اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

هر روز زیبا تر از دیروز

بسیاری از ما روزانه احساسات نه چندان خوشایندی را در مورد خود تجربه می کنیم. کلماتی از جمله من ارزشی ندارم. لیاقت هیچ کاری ندارم . از خودم رضایت ندارم. و ... عباراتی است که از عدم رضایت درونی و ضعف در اعتماد به نفس حاصل می شود . چنین احساساتی باعث می شود انگیزه خود را در لحظاتی از دست داده و در را به روی امید واری و تلاش ببندیم. اعتماد به نفس پایین حتی می تواند بر روابط ما نیز تاثیرات منفی گذارده و روحیه یاس و منفی نگری را در ما افزون تر کند . لذا در این مقاله سعی نموده ایم با ارائه راهکارهای عملی شما را در ایجاد احساسات مثبت و امید بخش یاری دهیم.

 خودتان را ببخشید. اگر در گذشته دچار اشتباهاتی شده اید که احساس کم ارزشی در شما ایجاد می کنند، باید آنها را رها کرده و خودتان را ببخشید. همه ما دچار اشتباه می شویم، بنابراین دلیلی وجود ندارد که خودتان را به خاطر آن اشتباهات سرکوب کنید. اگر کوله باری از شکست های عاطفی و مشکلاتی که در کودکی داشته اید را به دوش خود می کشید، همین حالا آنرا به زمین بیندازید، خودتان را ببخشید . "بخشیدن یعنی آزاد کردن زندانی و این زندانی کسی نیست جز خود شما"

 

با خودتان صادق باشید. دوست داشتن فردی به آن معناست که با خود و احساسات درونی تان صادق باشید. اگر خوشحال هستید شادی خود را بروز بدهید. اگر هم ناراحت هستید غم و اندوه خود را پنهان نکنید. زمانیکه در مورد احساسات خود صادق باشید، دیگر لازم نیست که به خودتان دروغ بگویید و احساسات منفی خود را دفن کنید. تازه این کار به شما کمک می کند که دامنه اصلی افکار خود را کشف کرده و ببینید که افکار منفی از کجا به سوی شما روانه می شوند. افکار منفی خود را تغییر داده و شفا و رشد شخصی را جایگزین آن نمایید.

 

به خودتان بگویید: "من خودم را دوست دارم و خودم را همانگونه که هستم، بدون هیچ گونه قید و شرطی می پذیرم"

 

از نظر معنوی خودتان را رشد دهید. زمانیکه مدتی را صرف می کنید تا از نظر معنوی خودتان را رشد و پرورش دهید، دوست داشتن فردی هم خودش به صورت اتوماتیک ایجاد می شود. شما فرد آرام تر، متصل تر، مهربانتر، دوست داشتنی تر و دلسوز تری خواهید شد. شما ذهنی را تقویت می کنید که هر روز زیبا تر از دیروز خواهد بود. چگونه می توانید در طول این فرایند خودتان را دوست نداشته باشید؟

 

تاییدهای مثبت روزانه داشته باشید

 

 شکرگزار باشید. به خاطر تمام چیزهای که دارید قدردان باشید و به خاطر انسانیت خود سپاسگزار باشید. به خاطر استعدادها و توانایی هایی که دارید، اینکه سالم، زنده، و قادر به ایجاد تغییر در روند زندگی خود هستید، قدردان باشید.

 

 آرزوهای خود را پرورش دهید. چرا به خودتان و آرزوهایتان بی توجهی می کنید؟ زمانیکه شما آرزوهای خود را تقویت می کنید، زندگی برایتان شیرین تر خواهد شد و راحت می توانید آن را به سمت دلخواه هدایت کنید. هر لحظه از زندگی لذت بخش است چراکه شما طی آن خودتان را به صورت کامل ابراز می کنید. 20 سال دیگر شما به خاطر کارهایی که می توانستید و انجام ندادید خیلی پشیمان می شوید تا کارهایی که انجام داده اید. بنابراین کمر به کار ببندید، اسکله امن را ترک کنید و بادهای تند را به سوی خود جذب کنید. رویا پردازی کنید، جستجو کنید، کشف کنید.

 

 اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. آگاهانه به دنبال موقعیت هایی باشید که به واسطه آن اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند. به عنوان مثال اگر در انجام کار خاصی تبحر دارید، وقت بیشتری روی انجام آن صرف کنید تا اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند. در کنارش معلومات خود را نیز افزایش دهید.

قدری هیجان به زندگی خود اضافه کنید. زندگی باید لذت بخش باشد. زندگی و خودتان را بیش از اندازه جدی نگیرید.

 استراحت کنید. برای اینکه بتوانید نیروی تازه ای بیابید، نیاز به زمان دارید. اگر دائما در حال کار کردن باشید بدون اینکه به سلامت خود توجه کنید به آن معناست که خودتان را به اندازه کافی دوست ندارید که از خود مراقبت کنید. زمان خود را با سکوت، و تصاویر زیبا و یا هر چیزی که روحتان را تغذیه می کند، پر کنید.

 

خوش بگذرانید. قدری هیجان به زندگی خود اضافه کنید. زندگی باید لذت بخش باشد. زندگی و خودتان را بیش از اندازه جدی نگیرید. اگر دید خود را عوض کنید، خود به خود آرام شده و دیگر برای چیزهای بی ارزش نگران نمی شوید.

 

 از بدن خود مراقبت کنید. باید با استفاده از یک رژیم غذایی مقوی و ورزش همواره سلامت فیزیکی خود را در حد مطلوبی نگه دارید. بدن شما معبد مقدسی است که باید با احترام با آن رفتار کنید. پس دوستش بدارید و برایش ارزش قائل باشید. دوست نداشتن فردی یکی از اصلی ترین دلایل اختلال غذایی، چاقی و خیلی بیماری های دیگر محسوب می شود.

 

 یاد بگیرید که زیبایی ها را ببینید. زمانیکه یاد می گیرید تا زیبایی هر چیز را ببینید می توانید زیبایی های درونی خودتان را هم ببینید. گل ها را ببویید، زیبایی ها را احساس کنید، قرمزی گل ها، سبزی سبزه ها، زوزه باد، و غروب آسمان را حس کنید

. هر روز روی این مسئله تاکید داشته باشید که توانایی افزایش عزت نفس خود را دارید و برای تاکید هر چه بیشتر بر روی این مسئله کاری انجام دهید. به خودتان بگویید: "من خودم را دوست دارم و خودم را همانگونه که هستم، بدون هیچ گونه قید و شرطی می پذیرم" جمله های تاکیدی خود را چند مرتبه در روز با صدای بلند بخوانید.

قدرت عشق

قدرت بزرگی دروجود شماست که قوی‌تر و دربرگیرنده‌تر از هرقدرت دیگری است.

 

به عبارتی، هرموقعیت و اتفاق منفی درزندگی شما، دربرابر این قدرت نامحدود و سرشار از زیبایی و مهر و محبت و انسانیتی بسیارعمیق و غنی، امکان ایستادگی ندارد و به سادگی ازبین می‌رود و کمرنگ می‌شود.

 

نکته اینجاست که خاصیت این نیرو همچون معنا و ذات وجودی‌اش، این است که هرچه بیشتر بکارگرفته می‌شود؛ قدرتمند‌تر و اصیل‌تر می‌شود.

درواقع ما باید "خودمان" را پیدا کنیم و به آن عشق بورزیم و به زایش نیرویی دست یابیم که چیزی برای بخشیدن به دیگران داشته باشیم. چرا که به واقع،بخشش نیز توشه و توانی می‌خواهد.

شاید ملموس‌ترین و فراگیرترین نمود این نیرو و به عبارتی اوج این قدرت، درارتباط بین انسان و خدایش نمود یابد.

 این قدرت، همان نیروی عشق است که وقتی فوران می‌کند شکوفه‌های زیبای آن به پهنایی غیرقابل تصور، زمان ومکان را درمی‌نوردد و به زندگی با همه سختی‌ها، مرارت‌ها، نامردمی‌ها، منفعت‌جویی‌ها و خودگرایی‌ها معنا و لطافت انسانی می‌بخشد.

 

پس تردید نکنیم و این نیرو را درخود کشف کنیم و آن را آگاهانه با تمرین‌های مختلف بارور سازیم. از هرفرصتی استفاده کنیم و با جاری کردن آن در درون و خارج از خودمان، آثار گرانبهایش که قابل مقایسه با هیچ اثرمادی نیست را در زندگی خود ببینیم.

 

اما دیدن این نتایج نیز آمادگی خاص خود را می‌طلبد. اینکه از کلیه وابستگی‌ها و تعلقات دروغین و بی‌مایه خود را پاک سازیم و به قول سهراب سپهری، چشم‌هایمان را بشوئیم تا بتوانیم نظاره گر اتفاق‌های جدید پرشور، پرهیجان و بالنده درزندگی باشیم.

 

درواقع ما باید "خودمان" را پیدا کنیم و به آن عشق بورزیم و به زایش نیرویی دست یابیم که چیزی برای بخشیدن به دیگران داشته باشیم. چرا که به واقع،بخشش نیز توشه و توانی می‌خواهد.

 

وقتی توانستید انرژی‌های منفی اطراف خود را که همچون ابری برآسمان زندگی شما سایه افکنده، ببینید؛ جا نزدید . روانپزشکان و راویان زندگی، آنها که پرتلاش، مصمم، بی‌ریا و صبورند، همه بریک نکته تاکید می‌کنند اینکه این کار تداوم می‌خواهد؛ اگریک روز سراپا عشق باشید و یک روز سراپا خشم، به جواب نمی‌رسید. هم‌ زمان با تقویت نیروی عشق، خشم را کاهش دهید تا آن قدر کم رنگ شود که تنها عشق بماند... تنهای تنها... تا لذت و شیرینی زندگی را دریابید.

 

                                عشق را در خود بیافرینید و از وجود بی پایانش به دیگران نیز ببخشید

این قدرت درواقع، نیرویی را در شما برمی‌انگیزد که می‌تواند به عنوان بزرگترین قدرت وجودی شما عمل کند. به گونه‌ای که وقتی آن را بکارمی‌گیرید، همه آشفتگی‌ها و همه منفی‌دیدن‌ها را ازمیان می‌برد. و آنچنان پایدار و تمام‌نشدنی است که هیچ نوع منفی‌گرایی و فرد‌گرایی، قدرت نمود و ظهورنمی‌یابد.

دوست داشتنی

- ظاهری آراسته داشته باشید: تمیز و مرتب باشید، هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب می‌کند. بعضی از افراد براساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی می‌افتند و خود را به شکل‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند. مهمترین مسئله این است که مرتب و هماهنگ و در عین حال ساده باشید.نامرتب بودن حتی حرفهای قشنگ‌، مثبت و تأثیرگذار شما را ضایع می‌کند. فرزندی که همیشه پدر و مادر خود را آراسته و با ظاهری مرتب می‌بیند، ظاهر آراسته فردِ ناآشنا او را نمی‌فریبد. چون ممکن است جذب ظاهر آراسته کسی شوند که تأثیر منفی او از اثرات مثبتش به مراتب بیشتر باشد.

متبسم باشید که تبسم به چهره شما جذابیتی عمیق و ژرف می‌بخشد. در تبسم‌، سنگینی و متانت و جذابیت است‌.

2 - بیشتر سکوت کنید:  غالباً افراد به اشتباه برای این که جذاب‌تر شوند، بیشتر شلوغ می‌کنند و به خطا می‌روند. سکوت‌، یک تأثیر ذهنی و روانی بسیار قوی می‌گذارد. در سکوت‌، فرد پیرامون خود خلاء ایجاد می‌کند و هر خلایی‌، جذب را سبب می‌شود. آنها که بیشتر صحبت می‌کنند و کمتر می‌شنوند از جذابیت خود می‌کاهند، حال آن که سکوت و گوش دادن بیشتر به واقع شما را عاقل‌تر و قابل اطمینان‌تر معرفی می‌کند و این زمینه‌ای مساعد برای صمیمیت بیشتر است‌. سکوتی سرشار از اعتماد به نفس سرچشمه صمیمیت است‌.

 3- نرم و ملایم سخن بگویید: هنگامی که نرم و ملایم صحبت می‌کنید افراد را جذب خود می‌کنید و به راحتی می‌توانید بر روی آنها تأثیر بگذارید. آدم‌های خشن و داد و بیدادی افراد مناسبی برای اطمینان کردن‌، نیستند.

به دنبال اهداف مشخصی بودن و به آنها رسیدن اعتماد به نفس زیادی به ارمغان می‌آورد و جذابیت از وجود چنین شخصی موج می‌زند.

4- فرد محترمی باشید: بی‌احترامی به خود، به دیگران و بی‌احترامی و بی ادبی در کلام و رفتار همگی از جذابیت شما می‌کاهد. شما باید هم در ظاهر آراسته باشید و هم در باطن وارسته‌. افراد مؤدب و متین و محترم بی تردید جذابند و این جذابیت از درون موج می‌زند. محترم و مؤدب و باشخصیت باشید، خواهید دید خود به خود جذاب می‌شوید.

 

5 - زیاد شوخی نکنید اما بسیار تبسم کنید: شوخی فراوان از انرژی ذهنی و جذابیت شما می‌کاهد چرا که شوخی فراوان به تدریج مرزهای لازم بین افراد را از بین می‌برد .متبسم باشید که تبسم به چهره شما جذابیتی عمیق و ژرف می‌بخشد. در تبسم‌، سنگینی و متانت و جذابیت است‌.

سکوت و گوش دادن بیشتر به واقع شما را عاقل‌تر و قابل اطمینان‌تر معرفی می‌کند

6 - قاطعیت یعنی جذابیت‌: کسانی که شخصیت قاطعی دارند و هدفها و ارزش‌های معینی دارند، بدون ‌استثناء می‌توانند افراد جذابی باشند. زیرا شخصیت‌هایی جذاب و تأثیرگذارند که بسیار مصمم هستند و اعتماد به نفس دارند. به دنبال اهداف مشخصی بودن و به آنها رسیدن اعتماد به نفس زیادی به ارمغان می‌آورد و جذابیت از وجود چنین شخصی موج می‌زند