اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اختلافات زناشویی

مردم دنیا به دو دسته تقسیم می شوند؛ عده ای در جستجوی نیمه گمشده خود هستند و عده ای دیگر که این نیمه را پیدا کرده اند. آیا شما جزو افراد خوش شانسی هستید که خوشبختی را با همسرتان قسمت کنید؟ چطور زندگی مشترکتان را در مقابل مشکلات حفظ می کنید؟ زندگی مشترک، خوشبختی و کمال برای هر فردی ایده آل است. البته برای دوام آن باید راه های حفظ این رابطه را به خوبی شناخت. اما این مسیر زیبا گاه فراز و نشیب هایی هم دارد. در ازدواج، تفاهم و درک متقابل، آرمان همیشگی زن و شوهرهاست، اما گاه مشکلات روزمره، جو زندگی را به جر و بحث، ناراحتی، خستگی و بی حوصلگی می کشاند. فقط کافی است کمی فکر کنیم و از آنچه در اختیار داریم، درست استفاده کنیم.

صحبت و گفتگو یکی ازضروریات زندگی زناشویی است. در قالب این ارتباطات کلامی، زن و شوهر می توانند شادی ها و ناراحتی های خود را بروز دهند. اما غالبا شروع صحبت مشکل است و سکوت حکمفرما می شود. به عنوان مثال همیشه آرزو دارید برای سالگرد ازدواج یا تولد، مراسم شاد و جالبی داشته باشید،
اما همسرتان نمی تواند آرزوهای شما را حدس بزند و شما هم از این موضوع آزرده خاطر می شوید. هیچ گاه اجازه ندهید چنین مسائلی روابط صمیمانه زندگی مشترک را تیره کند و دلخوری، جای عشق را درقلب شما بگیرد؛ پس منتظر نمانید و خیلی راحت و در کمال صداقت، خواسته های قلبی خود را به او بگویید.

کار، بچه ها، تلویزیون، درس، دانشگاه ... چقدر وقت برای گفت وگو و صحبت با همسرتان در نظر می گیرید؟ همه ما در روز ساعات زیادی را به کار، مطالعه، رسیدگی به امور بچه ها و... اختصاص می دهیم، اما نباید فراموش کنیم که درخلال این مدت، چند دقیقه ای هم باید برای صحبت با همسرمان وقت بگذاریم. دراین فرصت شیرین باید تمام دغدغه های روزمره راجع به پول، کار، تربیت بچه ها و... را رها کنیم و فقط به خواسته ها و احساسات طرف مقابل گوش دهیم. به خاطر داشته باشید دراین فرصت طلایی هرگز نباید از یکدیگر ناراحت شوید. اجازه دهید همسرتان درمورد هر موضوعی که دوست دارد ، صحبت کند و یا به اصطلاح با شما درد دل کند . چنین ارتباط متقابلی بسیار ارزشـمند است، زیرا باعث می شود زن و شوهر احساس کنند که طرف مقابل کاملا به او توجه دارد. پس چنین فرصت هایی را هیچ وقت از دست ندهید. سرمیز شام، چند دقیقه ای قبل از خواب و یا هر فرصتی را که خود صلاح می دانید، برای این چنین گفت وگوهایی غنیمت بدانید.

یکی از نکات طلایی در زندگی مشترک این است که در مورد تصمیم گیری های مهم، هیچ وقت نباید یکی از زوجین تصمیم نهایی را بگیرد، بلکه هردو نفر باید با همفکری، بهترین گزینه را انتخاب کنند و درنهایت نیز هردو راضی باشند. زن و شوهر در صحبت، اظهارنظر و در کل، احترام متقابل حقوق مساوی دارند و هیچ یک نباید نظر خود را به دیگری تحمیل کند.

همسرتان را همان طور که هست بپذیرید!

طی چند سال گذشته، طرز تفکر زنان و مردان بسیار عوض شده است. در بسیاری از موارد، زن و مرد تمایل دارند کارهاو رفتارهایشان شبیه طرف مقابل باشد. این امر را بزرگترین علت شکست روابط زناشویی در دنیای امروز می دانند. در واقع می بایست همسرمان را همان گونه که هست بپذیریم، نه اینکه قصد داشته باشیم او را به طور کامل تغییر دهیم. زن و مرد آن قدر با هم تفاوت دارند که گویی هر کدام متعلق به یک سیاره دیگر هستند. روش های برقراری ارتباط، تفکر، ابراز علاقه و... در زنان و مردان کاملا متفاوت است. مردان، موفقیت، استقلال، سود، کارآیی و قدرت را تحسین می کنند و بیشتر به هدف و نتیجه می اندیشند تا روابط افراد. در حالی که زنان طالب تغییر و تنوع، ابراز احساسات، هدیه و روابط صمیمانه هستند. زنان بیش از هر چیز شیفته توجه، گوش کردن، تفاهم، احترام، محبت و علاقه، قدردانی، پذیرش احساسات و تغییرات رفتاریشان از طرف مقابل هستند. تمایلات مردان نیز به گونه ای دیگر است. آنها بیشتر تمایل دارند مورد تعریف و تمجید قرار گیرند، همسرشان به آنها اعتماد کند و او را همان طور که هست بپذیرد بدون اینکه قصد تغییر او را داشته باشد.در این صورت شانس زندگیزناشویی را بالا برده ایم. درک و قبول شریک زندگی مانع از دلسردی، ناامیدی، بغض و کینه می شود به علاوه، این تفاهم و درک مطلوب، باعث می شود تا نیازهای طرف مقابل نیز کاملا تامین شود.

در سایه چنین ارتباطات متقابلی، زن و شوهر یک گام به جلو برمی دارند، در نتیجه خود را برای پیشرفت زندگی آماده می کنند و کوچکترین فرصت ها را برای ایجاد روابطی رضایت بخش و کاملا استوار غنیمت می شمارند.

چند مورد تهدیدکننده آرامش زندگی مشترک

برای اینکه زندگی زناشویی موفقی داشته باشید، حتما لازم نیست به دنبال راه حل های طلایی و معجزه بگردید، بلکه می توانید با دور شدن از بعضی دام ها، پایه های مشترک را تقویت کنید. موارد زیر، می تواند روابط همسران را به مخاطره اندازد.

-تلویزیون قاتل عشق است و هیچ شکی هم در این موضوع نیست. شام خوردن در هنگام تماشای اخبار و فیلم، دیگر فرصتی برای گفتگو و صحبت همسران با یکدیگر باقی نمی گذارد. اگر می خواهید روابط عاشقانه شما با همسرتان دچار مشکل نشود، از تلویزیون دوری کنید و چند شب در هفته اصلا تلویزیون را روشن نکنید.

- سعی کنید شب ها کمی زودتر از سر کار به منزل برگردید. وقتی که خیلی دیر از سر کار برمی گردید، چون خیلی خسته هستید دیگر حوصله صحبت کردن با همسرتان را ندارید.
نگذارید کار، روابط زیبای شما با همسرتان را خراب کند.

- درست است که چندین سال از ازدواج شما گذشته است، اما این دلیل نمی شود به ظاهر و نظافت خود بی اهمیت باشید. مطمئنا" شریک زندگیتان به شما علاقه مند است و شما را همان گونه که هستید دوست دارد پس شما نیز نشان دهید که به او علاقه مند هستید و به نظرات و خواسته هایش احترام می گذارید.

- بی تفاوتی یکی از بزرگترین دشمنان روابط زناشویی است. منظور از توجه و اهمیت، صرفا" خرید هدیه و دسته گل نیست، بلکه گاهی همسران از نگاه محبت آمیز به طرف مقابل هم دریغ می کنند. این موضوع بیشتر مواقعی واضح می شود که زن یا مرد لباس جدیدی خریده و یا موهایش را مرتب کرده است، اما همسرش هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. وقتی ظاهر او به نظرتان زیبا و جذاب آمد، حتما" این مطلب را ابراز کنید.

- خانم عزیز یا آقای محترم، تا کی می خواهید دائم مراقب همسرتان باشید، اعمال و رفتار او را زیر ذره بین بگذارید و مرتب در مورد هر موضوعی او را سؤال پیچ کنید. مگر نه این است که پایه های زندگی مشترک بر اعتماد دوجانبه استوار شده است؟ پس با سوءظن و بدگمانی اساس زندگی خود را نابود نکنید.

- سکوت یکی از عوامل تزلزل پایه های زندگی زناشویی است. در اغلب موارد، کمبود وقت و بی توجهی به مسائل، باعث حاکم شدن سکوت در منزل می شود. با این حال در بسیاری موارد زن و شوهر با هم صحبت می کنند، اما هیچ کدام به حرف های طرف مقابل گوش نمی دهد. در چنین شرایطی دو نفر باید سعی کنند منظور طرف مقابل را درک کنند.

تعطیلات

به نظر می رسد هر فردی معتقد است که تعطیلات برای حفظ سلامتی بدن مفید است. اما آیا مطالعات علمی، چنین گفته ای را تایید می کنند؟

در پاسخ سئوال بالا باید گفت: بله. یک تحقیق در سال 2000 نشان داد، داشتن تعطیلات منظم باعث طول عمر بیشتر و زندگی سالم تر می شود.

تعطیلات به همراه خواب کافی، ورزش و سایر فعالیت های مربوط به این ایام، باعث کاهش اثرات مضر استرس بر بدن می گردد.

بیش از 12000 مرد در یک تحقیقی که برای تعیین سلامت قلب انجام می شد، شرکت کردند. این تحقیق بیش از 9 سال ادامه داشت.

این تحقیق نشان داد افرادی که بیشتر این سال ها را به تعطیلات رفته بودند، 20 درصد کمتر از کسانی که به تعطیلات نرفته بودند، دچار مرگ(با هر علتی) شدند. همچنین 30 درصد کمتر دچار مرگ ناشی از بیماری های قلبی شدند.

ارتباط بین رفتن به تعطیلات و کاهش میزان مرگ حتی با وجود درآمد کم (شرایطی که امکان رفتن به تعطیلات را افزایش می دهند) و با وجود بیماری (وجود بیماری قلبی ممکن است مانع رفتن به تعطیلات شود) برقرار بود.
چگونه تعطیلات به حفظ سلامتی بدن کمک می کند؟

بعضی از دلایل مربوط به اثرات مفید تعطیلات را برای شما بیان می کنیم:

1- تعطیلات باعث کاهش استرس می شود، زیرا ما را از استرس های همیشگی موجود در محل کار و خانه دور می کند. در طی تعطیلات، بیشتر احساس راحتی و آرامش می کنیم و افکار پریشان و مضطرب از ذهن ما خارج می شوند.

2- تعطیلات و ایام فراغت، فرصتی خاص را فراهم می کند که به دیدن افراد فامیل و دوستان برویم. این کار باعث تجدید قوای بدن و کاهش اثرات مضر استرس می گردد.
مسافرت

3- برای بعضی افراد، تعطیلات بیشتر فرصتی برای داشتن یک خلوت درونی و شخصی است که می خواهند با دقت در احوالات خود و کنکاش درون، مشکلات شخصی خود را حل کنند و یا از این خلوت درونی لذت ببرند.

تنهایی و خلوت گزیدن، یک خوشگذرانی و تفریح نیست، بلکه یک نیاز دوره ای است.

4- یکی از دلایل موجه برای رفتن به تعطیلات، داشتن ایامی خوش است. بسیاری از افراد به سختی کار می کنند و عموماً حقوق خود را پس انداز می کنند و صرفه جو هستند. ولی در تعطیلات می توانند برای خوش گذشتن، پول خود را خرج کنند.
مسافرت

ایام تعطیلات فرصت مناسبی برای لذت بردن از نعمات خداوند، تفریح، شادمانی، تحقق رویاها، بهتر رفتار کردن و احساس مهم بودن است.

5- تعیطلات باعث به وجود آمدن استقلال و آزادی در شما می شود تا وقتی که می خواهید کاری را انجام دهید، بتوانید به راحتی به آن عمل کنید. همچنین می توانید آزادانه در آرزوها و تخیلات خود سیر کنید.

برای یک لحظه ی کوتاه، می توانیم از فشارهای ناشی از زندگی مدرن و ماشینی رها شویم و لذت یک زندگی ساده تر و آرام تر و به دور از قوانین خشک و بی روح را دریابیم.

پس سعی کنید برای لذت بردن از ایام تعطیلات خود و داشتن احساس آرامش و آسودگی فراغ، به جاهایی بروید که آلودگی هوا و سر و صدای ماشین ها و شلوغی جمعیت در آنجا کمتر باشد، مانند روستاها و اماکن سرسبز و طبیعت زیبا.

خانه ی مهر

زندگی یعنی چه؟
 زندگی با مردی خوش خلق در خانه ای آهنی در سرما و گرما آسان تر و شیرین تر از زندگی با مردی بد اخلاق در عمارتی لوکس و زیباست

هیچ گاه کلام محکم و پرمعنای پدرم زمانی که می خواست اولین خواستگار را به خانه راه دهد فراموش نمی کنم. گویی به یک باره تمامی خواسته ها و ترسیماتی که از یک زندگی داشتم را با پاک کنی پاک کرد و جای آن تنها یک جمله را نقش بست "دخترم بدان که زندگی با مردی خوش خلق در خانه ای آهنی در سرما و گرما آسان تر و شیرین تر از زندگی با مردی بد اخلاق در عمارتی لوکس و زیباست "



حسن خلق تنها مسیری است که انسان را مستقیم در جاده ی ارتباطات شخصی و اجتماعی به مقصد می رساند و به عنوان حربه ای دشمنان را از پای در می آورد.



اهمیت این موضوع تا آنجاست که پیامبر اکرم (ص) بعثت خود را برای به اتمام رساندن مکارم اخلاق معرفی می کند.



بنابراین مکارم اخلاق و به کارگیری اصول اخلاق نیکو و صحیح در زندگی، می تواند سعادت را به انسان تقدیم کند، بدون آنکه متحمل مخارجی سنگین شده و یا به نیرنگ و دسیسه متوسل شویم.



اما آنچه مهم است اینکه اولا : تاکید بر حسن خلق و معاشرت نیکو در خانواده چه از سوی زن و چه از سوی مرد برای چیست؟



ثانیا:حسن خلق در خانواده به چه معنا است؟ و چگونه می توان فرد خوش اخلاقی برای همسرمان باشیم؟



پاسخ سوال اول واضح و روشن است ؛ چرا که حسن خلق به مانند نیرویی است که به رفتارهای زن و مرد در داخل و خارج از خانه تعادل و هم سانی می بخشد، و دشواری های زندگی را آسان می سازد.



در حقیقت حسن خلق ، افسار مهار کننده ی خودبینی , خودخواهی , غرور و لجاجت است. که زندگی و در کنار هم بودن را آسان و قابل تحمل می سازد.



اما برای پاسخ به سوال دوم، دو مطلب مهم به نظر می رسد: اول آنکه حسن خلق ، یک رفتار نیکو و پسندیده ای است که لازمه ی آن ظهور در اعمال و رفتار زن و مرد است.



دوم اینکه: تاثیر پذیری حسن خلق در اعمال این دو نسبت به یکدیگر ، زمانی میسر است که با ایمان و اعتقاد قلبی همراه باشد. در غیر این صورت ظاهر سازی و نمایش از جانب یکی از این دو و یا هر دو سرانجام آنها را از مسیر اخلاق نیکو دور می سازد.



اخلاق نیکو و خوش خلقی در خانواده از چنان اهمیتی برخوردار است که دین اسلام تحکیم بنیان خانواده را بر ایمان و اخلاق می داند.



پیامبر اکرم در حدیثی می فرمایند : کامل ترین مردم از جهت ایمان کسی است که اخلاقش خوبتر باشد و بهترین شما کسانی هستند که نسبت به همسران خود خوش رفتار باشند. بحار الانوارج1ص389



بنابراین خوش خلقی برای همه ی ما در تمامی زمانها و مکانها لازم است اما اهمیت آ ن در حفظ ساختار خانواده تا آنجاست که پیامبر در حدیثی می فرمایند:



اگر کسی از دختر شما خواستگاری کرد و دین و اخلاقش را پسندیدید با او وصلت ایجاد کنید و گرنه فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می آید. وسایل الشیعه ج20ص77



اولین قدم در راه اخلاق نیکو ، ادب در کلام و گفتار است که نباید از صمیمیت به دور و به بی پروایی نزدیک باشد. کلمات زیبا و جملات محبت آمیز زن و مرد در خانه و حتی خارج از خانه همیشه باید نو و تازه باشد و نباید گذر ایام و در کنار هم بودن آنان را در بر خورد کلامی با هم سرد و عادی کند.



آنان اگر چه با هم دوست و به هم نزدیک هستند ، اما حصار محبت و احترام مانع از آن می شود که کلمات و جملاتی مانند: بیا غذا،مگر بهت نگفتم،بی عرضه ، و......جای کلمات و جملاتی مانند :



بفرمایید غذاحاضر است ،قبلا که در این باره باهم صحبت کردیم ،از شما بیش از این انتظار داشتم، و....را بگیرد .



عادت به سخن نیکو و دوری از گفتار زشت ، انسان را به سوی خوش خلقی متقابل رهنمون می سازد . البته آنچه گفتار نیکو را کامل می سازد در برگیرنده اخلاق نیکو است .آرام و شمرده شمرده صحبت کنیم ،لبخند بزنیم ،در کنار همسرمان بنشینیم ،دست او را بگیریم و حرف هایمان را با نیروی محبت به او منتقل کنیم .



از به کار بردن جملات امری پرهیز کنیم و اعتراض خود را مستقیم بیان نکنیم مثلا به جای جمله "بلند شو بریم مگرقرار نبود بریم رستوران" ، بگوییم " رستوران خیلی وقته منتظر ماست ! "



حتی برای شما که سال هاست از زندگی مشترکتان گذشته شاید سخت باشد ولی غیر ممکن نیست . به یاد داشته باشیم که کمتر کسی است که عادت بد یا صفت ناشایست خود را در اثر تندی و پرخاشگری تغییر دهد. اما با توکل بر خدا و کمی همت ، همراه با صبر و گذشت می توانیم در مقابل رفتار ناشایست طرف مقابل او را به اشتباهش آگاه ساخته و به عبارتی او را شرمنده کنیم . اکنون شما هم می توانید طعم شیرین خوشبختی را احساس کنید.