.

۱۷-صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید.

۱۸-قدرت تمرکزتان را افزایش دهید.( برای این کار می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی که وجود دارد استفاده کنید)

۱۹-یک وبلاگ برای خودتان دست و پا کنید!

۲۰-یک کتابچه‌ی الکترونیکی بنویسید ودر اینترنت منتشر کنید.

۲۱-تلاش کنید ولی زیاد رویایی فکر نکنید.

۲۲-کارشکنی و بی قانونی را بگذارید کنار

۲۳-دلیلی برای دوست داشتن خودتان پیدا کنید!

۲۴-چیزهای جدید را تجربه کنید

۲۵-از دعوا کردن برحذر باشید

۲۶-از تلف کردن انرژی‌تان جلوگیری کنید.

۲۷-یادبگیرید که چشم پوشی کنید

۲۸-قدردان زحمات دیگران در قبال خودتان باشید

۲۹-ول کن قضیه نباشید!

۳۰-خانه تان را تمیز کنید

۳۱-فعالیت های روزانه تان را بنویسید

۳۲-نظرات منفی که در مورد خودتان دارید را حل کنید.

۳۳-مهارت های جدیدی را یاد بگیرید

۳۴-به مانند پولتان که همیشه حسابش دستتان است، حساب زمانتان را هم داشته باشید

۳۵-ورزش کنید

۳۶-مثل والدین باشید!

۳۷-دیوارهایی را که اطراف خودتان ساخته‌اید نابود کنید

۳۸-چیزهایی که باعث ناراحتی‌تان می‌شود را از خود و خانه‌تان دور کنید

۳۹-هفته‌ای یک کتاب بخوانید

۴۰-در دوره های یک ماهه خود را مجبور به کاری کنید

۴۱-به دوستان قدیمی‌تان زنگ بزنید و جویای احوالشان شوید.

۴۲-پیگیر اتفاقات باشید

۴۳-بازی کنید!( بعضی وقت‌ها مثل بچه ها رفتار کردن و با آنها بازی کردن باعث افزایش روحیه‌تان می‌شود)

۴۴-کسانی که به شما بدی کرده اند را ببخشید

۴۵-بی خیال حل مشکلات سخت شوید!

۴۶-با دشمنان قدیمی‌تان صلح کنید

۴۷-به یک دوست نزدیک قول بدهبد  پابند به قولتان باشید

۴۸-اگر از کسی واقعاً بدتان می‌آید، با او قطع رابطه کنید! ( به همین سادگی! می‌توان جلوی بسیاری از ناراحتی‌ها را گرفت!)

۴۹-چیزیکه برای مدتها می خواستید را برای خودتان بخرید!

۵۰- قضاوت کردن را کنار بگذارید

۵۱-طرز لباس پوشیدتان را عوض کنید

۵۲-حداقل روزی ۱۰ باز لبخند بزنید

۵۳-بعضی از خاطرات گذشته را فراموش کنید

۵۴-یک درخت در باغچه تان بکارید.

۵۵-به یک شهر دیگربروید!

۵۶-عضو گروه جدیدی شوید

۵۷-تلویزیون نگاه نکنید

۵۸-سرگرمی‌های غیرعادی ای برای خودتان دست و پا کنید

۵۹-یکی را  تصادفی انتخاب کرده و بغل کنید!!

۶۰-یک مهمانی غیرمترقبه برگزار کنید!

۶۱-به پیاده روی بروید!

۶۲-یک حیوان خانگی بخرید

۶۳- یک نامه‌ی تشکر آمیز برای دوستانتان بنویسید

۶۴- روزانه تمرین مدیتیشن کنید

۶۵-از جملات زیبا استفاده کنید

۶۶-نسبت به خودتان هم همین کار را بکنید

۶۷-اگر در چیزی شک کردید، کاری که دلتان می‌گوید را انجام دهید

 

۶۹-از کسی تقلید نکنید

۷۰-اهدافتان را بشناسید

۷۱-به دیگران کمک کنید

۷۲-اجتماعی باشید

۷۳-زمانی را هم به تنهایی بگذرانید

۷۴-بعضی چیزها را هم خودتان تعمیر کنید.

۷۵-کارهای با ارزش انجام دهید

۷۶-سعی کنید که عادت کنید  قبل از انجام هر کاری کمی فکر کنید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید

۷۷-موارد مختلف زندگی تان را درجه بندی کنید.

۷۸-درک کنید که دیگران از شما چه می خواهند

۷۹-عادت های بدتان را ترک کنید

۸۰-غرو لند کردن را ترک کنید

۸۱-چیزی که ازش بدتان می‌آید را از خودتان دور کنید

۸۲-سعی کنید هر روز بهتر از دیروز باشید

۸۳-به حرفهای منتقدانتان گوش دهید

۸۴-بدانید که زندگی خودش شکل نمی‌گیرد٬ بلکه براساس واکنش شما به مسائل مختلف زندگی شکل می گیرد. در موارد مختلف زندگی درست واکنش دهید!

۸۵-بخنیدید

۸۶-به سمت چیزی که علاقه دارید حرکت کنید

۸۷-به احساساتتان اعتماد کنید

۸۸-طوری زندگی کنید که انکار دارید تفریح می‌کنید

۸۹-از زندکی‌تان یک داستان درست کنید. اتفاقات مختلف زندگی تان را ثبت کنید و براساس آنها برای خودتان داستان‌هایی بنویسید که شما در آن نقش اول را دارید و یک قهرمان هستید!

۹۰-دنباله رو دیگران نباشید

۹۱-به اعتقاداتتان توجه کنید

۹۲-دروغ نگویید!

۹۳-موقعیت‌های مختلف را در زندگی تان پیش‌بینی کنید. اینگونه عمل کردن در زندگی ساده‌تر خواهد بود

۹۴-در امروز زندگی کنید

۹۵-منتظر اتفاقات غیر منتظره باشید

۹۶-لذت ببرید!

۹۷-قوانین خاص خود را داشته باشید

۹۸-حسادت نکنید.

۹۹-عاشق باشید! نه فقط به دیگران که خودتان!

۱۰۰- افسوس گذشته‌ها را نخورید!

۶۸-چه پیروز چه بازنده، اظهار نظر نکنید